Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Förköp – idag och i framtiden

Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.

Attraktiva varor säljs via förköp eller tvingar kunderna att ställa sig i kö för att vara säkra på att komma över produkten.

Läs hela »

Alla böcker i alla format samtidigt – rätt eller fel strategi?

Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna? Ny teknik ger dessutom ännu fler format.

För tio år sedan började vissa förlag tala om tripple-play (som varit ett modeord för att paketera kabeltv,

Läs hela »

Att jobba med pseudonymer och anonyma författare

När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar. Och ett case med en fiktiv författare.

Litteraturhistorien är fylld av författare som skrivit under pseudonym.

Läs hela »

Hållbarhet, returer och begagnade böcker

Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?

En av de mest obegripliga sederna inom bokbranschen för alla som är nya,

Läs hela »

Affärsplan för en författare

Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok? Vi måste börja göra det.

Låt mig börja med att säga att jag inte gillar affärsplaner i bemärkelsen sådana som är flera sidor långa och omfattar mängder av kalkyler.

Läs hela »

Bokhandlare är vi allihopa

Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker. Idag är vi alla bokhandlare.

Den senaste tiden har vi sett två stora lanseringar av nätbokhandlare.

Läs hela »

Prenumerera på digitala böcker – olika modeller

Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.

Vi kan börja med vilket ord som egentligen ska användas för att beskriva det nya sättet att konsumera böcker: prenumerationstjänster eller abonnemangstjänster?

Läs hela »

När digitala event blir det nya normala

Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag, författare och arrangörer.

I ett Analysbrev i april skrev vi om hur bokförlag och författare snabbt ställde om till digitala releaser och författarsamtal på grund av pandemin.

Läs hela »

Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk

Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.

”Racist fish” hade någon sprayat på statyn av den lilla sjöjungfrun i Köpenhamn och alla undrade vad personen bakom egentligen menade.

Läs hela »

Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare inte välja egenutgivning?

Det började talas om egenutgivning i Sverige i större omfattning för drygt tio år sedan.

Läs hela »

Print on demand: Styck-tryck & supply chain

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver. POD kan användas för backlist men också som buffert för oväntade storsäljare.

Läs hela »