Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare

Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön. En del kastar sig ut för att leva drömmen men inser att det är en mardröm när den ekonomiska verkligheten framträder.

Läs hela »

När trycks den sista katalogen?

Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.

Om du är en av dem som anser att Höstens böcker-katalogen är årets höjdpunkt i bokbranschen kanske du ska sluta läsa nu.

Läs hela »

Högre fpris – död eller räddning för pocketformatet

Bonnierförlagen vill släppa pocketpriserna fria. Fysiska återförsäljare är rädda att slopade prisgrupper ska döda formatet som redan hotas av digitala boktjänster. Vi gräver ner oss lite i pocketchocken.

Efter att Förlagspodden avslöjat att Bonnierförlagen gått ut och meddelat att de vill avskaffa prisgrupperna på pocketböcker har fysiska återförsäljare och grossister höjt rösten i protest.

Läs hela »

Innovation behöver inte vara tech

Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.

Innovativa företag, innovationsprojekt och innovationshubar. Det är lätt att tänka på innovation som uppfinning,

Läs hela »

Leder billiga böcker till devalvering av litteraturen?

Böckerna har kanske inte blivit billigare – men övriga priser och kostnader har stigit snabbare än bokpriserna. Kulturrådet och återförsäljarna bidrar till prispressen, båda på sitt sätt. Men det finns förlag som tänker helt annorlunda och säljer böcker för över 125 000 kronor styck.

Läs hela »

Bokbranschens förändring på drygt tio år sedan 2009

Boktuggs chefredaktör tittar tillbaka på sina tolv år i bokbranschen och ser en kraftig förskjutning mellan försäljningskanaler och format.

Jag debuterade och startade förlag under hösten 2009. Under några månader läste jag in mig på branschen och pratade med folk som delade med sig av goda råd om hur bokmarknaden fungerade och inte fungerade.

Läs hela »

Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget

Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära miljoner i ökad försäljning. Men hur stor är Nobelpris-effekten?

När det inte delades ut något Nobelpris 2018 (det delades ut året efter istället samtidigt som 2019 års pris) efter alla skandaler i Svenska Akademien så påverkade det bokhandlarna.

Läs hela »

Kraven på komfort kommer även till bokbranschen

Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok till hybridbok.

Människan är av naturen lat och därför älskar vi alla typer av prylar som gör det mer bekvämt.

Läs hela »

Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch

Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.

Vi kanske ska börja med begreppen frontlist och backlist ifall du inte är helt säker på vad de innebär.

Läs hela »

Dilemmat: egen distribution eller distributör?

Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.

De senaste veckorna har konflikten mellan Adlibris och de små förlagen med egen distribution blivit publik.

Läs hela »

Alla författare är lokala

All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global. Följ med på en tankeresa.

Boken 

Läs hela »