Storytel-abonnenter kan snart länka sitt konto till Spotify för att lyssna på ljudböcker i Spotify-appen. Det är resultatet av ett nytt samarbete mellan de båda företagen.
”Storytel-abonnenter kommer att kunna njuta av Storytels ljudboksupplevelser på Spotify genom att länka de två kontona. Det blir verklighet längre fram i år”, skriver Storytel i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi vill att alla ska ha tillgång till fantastiska historier och idag erbjuder Storytel fler än 500 000 ljudböcker på 25 marknader. Genom att inleda ett partnerskap med Spotify blir det lättare än någonsin för våra kunder att få tillgång till fantastiska ljudboksupplevelser och spännande författarskap, samtidigt som vi också får möjligheten att nå nya målgrupper som idag finns på Spotify, men som ännu inte upplevt ljudböckernas magi”, säger Jonas Tellander, grundare och vd på Storytel, i ett pressmeddelande.
– Det är Spotifys mål att vara en plattform för allt ljud: musik, poddar, live-konversationer, och nu genom det här partnerskapet, även ljudböcker. Genom att använda Spotify Open Access Platform kommer Storytel ha möjlighet att erbjuda sitt premiumerbjudande av ljudböcker på Spotify, samtidigt som de behåller direkt kontroll över relationen till sina kunder, säger Courtney Holt, Global Head of Studios på Spotify.
Storytel menar att partnerskapet med Spotify förstärker deras distribution och ”understryker vår vision att göra världen till en mer kreativ och empatisk plats genom att göra berättelser tillgängliga för alla, var som helst och när som helst”.
Så vad betyder detta långsiktigt? Är det ett steg på vägen mot den affär som enligt många experter är ett troligt scenario: att Spotify köper hela Storytel? Eller är det ett sätt för Spotify att locka in ljudbokslyssnare så att dessa upptäcker att det redan finns mängder av ljudböcker på plattformen? För Storytel kan det såklart öppna upp möjligheten att eventuellt lansera sin tjänst på fler marknader där kunden använder Spotify-appen istället för Storytels egen. Det finns flera tänkbara scenarion. Spotify finns på 178 marknader, Storytel på 25.
Samtidigt: Spotifys app är i dagsläget inte särskilt bra till ljudbokslyssning. Men eftersom man anställt en Head of Audiobooks så kommer säkerligen appen att utvecklas även på den fronten.
Den som trodde att Storytel och de andra europeiska prenumerationstjänsterna med samma modell nu hade säkrat sin position bör kasta ett öga på vad podcastgiganterna arbetar med. Den nyhet vi skrev om igår under Hört & Läst exempelvis, där digitalmagasinet Slate börjar sälja ljudböcker (styckvis) som köparen sedan kan lyssna på i valfri podcastapp som har stöd för lösenordsskyddade RSS-flöden. Just detta erbjuder förresten Spotify inte.
Om Spotify
Spotify transformerade musiklyssningen när tjänsten lanserades 2008. Tjänsten erbjuder möjligheten att upptäcka, hantera och dela över 70 miljoner musikspår, inklusive mer än 2,6 miljoner podcasttitlar, gratis, eller genom att uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner för musik, inklusive förbättrad ljudkvalitet, on-demand, offline och en annonsfri lyssningsupplevelse. Idag är Spotify världens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med 356 miljoner användare, inklusive 158 miljoner prenumeranter, på 178 marknader.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!