Är du debuterande författare? Skicka in ditt debutantporträtt till oss på tips@boktugg.se (max 150 ord/1000 tecken). Bifoga bild i jpg-format (minst 1200 px bred). Ange titel, förlag, utgivningsdag och ISBN för din debutbok. Porträttet ska presentera författaren - inte boken. Skriv i jagform.
Vi tar emot debutantporträtt för böcker som släpptes från och med oktober 2019. För bästa möjliga exponering, skicka in ditt debutantporträtt i god tid före utgivning. Debutantporträtt är kostnadsfria, men för den som vill synas ännu mer erbjuder vi prisvärda Marknadspaket.
Vår definition av debutant: En författare kan debutera två gånger i sitt liv - som skönlitterär och som facklitterär författare.

De senaste debutanterna

Ola Rapace. Foto: Maria Östlin

Maj 2011 lämnade jag Sverige för att skapa mig en ny verklighet i Paris. Efter skilsmässan från Noomi kändes Stockholm som en begravningsplats och jag var tvungen att fly. De senaste åren hade jag gjort allt för att bränna mina broar och i stort sett lyckats göra mig omöjlig i branschen. Då kände jag mig orättvist behandlad. Nu i efterhand förstår jag att jag gjorde det mot mig själv. Jag ville förstöra och försvinna. I Frankrike lyckades jag begrava det gamla, bygga nya broar, återuppfinna mig själv. Jag fick ta i ganska hårt och idag är jag glad att jag överlevde, det brydde jag mig inte om då.

Den här berättelsen handlar om roller. De vi får av vår omgivning och de vi själva väljer att spela. Jag förstod inte från början att priset var så högt. Jag har valt bort så mycket genom åren, lämnat så mycket värme, trygghet och kärlek bakom mig. Jag kan inte tänka så längre, jag har inte råd. Nu vill jag äga min egen berättelse. Inte för att försvara eller förklara, utan för att förstå.

Romeo : (min flykt i fem akter)

Romeo : (min flykt i fem akter)

Beundrad och respekterad men också omgärdad av skvaller och löpsedlar. Från scenen och vita duken tror vi oss veta vem Ola Rapace är, men vem är han egentligen den sårbara mannen bakom den tuffa ytan? 

I fem akter med nio kapitel väver Ola samman sitt liv utifrån den roll som haft störst inverkan på hans yrkes- och privatliv. Läs mer »

Jasmine Berge. Foto: Kajsa Göransson

Jag har alltid haft en dragning till berättelser och det var det som fick mig att söka till Serieskolan efter gymnasiet. Att berätta i både ord och bild passar mig bra, jag gillar att försöka få texten och bilden att komplettera varandra. En annan anledning till att jag tycker om bilderböcker är att det finns en performativ dimension i dem, med tanke på att de ofta blir höglästa. Att en bok på så sätt ger upphov till många olika läsningar, och blir i förlängningen olika böcker.

När jag var liten hade min familj en sommarstuga i Tiveden och stämningen i de stora skogarna där har varit en inspiration för stämningen i boken. Även ett minne av hur jag en sen kväll fick ögonkontakt med en grävling som visade sig bo under vårt hus.

Jag vågar visst

Jag vågar visst

En tidig höstkväll smyger Otis och hans storasyskon ut i skogen. De tror inte att han som är yngst kommer att våga, men det gör han visst! Vinden gör att gräset ser ut som ett kusligt böljande hav och de hemtama träden får läskiga skuggor, allt känns spöklikt. Syskonen bestämmer sig ändå för att trotsa rädslan och gå hela vägen till ödehuset på andra sidan skogen. Läs mer »
Henrik Wolgast. Foto: Nora Tysklind

Fyrtio plus och åren går. De säger att man inte ångrar det man gjort, bara det man inte gjort. Skitsnack naturligtvis, men det fick mig att tänka.

Skriva. Om jag aldrig skulle ge mig själv chansen att skriva.

Bara sätt igång manar kung Stephen, ta en idé, en början på en historia och låt den bli skriven, låt den skrivas som när arkeologen avtäcker ett fossil i jorden! Lite flummigt, men jag provar. Letar efter idéer, efter berättelser, efter någonstans att börja gräva. Vill hitta något angeläget utan att bli övertydlig, något viktigt utan att bli för pretentiös. Och jag vill att det ska vara spännande.

Idén kommer som en käftsmäll, ett pirr i bröstet efteråt. Jag skriver när Metoo-uppropen sprids som en löpeld över världen, skriver när #intedinhora ger en välriktad pungspark på sexindustrins lobbykampanjer. Jag skriver och märker att det gör mig lycklig. Jag hoppas att berättelsen blir läst, jag tycker den förtjänar det, att Viorica och Katja förtjänar det. Men det blir som det blir. Jag skriver. Äntligen.

Bita den hand som slår

Bita den hand som slår

Instängd i en fashionabel våning i Sveriges huvudstad väntar rumänskan Viorica på ännu en kund, ännu en man. Inom sig vårdar hon sina minnen. Väntar på en tid som måste komma. Men där finns också något mer. Något som hon själv inte vet vad det är. En släkthemlighet. En blodets förbannelse från hennes ursprung. Läs mer »

Anne-Marie Davis. Foto: Håkan Målbäck

Mormor och morfar hade en Facit skrivmaskin uppe på vinden och det var på den jag skrev mina första berättelser. Tangenterna smattrade och en liten klocka plingade när det var dags att byta rad. Färgbandet lossnade och typarmarna fastnade i varandra som långa spindelben om man hade för bråttom. Det hade jag för det mesta.

Facit skrivmaskiner tillverkades på fabriken i Svängsta, någon mil norr om Karlshamn i Blekinge. Det var i Svängsta jag växte upp och det är också där min debutroman utspelar sig.

Från Svängsta styrde jag kosan mot Lund där jag utbildade mig till jurist. Via Kalifornien, Göteborg, Texas och Karlskrona har jag landat i Stockholm där jag är verksam som bolagsjurist sedan många år. Det innebär att jag skriver nästan jämt. Avtalstexter i veckorna och böcker på helgerna.

I Den längsta vägen hem ställs frågor om tillhörighet och livsval på sin spets när en advokat återvänder till sin hemort och hamnar i lojalitetskonflikt mellan klienten å ena sidan och hemorten å den andra.

Den längsta vägen hem

Den längsta vägen hem

Den framgångsrika advokaten Hillevi återvänder till barndomsorten Svängsta i Blekinge för en sommar, utan en aning om vilka konflikter som väntar runt hörnet. Inom henne gror en längtan efter barn, men hennes man Philippe är orubblig på den punkten. Läs mer »

Alicia Lundberg debuterar med boken Perfekt på ytan, defekt inuti. Foto: Istock

Jag skrev boken jag själv hade velat läsa för tolv år sedan. Då var jag nybliven mamma och nyskild från Rickard som jag levt med de senaste elva åren. Det var en turbulent tid, men mer omskakande var insikten att det var något fundamentalt fel på mannen som jag delat så många år med och som nu var far till mitt barn. I relationen hade Rickard ofta växlat mellan att bete sig kärleksfullt och empatilöst. Jag trodde det här skulle ändra sig när vi fick barn, men nu stod det klart att han alltid skulle sätta sig själv främst – även om hans eget barn kom i kläm. I det här läget hade det känts tryggt att få bekräftelse och vägledning som hade kunnat hjälpa mig och mitt barn att undvika några av de stötar som föräldraskap med en narcissist innebär. Nu hoppas jag någon annan kan få det.

Perfekt på ytan defekt inuti : hantera vardag och familjeliv med en narcissist

Perfekt på ytan defekt inuti : hantera vardag och familjeliv med en narcissist

Relationer med narcissister är komplexa och kan kännas omöjliga att förstå sig på. Bekräftelse och värme växlas med kritik och kyla. En narcissist säger en sak men gör en annan och det som gällde igår gäller inte nödvändigtvis idag. Det är förvirrande, och i relationen tassar man ständigt på tå för att inte väcka den lättkränkta personens vrede. Läs mer »
Madeleine Strandberg. Foto: Privat

Att läsa böcker har alltid varit ett av mina största intressen. Genom litteraturen finns en fantastisk möjlighet att få dyka in i en annan värld, om än för ett litet tag. Fantasin berikas, och att läsa hjälper mig att stressa ned. Under min föräldraledighet kom jag på en idé till en bok som jag började skriva ned. Att skriva blev mitt kreativa rum som kom att bli ack så viktigt mitt bland alla sömnlösa nätter. Fantasin fick flöda fritt och bidrog till att jag mådde bra.

Jag föddes 1990 i en av Göteborgs förorter men bor numer på landet tillsammans med min man, våra två gemensamma barn och två bonusbarn. Jag är utbildad socionom och arbetar till vardags på socialtjänsten med vuxna personer med missbruksproblematik eller personer som har erfarenheter av våld i nära relation.

Förmögenheten : ensamhet i sällskap

Förmögenheten : ensamhet i sällskap

Majken överrumplar sin man tillsammans med en annan kvinna i deras gemensamma säng. Abrupt tvingas hon därför bryta upp från sitt liv som lyxhustru mot en betydligt enklare vardag. Ensam flyttar hon till en tvårummare i stadsdelen Högsbo i Göteborg, ett område där hon inte känner någon. Utan arbete måste hon nu skapa sig ett nytt självständigt liv. Läs mer »