Bookbeat på väg mot tyskt genombrott

Bookbeats omsättning har ökat varje år och under 2024 hoppas man vara lönsamma på helårsbasis. Pressbild.

Bookbeat fortsätter växa och nådde flera nya milstolpar under 2023, inte minst lönsamhet under det sista kvartalet. Dessutom närmar man sig ett genombrott på den tyska ljudboksmarknaden.

Som vi skrev häromdagen har ökade Bookbeat omsättningen under 2023 till 1 122 (877) Mk, en ökning med 28 procent. I ett pressmeddelande presenteras fler siffror. Bookbeat fick 200 000 nya kunder och närmar sig miljonen: Antalet betalande användare var 915 000 vid årets slut jämfört med 715 000 för 2022.

– Att passera miljarden är en otrolig milstolpe för BookBeat. Det känns nästan overkligt att tjänsten vi började bygga för åtta år sedan blivit en naturlig del av över 900 000 människors vardag, både i Sverige och internationellt. Samtidigt som vi 2023 ökade intäkterna med 28 procent nådde vi också ett positivt resultat det fjärde kvartalet. Jag är stolt över teamet som 2023 visade att vi inte bara kan växa, utan också lyckas med balansakten att göra det på ett lönsamt och hållbart sätt, säger Niclas Sandin, VD på BookBeat, i samma pressmeddelande.

Största gruppen av nya användare under 2023 var mellan 25-34 år gamla. På helårsbasis betalade en BookBeat-användare i snitt över 1 500 kronor för tjänsten (inklusive moms).

”Av de intäkterna gick majoriteten tillbaka till förlagen och författarna. Sedan BookBeat lanserades brett 2016 till slutet av 2023 har 2,65 miljarder kronor betalats ut till förlag i Sverige och internationellt”, skriver Bookbeat.

– Genom att göra det enkelt att upptäcka och lyssna på böcker bidrar vi till hela bokmarknadens tillväxt. Ett bra exempel på det är att vi lyckats särskilt bra med att locka människor runt 30 att via BookBeat köpa böcker för i snitt över 1 500 kronor årligen. Detta har gjort att vi sedan lanseringen betalat ut 2,65 miljarder till de förlag och författare som skapat böckerna våra användare inte kan få nog av, säger Niclas Sandin.

BookBeats mål för 2024 är att fortsätta växa med över 20 procent, passera en miljon betalande användare, och visa ett positivt EBITA-resultat för hela året.

Inledningen av 2024 visar en fortsatt stark tillväxt. I januari nådde BookBeat det högsta antalet nya användare någonsin och ökade inflödet på alla marknader mot 2023. Det syntes även i intäkterna som växte med 25 procent i januari i jämförelse med 2023.

– Vi har skapat ett momentum som vi ska bygga vidare på. På etablerade marknader som Sverige, Tyskland eller Finland, där exempelvis över 300 000 av de 5,5 miljoner invånarna redan använder BookBeat, ser vi en fortsatt stor potential i att locka nya lyssnare som ännu inte provat ljudböcker. Det bekräftar starten på året där vi slog alla tidigare rekord i nya användare. Vi har också höga förväntningar på våra tillväxtmarknader, Norge, Nederländerna och Polen, under 2024, säger Niclas Sandin

Ser ni att ett riktigt genombrott i Tyskland är på gång? Rent statistiskt borde ni ju kunna ha miljoner kunder bara där?
– Att vi närmar oss 300 miljoner i intäkter samtidigt som vi lämnar ett positivt resultat inklusive fortsatt stora marknadsinvesteringar är såklart både en milstolpe och ett genombrott. Väldigt många bolag expanderar till Tyskland och att BookBeat nu fått fäste och står på egna ben finansiellt är en perfekt plattform att bygga vidare från, säger Niclas Sandin till Boktugg och fortsätter:
– Hittills i år ser inflödet riktigt fint ut så det här är bara början. Även om vi bara når hälften så stor del av befolkningen i Tyskland som i Finland så innebär storleken på marknaden flera miljoner nya potentiella ljubokslyssnare.

Händer det något på den brittiska marknaden eller är förlagen fortfarande försiktiga?
– I stort sett alla förutom PRH är med och vi ser fortsatt en bra tillväxt. Däremot är det en av våra mindre marknader och vi ska nog inte öka investeringen för kraftigt för snabbt innan vi passerat break-even totalt även på helårsbasis. En annan sak vi är nyfikna på är hur dynamiken och konkurrensen där kommer att förändras när Spotify hunnit köra på ett tag när det såklart är en av deras fokusmarknader, säger Niclas Sandin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL