Bookbeat: Trist att PRH hindrar efterlängtade konkurrenter till Audible och Amazon

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Audible och Amazon behöver internationell konkurrens som prenumerationstjänsterna kan ge. Därför är det synd att Penguin Random House lägger krokben för detta, menar Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Vi har i ett par artiklar berättat om hur Penguin Random House först drog in tusentals engelska titlar från prenumerationstjänster runtom i världen. I veckan utökades detta policybeslut till att omfatta även översättningar av PRH-titlar till exempelvis svenska. PRH vill inte att deras böcker ska ingå i abonnemang med fast månadsavgift som ger obegränsad tillgång till ljudböcker och eböcker.

I första skedet drabbas förlagen som köper rättigheter och numera räknar med streamingintäkter som en växande andel, framför allt på skönlitteratur. Men i nästa skede drabbas förstås prenumerationstjänsterna som om några år kan tvingas plocka bort populära ljudböcker och i framtiden inte får tillgång till nya stora titlar som Michelle Obamas böcker.

Hur påverkar beslutet er?
– Som framgår av årstopplistorna är det främst lokala böcker och författare våra lyssnare vill lägga sin tid på, men visst är det olyckligt att vissa översatta böcker framöver inte kommer kunna säljas i någon större utsträckning digitalt när de utestängs från de flesta tjänsterna. Styckeförsäljning utöver Audibles prenumerationsmodell runt om i världen kommer nog även framöver ha en försvinnande liten andel av helheten digitalt så den blir onödig att diskutera särskilt mycket, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Bookbeat, precis som Nextory och Storytel, har ambitioner att växa till en internationell prenumerationstjänst framför allt i Europa. Bookbeat finns bland annat i Tyskland, där PRH har störst katalog av ljudböcker av alla förlag.

– Vi har haft ett mindre utbud från PRH i Tyskland, detta kommer däremot utgå senare under våren med anledning av det globala beslutet som tagits, säger Niclas Sandin.

Varför tror du att de gör detta?
– Jag tycker deras analys tyder på okunskap och konservatism. De har utgått från situationen på sina största hemmamarknader där Audible bestämt en polettmodell ut mot konsument långt tillbaka i tiden, för tjugofem år sedan, säger Niclas Sandin.

Han menar att PRH vill cementera detta för att det är modellen de känner till och är vana vid, oavsett hur nya tjänster väljer att betala dem som förlag för böckerna de och författarna skapar.

– Bilden jag fått är att Audible betalar revenue share, men jag gissar att den är okej så länge det är Audible som gör det. Hur det kan påverka ersättningar och makten över prissättningen på marknaden på sikt är en mindre fråga för dem. Samtidigt ekar argumentet att en ”differentiering” av en boks individuella värde ska framgå tomt, när de ändå låter dem säljas för exakt samma polettpris som allt annat i Audibles prenumerationsmodell.

Vad kan det innebära på sikt?
– I och med detta lägger de krokben på möjligheten att internationellt skapa en sund konkurrens mot Audible och Amazons maktdominans. Detta när det vore att banka huvudet blodigt mot en stenvägg att försöka bli stora med exakt samma modell. Ett av skälen är att Audible under decennier skapat och låst in över hundratusen titlar i sin tjänst utöver förlagens utbud samt har världens största e-handelsaktör som sin främsta reklampelare, säger Niclas Sandin och tillägger:

– Enda sättet att konkurrera med denna gammaldags modell med en bok per månad, under förutsättningen att alla innovativa erbjudanden som inte är Audibles nuvarande eller styckeförsäljning förbjuds, blir då via pris och att i stort sett ge bort böckerna gratis.

Han kallar det ”totalt självmål i analysen” och menar att det gör Amazon och Audible starkare.

– Indirekt tvingar det även förlag utanför deras hemmamarknad att gå med på Audibles avtal om de ska kunna sälja sina böcker i någon märkbar volym som digitalt ljud översatt till det lokala språket. Men fokus för oss är trots allt på marknader där beslutet från PRH inte har så mycket påverkan och även i Tyskland är majoriteten av lyssningen lokal och vi har redan visat där att det går att växa och skapa nöjda användare utan deras katalog, det här gör oss snarare mer övertygade om att den strategin är korrekt även framåt, säger Niclas Sandin.

Det som skulle kunna ställa till problem är förstås om fler storförlag följer Penguin Random Houses exempel och vägrar släppa sina titlar till prenumerationstjänster av unlimited-typ. Niclas Sandin hoppas dock att andra förlag istället väljer att se den revolution som ägt rum i Sverige som en förebild.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,