Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokförsäljning
Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.
Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
Hur länge kommer vi att dyrka den tryckta boken?
Digitaliseringen av bokbranschen har precis börjat ta fart. Men aldrig har dyrkan av den tryckta boken varit starkare. Den stora frågan är dock hur utbredd denna dyrkan blir bland dem som inte är födda på 1900-talet.
Dags att begränsa (skadorna av) Bokrean
Bokrean i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Det är hög tid att begränsa den både i tid och omfattningen eftersom den idag gör större skada än nytta.
Det finns ett par heliga kor i bokbranschen,
Kalkylen bakom en signering i bokhandel
Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.
Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel.
Hybridförlag – ny affärsmodell i konservativa bokbranschen
Begreppet hybridförlag har funnits i ett drygt decennium. Men bokutgivning som finansieras av författare har existerat i mer än hundra år. Låt oss titta på affärsmodellens styrkor och utmaningar och vad som skiljer den från egenutgivning och traditionella förlag.
Till att börja med lite transparens.
Kvantitetslitteratur och produktiva författare
I en ny rapport skriver Förläggareföreningen om kvalitetslitteraturen. Men den starkaste trenden just nu är kvantitetslitteraturen som skrivs av produktiva författare.
Vad är kvalitetslitteratur? Ja, det är inte helt enkelt att fastställa eftersom det finns kvalitet inom alla genrer,
Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022
När vi summerar de tre första månaderna 2022 är det intressanta att titta på trenden de senaste åren. Och ställa frågan hur den fortsätter och vad som döljs bakom siffrorna. De digitala böckernas andel fortsätter växa för varje kvartal.
I veckan släpptes siffrorna för Q3-2022 avseende återförsäljarnas bokförsäljning i Sverige.
Förlag ser karens som en lösning – läsare och lyssnare som ett problem
Flera förlag använder karens på eböcker och ljudböcker till streamingtjänsterna. Nobelpristagaren Annie Ernaux och fotbollsjournalisten Olof Lundh är två aktuella exempel vars nya titlar som går att ladda ner men inte strömma.
Dagen efter att Annie Ernaux fått Nobelpriset dök de första larmrapporterna upp i sociala medier.
Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut
Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar? I slutändan handlar det om författarvård.
För en vecka sedan var vi mitt uppe i Bokmässan i Göteborg.
Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska
Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först. Men vad blir effekten långsiktigt?
Det kan givetvis vara en form av anekdotisk bevisföring och en ren slump men de senaste veckorna har jag i flera sammanhang snubblat över exempel på hur dels svenska läsare allt oftare väljer böcker på engelska och att svenska författare väljer att skriva direkt på engelska.
Mixa din egen klassiker: Nalle Puh, blod, honung och fördomar
Du har säkert hört talas om Stolthet och fördom och zombier. Men hur är det med Nalle Puh: Blod och honung? Det är bara två exempel på möjligheterna för den som vill vara mer kreativ än att bara återutge en gammal översättning.
Strategier för att rida på ljudboksvågen
Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet. Nu väntar flera svåra strategival för förlag – och återförsäljare. Vi tittar på några scenarion.
Förlag och författare behöver en hemsida – ändå väljer vissa bort det
Bloggen är död, vem behöver en hemsida när man har sociala medier? Det är ett vanligt feltänk bland både författare och förlag. Alla behöver en hemsida, en domän som du äger. Ändå finns det flera bästsäljande svenska författare som saknar en hemsida.
Royaltyrevolutionen
Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar. Vi står inför en royaltyrevolution.
När en författare och förlag skriver avtal om utgivning är det egentligen ett avtal om att författaren licensierar ut rätten till förlaget enligt vissa villkor,
Är fram- eller baksidan viktigast på ett bokomslag?
Omslaget på en bok har två sidor. Eller tre om man räknar ryggen. Men vad är egentligen viktigast och hur förändras det genom digitaliseringen och nya köpmönster?
När man säger omslag så tänker vissa på framsidan och vissa på hela omslagsarket.
Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare
Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön. En del kastar sig ut för att leva drömmen men inser att det är en mardröm när den ekonomiska verkligheten framträder.
När trycks den sista katalogen?
Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.
Om du är en av dem som anser att Höstens böcker-katalogen är årets höjdpunkt i bokbranschen kanske du ska sluta läsa nu.
Högre fpris – död eller räddning för pocketformatet
Bonnierförlagen vill släppa pocketpriserna fria. Fysiska återförsäljare är rädda att slopade prisgrupper ska döda formatet som redan hotas av digitala boktjänster. Vi gräver ner oss lite i pocketchocken.
Efter att Förlagspodden avslöjat att Bonnierförlagen gått ut och meddelat att de vill avskaffa prisgrupperna på pocketböcker har fysiska återförsäljare och grossister höjt rösten i protest.
Innovation behöver inte vara tech
Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.
Innovativa företag, innovationsprojekt och innovationshubar. Det är lätt att tänka på innovation som uppfinning,