Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Författare och läsare möts online

Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event, fysiska möten mellan läsare och författare.

Läs hela »

Patreon – bygg ditt eget stödpaket

Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor. Stipendier och statliga stöd är en del. Men det går även att bygga sitt eget stödpaket med plattformar som Patreon.

Läs hela »

Säljande bilder på allt & alla

Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.

Av tradition läggs mycket tid och energi på att få ut författarna i media.

Läs hela »

Big Data & bokbranschen

Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras. Som förlag och författare ställer du frågan – vem äger datan om mina läsare/lyssnare?

Läs hela »

Från blogginlägg till bok

Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått. Det går att undersöka trender rent allmänt, kanske göra en marknadsundersökning genom att fråga folk som tillhör den förmodade målgruppen.

Läs hela »

De första läsarna avgör bokens öde

Prolog: Ett säljande namn

Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp. Olika sätt att driva bokförsäljning. För det är vad det här nyhetsbrevet ska handla om.

Läs hela »