Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Ett abonnemang på Analysbrevet eller det vi kallar för Boktugg Insider kostar från 83 kr (inkl moms) per månad vid helårsprenumeration.

Prova första månaden för 39 kr.

Analysbrevet: Spökinläsare nästa trend

I takt med framstegen inom generativ AI sprider sig teknikpaniken. När allt fler författare tar offentligt avstånd från att låta sina böcker bli ljudböcker med AI-röster blir den logiska slutsatsen att spökinläsare blir nästa trend.

Vi har skrivit alldeles för lite om AI i Analysbrevet.

Läs hela »

Recensioner och litteraturkritik – ett olöst dilemma

ANALYSBREVET: Bokbranschen svämmar över av omdömen men det verkar nästan omöjligt att skapa en bred och kvalitativ litteraturkritik samt recensioner. Vi tittar på hur ekonomin sätter stopp och lyfter samtidigt frågan som inte alla förstår.

Det är skillnad på recensioner och recensioner.

Läs hela »

Kalkylen bakom en signering i bokhandel

Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.

Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel.

Läs hela »

Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022

När vi summerar de tre första månaderna 2022 är det intressanta att titta på trenden de senaste åren. Och ställa frågan hur den fortsätter och vad som döljs bakom siffrorna. De digitala böckernas andel fortsätter växa för varje kvartal.

I veckan släpptes siffrorna för Q3-2022 avseende återförsäljarnas bokförsäljning i Sverige.

Läs hela »

Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut

Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar? I slutändan handlar det om författarvård.

För en vecka sedan var vi mitt uppe i Bokmässan i Göteborg.

Läs hela »

Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska

Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först. Men vad blir effekten långsiktigt?

Det kan givetvis vara en form av anekdotisk bevisföring och en ren slump men de senaste veckorna har jag i flera sammanhang snubblat över exempel på hur dels svenska läsare allt oftare väljer böcker på engelska och att svenska författare väljer att skriva direkt på engelska.

Läs hela »

Strategier för att rida på ljudboksvågen

Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet. Nu väntar flera svåra strategival för förlag – och återförsäljare. Vi tittar på några scenarion.

Läs hela »

Royaltyrevolutionen

Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar. Vi står inför en royaltyrevolution.

När en författare och förlag skriver avtal om utgivning är det egentligen ett avtal om att författaren licensierar ut rätten till förlaget enligt vissa villkor,

Läs hela »

Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare

Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön. En del kastar sig ut för att leva drömmen men inser att det är en mardröm när den ekonomiska verkligheten framträder.

Läs hela »