Lika många läsare – men minskad marknadsandel för bokläsandet

Under sommaren ökar bokläsandet för många. Men hur står sig böckerna i konkurrens med spel, film, tv, sociala medier, nyhetssajter och musik? Böckerna tappar marknadsandelar även om antalet läsare fortfarande är högt. Foto: iStock.

Bakom rubriken “Lägsta bokläsandet på 40 år” döljer sig dock det faktum att antalet storläsare är nästan oförändrat, medan andelen som läser bok varje vecka sjunkit. Bokbranschen har alltså inte lyckats försvara läsningens marknadsandelar när befolkningen vuxit.

Blev du deppig av rubriken “Lägsta bokläsandet på 40 år” som syns på alla mediesajter idag? Bakom ligger en SCB-rapport som visar att andelen svenskar som läser böcker varje vecka på sin fritid har sjunkit från 40 procent (1982-83) till 31 procent (2021) och därefter stabiliserat sig.

Sorry, denna artikel är låst. Redan prenumerant? Logga in.
Du kan även låsa upp artikeln för 19 kr (och få 14 dagars access med Boktugg Mini*).

Eller välj någon av dessa prenumerationer:

* Därefter förnyas prenumerationen var 14:e dag. Avsluta när du vill eller byt till helårsalternativ.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.