Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokförsäljning

Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Prenumera på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor.

Prova 3 månader för 149 kr (ord pris 299 kr). eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

Litteraturens system hotas av ”överutgivning”

Bokbranschens ekosystem är beroende av olika stödsystem. Gemensamt för båda är att de byggts för färre titlar, färre författare och färre förlag. Nu stresstestas de och frågan är hur vi utvecklar dem för att klara en framtid med tiotusentals aktiva författare.

Läs hela »

Böcker på lager – tillgång och belastning

Storleken på lagret blir synlig på allvar en gång om året då det ska inventeras för bokslutet. Formatförskjutningen från print till digitalt ökar risken för att bli sittande med för stora upplagor och en tickande nedskrivningsbomb för förlagen.

För rutinerade förläggare kanske det här är elementärt,

Läs hela »

Exklusivitet i bokbranschen – rätt väg eller återvändsgränd?

Exklusivt och unikt innehåll är en strategi för Storytel. Är det en klok väg eller en återvändsgränd i kampen om lyssnarna? Vilka slutsatser kan bokbranschen egentligen dra av musik, film och podcasts?

Storytels VD Johannes Larcher har åtskilliga gånger upprepat att bolaget behöver mer exklusivt innehåll som endast finns hos dem och inte hos konkurrenterna.

Läs hela »

Det växande berget av backlist

En del tycker att det ges ut för många nya böcker, att vi har en överutgivning. Men det som verkligen ökar är utbudet av gamla böcker. Digitaliseringen ökar tillgången på backlist och ehandel tillgången på begagnat. För varje år växer Backlistberget.

Läs hela »

Unlimited – med risk för manipulerade lysssningar

Det såg ut som att Unlimited – obegränsad lyssning – var på väg bort från ljudboksmarknaden. Men både Nextory och Storytel håller fast vid modellen. Vilket innebär att de måste hantera kunder med ett misstänkt beteende.

Som kund är prenumerationer på digitala böcker med obegränsad tillgång den optimala modellen.

Läs hela »

Hur ska små förlag kunna utmana jättarnas ljudboksroyalties?

Konflikten mellan Word Audio och Storytel visar ett problem på ljudboksmarknaden. De allra minsta förlagen har ingen makt och det snedvrider konkurrensen. Alla oberoende förlag borde gå samman och förhandla fram ramavtal med streamingtjänsterna.

Exakt hur diskussionerna mellan Storytel och Word Audio International Publishing går just nu och hur avtalsförhandlingarna gått till kan vi bara spekulera i.

Läs hela »

Affärsidéer för Public Domain-böcker 2024

Varje årsskifte går upphovsrätten ut för mängder av böcker, för den svenska marknaden då det gått 70 år sedan upphovsmannens död. Den 1 januari 2024 blev exempelvis Elsa Beskows verk public domain. Låt oss titta på affärsidéer för public domain-titlar.

Läs hela »

Storleken på böcker har betydelse

Varför har böcker inte ett standardmått? Är friheten så viktig att den övertrumfar praktiska fördelar? Är tiden inne för branschen att bestämma sig för färre varianter på bredd och höjd? Åtminstone för de böcker som är tänkta att stå i bokhyllor.

Läs hela »

Ge ut en bok som en investering (del 2)

En bokutgivning är en investering utan några garantier för hur bra avkastningen blir. Men för författaren finns det även möjligheter till indirekt avkastning utöver del av bokförsäljningens intäkter.

Detta är del 2 i Analysbrevet-serien Ge ut en bok som en investering.

Läs hela »

Ge ut en bok som en investering (del 1)

Varje bok som ges ut är en investering, både i tid och pengar. Därför gäller det att fundera över vilken avkastning och tidshorisont man har med investeringen. Oavsett om man är författare, förlag eller båda delar.

Vi börjar med att förtydliga: 

Läs hela »

Bokbranschen och varumärket

Författare och fiktiva karaktärer har av tradition det starkaste varumärket. Förlag och återförsäljare hoppas att det ska förändras framöver. Det är en kombination av strategi och önsketänkande.

Den senaste månaden har jag funderat en del över framgångsfaktorer när det gäller vilka böcker som säljer och vilka som inte gör det.

Läs hela »

Analysbrevet: Spökinläsare nästa trend

I takt med framstegen inom generativ AI sprider sig teknikpaniken. När allt fler författare tar offentligt avstånd från att låta sina böcker bli ljudböcker med AI-röster blir den logiska slutsatsen att spökinläsare blir nästa trend.

Vi har skrivit alldeles för lite om AI i Analysbrevet.

Läs hela »

Recensioner och litteraturkritik – ett olöst dilemma

ANALYSBREVET: Bokbranschen svämmar över av omdömen men det verkar nästan omöjligt att skapa en bred och kvalitativ litteraturkritik samt recensioner. Vi tittar på hur ekonomin sätter stopp och lyfter samtidigt frågan som inte alla förstår.

Det är skillnad på recensioner och recensioner.

Läs hela »