Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Bokbranschens utveckling 2003-2023: Vad händer till 2034 och framåt?
Idag släppte Förläggareföreningen rapporten Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023. Den är ännu en påminnelse om hur kraftigt bokmarknaden förändrats – och hur svårt det är att förutspå framtiden.
Till att börja med rekommenderas att läsa hela rapporten på 64 sidor eftersom den ger en tillbakablick på två decennier.
Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden
Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.
Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024
Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.
Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,
AI-klyfta hotar i bokbranschen
”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.
3 grafer visar digitaliseringen av bokbranschen 2016-2023
De senaste tio åren har digitaliseringen av boken tagit fart. Vi har sett och hört ljudbokens framväxt. Men för att verkligen se hur radikal utvecklingen är behöver vi jämföra år för år. Det finns siffror för åren 2016-2023. Under den perioden har marknadsandelen för digitala böcker ökat från 21 till 66 % i volym och från 8,5 till 31,7 % i kr.
Tänk om vi gav eboken lite kärlek
Det talas om ljudböcker och det talas om pappersböcker. Men vi talar sällan om eboken och dess många styrkor. Kanske har den ramlat mellan stolarna. Vad skulle hända om vi gav eböckerna mer kärlek?
Under mina femton år i bokbranschen har synen på eboken förändrats i flera olika etapper.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Förlag ser karens som en lösning – läsare och lyssnare som ett problem
Flera förlag använder karens på eböcker och ljudböcker till streamingtjänsterna. Nobelpristagaren Annie Ernaux och fotbollsjournalisten Olof Lundh är två aktuella exempel vars nya titlar som går att ladda ner men inte strömma.
Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut
Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar?
Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska
Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först.
Mixa din egen klassiker: Nalle Puh, blod, honung och fördomar
Du har säkert hört talas om Stolthet och fördom och zombier. Men hur är det med Nalle Puh: Blod och honung?
Strategier för att rida på ljudboksvågen
Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet.
Förlag och författare behöver en hemsida – ändå väljer vissa bort det
Bloggen är död, vem behöver en hemsida när man har sociala medier? Det är ett vanligt feltänk bland både författare och förlag. Alla behöver en hemsida,
Royaltyrevolutionen
Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar.
Är fram- eller baksidan viktigast på ett bokomslag?
Omslaget på en bok har två sidor. Eller tre om man räknar ryggen. Men vad är egentligen viktigast och hur förändras det genom digitaliseringen och nya köpmönster?
Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare
Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön.
När trycks den sista katalogen?
Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.
Högre fpris – död eller räddning för pocketformatet
Bonnierförlagen vill släppa pocketpriserna fria. Fysiska återförsäljare är rädda att slopade prisgrupper ska döda formatet som redan hotas av digitala boktjänster. Vi gräver ner oss lite i pocketchocken.
Innovation behöver inte vara tech
Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.