Skärmfria förskolor ger nya möjligheter för bokbranschen

Linda Wennerström och Inga Li på Readioo ser en plats på marknaden för interaktiva men skärmfria böcker. Bild: Readioo

Debatten om skärmfria förskolor har öppnat en ny nisch i bokmarknaden. När tryckta böcker åter lyfts fram i undervisningen, ser företag som Readioo ett växande intresse för material som förenar lek, ljud och läsning – utan skärm.

Enligt Skolverkets uppdrag från regeringen ska digitala verktyg i förskolan begränsas, och fokus ska i stället ligga på språkutveckling, rörelse och socialt samspel med hjälp av analoga material. Samtidigt har nya statsbidrag avsatts för inköp av tryckta läromedel och förstärkta skolbibliotek.

Sorry, denna artikel är låst. Redan prenumerant? Logga in.
Du kan även låsa upp artikeln för 19 kr (och få 14 dagars access med Boktugg Mini*).

Eller välj någon av dessa prenumerationer:

* Därefter förnyas prenumerationen var 14:e dag. Avsluta när du vill eller byt till helårsalternativ.

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.