Bokmässan i Frankfurt: Kommer att bli en helt annan upplevelse i år

Bokmässan i Frankfurt är en av de största i världen. Foto: Frankfurt Book Fair

Juergen Boos på Bokmässan i Frankfurt säger att mässan ska genomföras men att det blir stora förändringar. ”Tiden då förlag har stora montrar är troligen över.”

Det är Publishers Weekly som genomfört en intervju med Juergen Boos på Facebook. I den säger han bland annat:

– Vår värld har förändrats och kommer aldrig att återgå till vad den var. Jag kan inte se att alla [besökare] kommer till Frankfurt i år, det kanske inte ens är möjligt.

Frankfurtmässan planerar att kombinera den verkliga världen inklusive mässhallar med virtuella upplevelser för att skapa ett event som lockar inte bara dem som tidigare besökt Frankfurt utan även dem som aldrig varit där förut.

2019 hade Frankfurt totalt strax över 300 000 besökare, varav 128 000 var fackbesökare och resten allmänhet. Arrangörerna räknar med att dela upp dessa båda mässdelar och sprida ut mässan i fler hallar och även runtom i staden. Agenttorget exempelvis överväger de att flytta till en helt annan lokal för att skapa betydligt större utrymme än de trångt placerade bord som tidigare mässor erbjudit. Begreppet monter kommer också att ifrågasättas.

– Tiden då förlag har stora montrar är troligen över, sa Boos.

Bokmässan i Frankfurt äger rum 14-18 oktober. I början av juni ska arrangörerna offentliggöra vilka förändringar de beslutat genomföra, eller ”inom fyra-sex veckor”.

Mängder av bokmässor har redan ställts in. Bokmässan i Göteborg brottas med ungefär samma problem som Frankfurt – att hitta ett alternativ till en traditionell mässa som kan attrahera förlag och besökare.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.