Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokförsäljning
Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.
Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
Förköp – idag och i framtiden
Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.
Attraktiva varor säljs via förköp eller tvingar kunderna att ställa sig i kö för att vara säkra på att komma över produkten.
Facebook har ingen förkärlek för andras böcker
Facebook har till och med book i namnet. Men förlag, författare, bokhandlare och andra i bokbranschen måste bygga sig plattformar utanför Facebook och inte förlita sig på något som kan raseras imorgon.
Har du en Facebooksida?
Alla böcker i alla format samtidigt – rätt eller fel strategi?
Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna? Ny teknik ger dessutom ännu fler format.
För tio år sedan började vissa förlag tala om tripple-play (som varit ett modeord för att paketera kabeltv,
Analysbrevet: Julberättelser får ett lyft genom streamingtjänster
Julen 2020 innebar det verkliga genombrottet för temaberättelser med julkänsla. Inte bara på Netflix utan även Storytel, Bookbeat och Nextory. Nu är det dags att ladda för julen 2021.
Den som har Netflix kan knappast ha missat filmtjänstens storsatsning på julfilmer.
Att jobba med pseudonymer och anonyma författare
När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar. Och ett case med en fiktiv författare.
Litteraturhistorien är fylld av författare som skrivit under pseudonym.
Hållbarhet, returer och begagnade böcker
Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?
En av de mest obegripliga sederna inom bokbranschen för alla som är nya,
Affärsplan för en författare
Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok? Vi måste börja göra det.
Låt mig börja med att säga att jag inte gillar affärsplaner i bemärkelsen sådana som är flera sidor långa och omfattar mängder av kalkyler.
Bokhandlare är vi allihopa
Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker. Idag är vi alla bokhandlare.
Den senaste tiden har vi sett två stora lanseringar av nätbokhandlare.
Analysbrevet: Har vi passerat ”peak print” för böcker i Sverige?
Det ges ut betydligt färre tryckta böcker under 2020 än under 2019, visar statistik som Boktugg tagit fram. Är det en coronaeffekt eller ett trendbrott?
Först ska sägas att det är lite vanskligt att jämföra siffror under ett pågående år.
Prenumerera på digitala böcker – olika modeller
Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.
Vi kan börja med vilket ord som egentligen ska användas för att beskriva det nya sättet att konsumera böcker: prenumerationstjänster eller abonnemangstjänster?
När digitala event blir det nya normala
Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag, författare och arrangörer.
I ett Analysbrev i april skrev vi om hur bokförlag och författare snabbt ställde om till digitala releaser och författarsamtal på grund av pandemin.
Stockholm som förlagshuvudstad utmanas av jobba hemifrån-trenden
Börjar flykten från Stockholm nu, efter pandemin? Höga hyror, höga boendekostnader och höga löner är inte vad bokbranschen behöver. Pandemin visade att digitala verktyg redan idag gör det möjligt att jobba var som helst – så varför inte flytta långt från Stockholm?
Kickstarter – författare och förlag drar in miljoner i förskott
En författare ger ut en läderinbunden samlarversion av en tio år gammal bok och drar in över 50 miljoner kronor på en vecka. Kickstarter är plattformen som gör det möjligt. Men det krävs hårt arbete.
Brandon Sanderson sökte 250 000 dollar (motsvarande nästan 2,3 Mkr) för utgivningen av
Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk
Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.
”Racist fish” hade någon sprayat på statyn av den lilla sjöjungfrun i Köpenhamn och alla undrade vad personen bakom egentligen menade.
Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?
Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare inte välja egenutgivning?
Det började talas om egenutgivning i Sverige i större omfattning för drygt tio år sedan.
Konsten att sälja ett bokförlag – hur mycket är det värt?
Den här gången kommer Analysbrevet inte att handla om att sälja böcker utan om att sälja hela förlag. Det kan vara intressant för alla, även de som inte funderar på att sälja – eller köpa – ett förlag just nu.
Print on demand: Styck-tryck & supply chain
POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver. POD kan användas för backlist men också som buffert för oväntade storsäljare.