ANNONS

Lena Gennerud lät sin karaktär Vanja få liv i sociala medier som en del i skapandeprocessen. Foto: Privat. Bakgrund: Vanjas Instagram

Söndagstuggare: Lena Gennerud gav sin karaktär liv i sociala medier – innan boken var färdig

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Hon har ett eget Instagramkonto, Lena Genneruds romankaraktär Vanja Tidblom, 69 år. Hon gick förbi författaren och tog direktkontakt med sina läsare, innan boken var klar. Följ med bakom kulisserna när Vanja gjorde entré digitalt.

Jag kände fysiskt när hon kom till mig, likt en fågel som landade på min axel, eller en själ som flög in i mitt bröst. Jag fick hennes förnamn och ålder. Och jag fick veta att hon är fotmassörska; en mix av terapeut, fotvårdare och massör. Hon håller människor i deras fötter och de berättar om sina liv. Mer hade jag inte, och jag förstod inte då hur mycket hon skulle förändra mitt liv. Det finns inget – förutom att se min son växa upp – som påverkat mitt liv så mycket som Vanja Tidblom: en 69-årig fotmassörska som bor på Sankt Paulsgatan 33 C på Södermalm i Stockholm.


ANNONS


Samtal om att vara kvinna

Jag började skriva hennes berättelse, spridda scener som inte hängde ihop. Jag skrev på intuition, följde inga regler. Manuset blev inte antaget men en förläggare blev nyfiken. Han skickade sms varje halvår och frågade hur det gick. Det drev på mitt författarskap. Under den tiden vandrade jag på en strand med min mamma. Hon sa så här om storyn:


ANNONS


– Vem av karaktärerna har lyckligaste livet?

Genom Vanja och hennes väninnor pratade vi om att vara kvinna, vara människa, våga följa sin längtan. Trots att historien då inte hade en tydlig dramaturgi hade mamma, 80 år, extraherat essensen, kärnan i berättelsen. Men jag behövde lära mig mer.

Vanja startar Facebook-konto

Redan då insåg Vanja Tidblom att det här skulle ta tid, så hon skaffade sig ett Facebook-konto. Hon krävde att få börja leva ett eget liv medan jag skrev vidare. Andra versionen av manuset trodde jag förläggaren skulle ta, men han gjorde inte det. Det var helt enkelt inte hans story. Och det var en bit kvar. Det var då det här med Instagram hände.

Trippel-stories på Instagram

Vanja ville börja publicera bilder om tre kring ett tema. Varje inlägg, eller serie av bilder, blev som en story; hon är ju en story, hennes liv är en story, hon är en romankaraktär. Hon anlitar mig som fotograf och copywriter och låter mig veta vad vi ska publicera och när.

Självklart var detta ett roligt projekt även för mig. Jag är en visuell person och älskar att fotografera. Dessutom är det betydligt kortare projekt att publicera tre bilder i taget än att få klart tre versioner av ett romanmanus.

Fler än 400 inlägg och 600 följare

Idag har hon publicerat mer än 400 inlägg under drygt två år, medan jag skrivit på tredje versionen som nu har blivit bok. Hon har hittat vänner, fått följare, deltar i den dagliga debatten på Instagram; gillar andras bilder, ställer frågor och har byggt relationer med ”riktiga” människor. I boken är Vanja inte berättarrösten. Det är hon i sina sociala medier.

Avslöjar sådant författaren inte vet

En dag såg hon torkade apelsinskivor på ett italienskt café. Vi gör en bildserie om tre som vanligt. När hon skriver läser jag att hon minns sin mamma. Vanjas mamma försvann när hon var fem år, ett mysterium hon aldrig löst. Plötsligt berättar hon för sina följare att mamma Sonja hängde upp apelsiner i fönstren till jul, när Vanja var barn. Det hade jag ingen aning om. Det inlägget fick 122 likes, och då var hennes följarskara 400. Hon får respons från 30 procent! Så ljuvligt att se engagemanget från vänner hon fått på vägen.

Balansgång en utmaning

Jag har haft två målgrupper att ta hänsyn till när jag växelskrivit den långa storyn och Vanjas Instagram. Hennes följare där kan inte få veta i förtid vad som ska hända i boken. Då blir inte romanen lika spännande som jag tycker berättelsen blivit nu.

Vanja å sin sida vet inte vad som kommer hända i romanen. Hon var varit fast, något inom henne behöver förlösas, och när läsarna följer kapitel för kapitel kommer det att ske.

Samtidigt har det varit häftigt att samverka mellan medierna. Jag tycker det förstärker storyn om hennes liv. Bland annat älskar jag scenen i boken där Vanja berättar om sitt Instagram, att hon publicerar tre bilder i taget, och hennes egna funderingar om varför hon gör det.

Om gästbloggaren

Lena Gennerud är född 1962, uppvuxen i Göteborg och har rötter från Käringön i Bohuslän. Sedan många år bor hon i Stockholm och har haft sitt kontor vid Mariatorget där Vanja bor. Lena har tidigare skrivit två sagoböcker om kemi, varav den första är utgiven på fem språk. Hon har även skrivit en e-bok om Kraftekonomi – metoden som stärker människor och lyfter team. Hon har jobbat i bokbranschen och som konsult för bokbranschen. Flyg i skymning är Lenas debutroman och första boken om Vanja. 

Bokköp och inspiration: www.vanjasvärld.se
Vanjas Instagram: vanja_romankvinnan
Kontakt: lena@vanjasvarld.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

info@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Cassandra Solback skriver inkluderande om vardag och familjeliv

I sin barnbok Vardags-Kaos med Astrid & Helmer vill författaren och illustratören Cassandra Solback lyfta fram olikheter och utmana stereotyperna.

Cassandra Solback arbetar som frilansjournalist och har tidigare gett ut fem böcker. Den första som kom ut 2012 heter Innanför mina rosa små väggar och är en självbiografi (kommer som ljudbok i sommar). Den andra är en fackpolitisk bok, den tredje en barnbok för lite äldre barn om klimatproblematiken, den fjärde en kokbok för personer med ont om tid och den femte en bok om feminism.

– Som författare skriver jag om egenupplevda händelser, egna erfarenheter och försöker även driva opinion, säger Cassandra. Mina böcker är väldigt olika även om allas lika värde, feminism, genus, demokrati och liknande frågor alltid är centrala.

Intresset för att skriva barnböcker kom när Cassandra och hennes man började läsa böcker för sitt barn som nu är 3 år. De upptäckte att väldigt många böcker fortfarande är stereotypa när det kommer till könsnormer och heteronormen.

– Som småbarnsförälder öppnades mina ögon för barnboksvärlden på ett helt annat sätt, och jag insåg snart att den är i behov av genusmedvetenhet, inkludering och ett normkritiskt tänk. Barns läsande är viktigt, men också böckernas innehåll och upplägg. Jag har alltid haft tankesättet ”men då gör jag det själv” – så även i detta fall.

Vardags-Kaos med Astrid & Helmer som släpptes i maj 2021 är Cassandras andra barnbok, men den första för åldern 3–6 år och även den första bok hon själv har illustrerat.

– Det var något helt nytt för mig, och till en början var det svårt att veta om jag skulle börja med, att rita eller att skriva storyn. Så jag testade mig fram och började med att skapa familjen, hur de skulle vara och se ut, och fortsatte sedan med olika situationer.

(...) Läs hela artikeln »