Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk

Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.

”Racist fish” hade någon sprayat på statyn av den lilla sjöjungfrun i Köpenhamn och alla undrade vad personen bakom egentligen menade.

Läs hela »

Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare inte välja egenutgivning?

Det började talas om egenutgivning i Sverige i större omfattning för drygt tio år sedan.

Läs hela »

Print on demand: Styck-tryck & supply chain

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver. POD kan användas för backlist men också som buffert för oväntade storsäljare.

Läs hela »

Världsbokdagen och andra dagar

Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker, andra kan bli det. Vilken dag är din boks dag?

Läs hela »

Författare och läsare möts online

Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event, fysiska möten mellan läsare och författare.

Läs hela »

Patreon – bygg ditt eget stödpaket

Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor. Stipendier och statliga stöd är en del. Men det går även att bygga sitt eget stödpaket med plattformar som Patreon.

Läs hela »

Säljande bilder på allt & alla

Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.

Av tradition läggs mycket tid och energi på att få ut författarna i media.

Läs hela »

Big Data & bokbranschen

Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras. Som förlag och författare ställer du frågan – vem äger datan om mina läsare/lyssnare?

Läs hela »

Från blogginlägg till bok

Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått. Det går att undersöka trender rent allmänt, kanske göra en marknadsundersökning genom att fråga folk som tillhör den förmodade målgruppen.

Läs hela »

De första läsarna avgör bokens öde

Prolog: Ett säljande namn

Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp. Olika sätt att driva bokförsäljning. För det är vad det här nyhetsbrevet ska handla om.

Läs hela »