Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Kalkylen bakom en signering i bokhandel

Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.

Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel.

Läs hela »

Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022

När vi summerar de tre första månaderna 2022 är det intressanta att titta på trenden de senaste åren. Och ställa frågan hur den fortsätter och vad som döljs bakom siffrorna. De digitala böckernas andel fortsätter växa för varje kvartal.

I veckan släpptes siffrorna för Q3-2022 avseende återförsäljarnas bokförsäljning i Sverige.

Läs hela »

Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut

Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar? I slutändan handlar det om författarvård.

För en vecka sedan var vi mitt uppe i Bokmässan i Göteborg.

Läs hela »

Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska

Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först. Men vad blir effekten långsiktigt?

Det kan givetvis vara en form av anekdotisk bevisföring och en ren slump men de senaste veckorna har jag i flera sammanhang snubblat över exempel på hur dels svenska läsare allt oftare väljer böcker på engelska och att svenska författare väljer att skriva direkt på engelska.

Läs hela »

Strategier för att rida på ljudboksvågen

Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet. Nu väntar flera svåra strategival för förlag – och återförsäljare. Vi tittar på några scenarion.

Läs hela »

Royaltyrevolutionen

Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar. Vi står inför en royaltyrevolution.

När en författare och förlag skriver avtal om utgivning är det egentligen ett avtal om att författaren licensierar ut rätten till förlaget enligt vissa villkor,

Läs hela »

Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare

Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön. En del kastar sig ut för att leva drömmen men inser att det är en mardröm när den ekonomiska verkligheten framträder.

Läs hela »

När trycks den sista katalogen?

Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.

Om du är en av dem som anser att Höstens böcker-katalogen är årets höjdpunkt i bokbranschen kanske du ska sluta läsa nu.

Läs hela »

Högre fpris – död eller räddning för pocketformatet

Bonnierförlagen vill släppa pocketpriserna fria. Fysiska återförsäljare är rädda att slopade prisgrupper ska döda formatet som redan hotas av digitala boktjänster. Vi gräver ner oss lite i pocketchocken.

Efter att Förlagspodden avslöjat att Bonnierförlagen gått ut och meddelat att de vill avskaffa prisgrupperna på pocketböcker har fysiska återförsäljare och grossister höjt rösten i protest.

Läs hela »

Innovation behöver inte vara tech

Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.

Innovativa företag, innovationsprojekt och innovationshubar. Det är lätt att tänka på innovation som uppfinning,

Läs hela »