Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokbranschen

Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.

Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill. 
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.

De senaste analysbreven ...

Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor

Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.

Läs hela »

Prissättning av pappersböcker och download-böcker

Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.

Läs hela »

Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden

Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.

Läs hela »

Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024

Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.

Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,

Läs hela »

AI-klyfta hotar i bokbranschen

”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.

Läs hela »

3 grafer visar digitaliseringen av bokbranschen 2016-2023

De senaste tio åren har digitaliseringen av boken tagit fart. Vi har sett och hört ljudbokens framväxt. Men för att verkligen se hur radikal utvecklingen är behöver vi jämföra år för år. Det finns siffror för åren 2016-2023. Under den perioden har marknadsandelen för digitala böcker ökat från 21 till 66 % i volym och från 8,5 till 31,7 % i kr.

Läs hela »

Tänk om vi gav eboken lite kärlek

Det talas om ljudböcker och det talas om pappersböcker. Men vi talar sällan om eboken och dess många styrkor. Kanske har den ramlat mellan stolarna. Vad skulle hända om vi gav eböckerna mer kärlek?

Under mina femton år i bokbranschen har synen på eboken förändrats i flera olika etapper.

Läs hela »

Tidigare utgåvor av Analysbrevet

Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.

Dilemmat: egen distribution eller distributör?

Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.

Alla författare är lokala

All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global.

Förköp – idag och i framtiden

Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.

Hållbarhet, returer och begagnade böcker

Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?