Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Bokbranschens utveckling 2003-2023: Vad händer till 2034 och framåt?
Idag släppte Förläggareföreningen rapporten Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023. Den är ännu en påminnelse om hur kraftigt bokmarknaden förändrats – och hur svårt det är att förutspå framtiden.
Till att börja med rekommenderas att läsa hela rapporten på 64 sidor eftersom den ger en tillbakablick på två decennier.
Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden
Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.
Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024
Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.
Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,
AI-klyfta hotar i bokbranschen
”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.
3 grafer visar digitaliseringen av bokbranschen 2016-2023
De senaste tio åren har digitaliseringen av boken tagit fart. Vi har sett och hört ljudbokens framväxt. Men för att verkligen se hur radikal utvecklingen är behöver vi jämföra år för år. Det finns siffror för åren 2016-2023. Under den perioden har marknadsandelen för digitala böcker ökat från 21 till 66 % i volym och från 8,5 till 31,7 % i kr.
Tänk om vi gav eboken lite kärlek
Det talas om ljudböcker och det talas om pappersböcker. Men vi talar sällan om eboken och dess många styrkor. Kanske har den ramlat mellan stolarna. Vad skulle hända om vi gav eböckerna mer kärlek?
Under mina femton år i bokbranschen har synen på eboken förändrats i flera olika etapper.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Världsbokdagen och andra dagar
Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,
Författare och läsare möts online
Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,
Patreon – bygg ditt eget stödpaket
Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.
Säljande bilder på allt & alla
Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.
Big Data & bokbranschen
Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.
META rätt så säljer du mer – om metadata för böcker
Det här Säljtugget kommer att handla om meta-data. Vet du redan exakt vad meta-data är kan du hoppa över förklaringen som följer här.
Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data.
Från blogginlägg till bok
Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.
De första läsarna avgör bokens öde
Prolog: Ett säljande namn
Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.