Ge ut en bok som en investering (del 1)

Att ge ut en bok är en investering där det inte finns någon garanterad avkastning. Foto: iStock.

Varje bok som ges ut är en investering, både i tid och pengar. Därför gäller det att fundera över vilken avkastning och tidshorisont man har med investeringen. Oavsett om man är författare, förlag eller båda delar.

Vi börjar med att förtydliga: Analysbrevet inte är finansiell rådgivning. Alla investeringar innebär en risk att förlora pengar. Även när man investerar i en bokutgivning.

Redan betalande prenumerant? Logga in för att läsa

Annars köp en prenumeration idag – du kan prova 3 månader för 149 kr.

Varför betalvägg? Knappt 1 % av artiklarna här på Boktugg går att läsa enbart som betalande prenumerant. Det är material som vi vet har ett stort värde för den som jobbar i bokbranschen på ett eller annat sätt. Som prenumerant får du nya utgåvor av Analysbrevet direkt i din inbox och dessutom tillgång till ett växande arkiv.

Inloggad men kan fortfarande inte läsa artikeln? Då har du sannolikt ingen aktiv prenumeration. Kanske har den gått ut för att betalningen fallerat, vilket kan hända när kreditkortet inte längre är giltigt. Kolla dina prenumerationer här.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,