Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Bokbranschens utveckling 2003-2023: Vad händer till 2034 och framåt?
Idag släppte Förläggareföreningen rapporten Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023. Den är ännu en påminnelse om hur kraftigt bokmarknaden förändrats – och hur svårt det är att förutspå framtiden.
Till att börja med rekommenderas att läsa hela rapporten på 64 sidor eftersom den ger en tillbakablick på två decennier.
Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden
Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.
Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024
Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.
Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,
AI-klyfta hotar i bokbranschen
”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.
3 grafer visar digitaliseringen av bokbranschen 2016-2023
De senaste tio åren har digitaliseringen av boken tagit fart. Vi har sett och hört ljudbokens framväxt. Men för att verkligen se hur radikal utvecklingen är behöver vi jämföra år för år. Det finns siffror för åren 2016-2023. Under den perioden har marknadsandelen för digitala böcker ökat från 21 till 66 % i volym och från 8,5 till 31,7 % i kr.
Tänk om vi gav eboken lite kärlek
Det talas om ljudböcker och det talas om pappersböcker. Men vi talar sällan om eboken och dess många styrkor. Kanske har den ramlat mellan stolarna. Vad skulle hända om vi gav eböckerna mer kärlek?
Under mina femton år i bokbranschen har synen på eboken förändrats i flera olika etapper.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.
Alla författare är lokala
All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global.
Backlist – bokbranschens nygamla guldgruva
Backlist. Ett låneord som betyder äldre titlar. Det som står för uppåt 70 procent av intäkterna i bokbranschen. Både förlag och författare har nu insett värdet,
Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
I bokbranschen är två led nödvändiga: författare och läsare/lyssnare. Allt annat är mellanled. Hur många av dessa överlever teknikskiftet – eller kan rentav första ledet elimineras?
Metoder för att höja priset på en bok till 8975 kr
Bokens värde blir extra intressant när vi tittar på fackböcker. Paketering av kunskap gör att priset kan gå från en femtiolapp till tusentals kronor. Varför kostar en kurs mer än en bok?
Nifties – digitala böcker blir samlarobjekt som NFT
En av de hetaste trenderna just nu är ”Nifties” eller NFT (non-fungible token) som innebär att man med blockkedje-teknik skapar unika digitala exemplar av en fil som kan säljas och säljas vidare.
Förköp – idag och i framtiden
Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.
Facebook har ingen förkärlek för andras böcker
Facebook har till och med book i namnet. Men förlag, författare, bokhandlare och andra i bokbranschen måste bygga sig plattformar utanför Facebook och inte förlita sig på något som kan raseras imorgon.
Alla böcker i alla format samtidigt – rätt eller fel strategi?
Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna?
Analysbrevet: Julberättelser får ett lyft genom streamingtjänster
Julen 2020 innebar det verkliga genombrottet för temaberättelser med julkänsla. Inte bara på Netflix utan även Storytel, Bookbeat och Nextory. Nu är det dags att ladda för julen 2021.
Att jobba med pseudonymer och anonyma författare
När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar.
Hållbarhet, returer och begagnade böcker
Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?