Mediehusens konsolidering – så påverkas bokbranschen

Mediehusen konsolideras, vilket är både bra och dåliga nyheter för läsarna och bokbranschen. Illustration: DALL-E.

De alltmer digitala svenska mediehusen har tagit ett nytt stort steg mot konsolidering. Hur det påverkar bokbranschen de kommande åren beror på vilka strategier Bonniers, Schibsted och NTM väljer.

Bokbranschen förlitar sig av tradition mer på PR än på marknadsföring. Det hänger ihop med att varje utgivning har en så låg omsättning att marknadsbudgeten är marginell. Istället läggs resurser på att få redaktionellt utrymme genom PR och samarbeten med återförsäljare för köpt marknadsföring.

Redan betalande prenumerant? Logga in för att läsa

Annars köp en prenumeration idag – du kan prova en månad för 39 kr.

Varför betalvägg? Knappt 1 % av artiklarna här på Boktugg går att läsa enbart som betalande prenumerant. Det är material som vi vet har ett stort värde för den som jobbar i bokbranschen på ett eller annat sätt. Som prenumerant får du nya utgåvor av Analysbrevet direkt i din inbox och dessutom tillgång till ett växande arkiv.

Inloggad men kan fortfarande inte läsa artikeln? Då har du sannolikt ingen aktiv prenumeration. Kanske har den gått ut för att betalningen fallerat, vilket kan hända när kreditkortet inte längre är giltigt. Kolla dina prenumerationer här.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.