ANNONS

Jantelagen i Surahammar hämmade Ingrid Carlberg under uppväxten. Men gemenskapen och värmen i staden lärde henne också att ha fötterna på jorden, menar hon. Foto: Jessica Gow.

Tuff tid för blivande akademiledamoten Ingrid Carlberg

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Hon gör gärna fotarbetet och sporras av att gräva djupare. Nu tar Ingrid Carlberg plats i Akademien, med lust att lyfta sakprosan. Men de gångna månaderna har hon haft tankarna på något mer akut.

Ingrid Carlberg sitter i Börshuset och rör snabbt på fingrarna som över ett imaginärt tangentbord. Strax före erbjudandet att träda in i Svenska Akademien i oktober förra året opererade hon nyckelbenet men drabbades av en vårdskada. Läkarna klämde åt hennes plexusnerv så att hon inte längre kunde röra sin hand eller arm, och när ständige sekreteraren Mats Malm ringde visste hon inte om hon skulle bli återställd.


ANNONS


– Det ligger hårt jobb bakom att jag är det nu. Jag har arbetat mer på att komma igen fysiskt än något annat, säger Ingrid Carlberg och berättar att rehabiliteringen ett tag tog flera timmar om dagen.

I februari drabbades hon dessutom av struplocksinflammation.


ANNONS


– Det här är ett av de mest speciella år jag har varit med om i hela mitt liv, säger hon.

Går till arkiven

Först i januari kunde Ingrid Carlberg knyta sin hand ordentligt igen. Ändå har hon hunnit sitta i arkiven och läsa på om sin företrädare Göran Malmqvists väg in i den kinesiska litteraturen. Men eftersom högtidssammankomsten vid inträdet blir digital på grund av coronapandemin är talet nu uppskjutet till december.

Att tålmodigt leta i arkiven är hennes metod: det var så hon mejslade fram sina hyllade biografier om Raoul Wallenberg och Alfred Nobel.

– Om du vill skriva en levande berättelse måste du bottna i historiska fakta men också i miljöer, stämningar och känslor. Få kläm på vad som är den egentliga berättelsen. Sedan jag var journalist på DN har jag alltid strävat efter att komma lite längre i sakdjup och därifrån skriva en berättelse. Så har jag gjort med talet till Akademien också, säger hon.

Det som triggade henne inför boken om Raoul Wallenberg var att ingen hade gjort fotarbetet. Att skriva den romantiserade berättelsen om hjälten är lätt, menar hon, men framhåller att historien är mer komplex än så. Ingen hade skildrat hela hans öde, utifrån primärkällor. Samma situation lockade henne att skriva om Alfred Nobel.

– Den gemensamma nämnaren är kända berättelser som man tycker att man vet allt om, men där jag känner ”om man gräver lite till kan man få fram en fördjupad och mer sann berättelse”. Det har varit något slags riktmärke. En kittlande känsla i magen av att här finns det en verkligt spännande historia, om man bara orkar göra researchen.

Jantelagen styrde

Skrivandet är något som Ingrid Carlberg har dragits till i hela sitt liv. Att det var journalistiken hon sökte sig till sätter hon delvis i samband med den jantelag som genomsyrade hennes barndoms Surahammar.

– Det var inte så att man ostraffat kunde säga att man ville bli författare i den bruksort där jag växte upp. Men lokaltidningen var väldigt närvarande och det var lättare att smälta in om man sade att man ville bli journalist.

I takt med ett ökat samhällsintresse passade det henne också allt bättre att gräva fram nyheter. Riktigt rätt blev det då hon började arbeta med berättande reportage för DN, när tidningen gjorde en satsning på ”new journalism”, den litterära journalistik som Tom Wolfe lanserade på 1960-talet. Ett av Carlbergs reportage blev grunden till hennes första bok i genren sakprosa: ”Pillret”.

Vill lyfta sakprosan

Att någon med hennes bakgrund kunde väljas in i Akademien förvånade Ingrid Carlberg. Men chocken hon upplevde då har släppt. Hon känner entusiasm och ödmjukhet inför att komma in i Börshuset och ”hänga kappan längst ner”. Samtidigt brinner hon för att lyfta fram sakprosan – tanken på den uppgiften gav henne lustkänslan som behövdes för att tacka ja.

– Jag tycker ibland att man reducerar böcker som handlar om verkligheten till doktorsavhandlingar och faktaböcker, när det finns en växande litteratur som faktiskt står på egna ben av rent litterära skäl, säger hon.

Sakprosan blir också särskilt viktig i en tid som domineras av desinformation och historieförfalskning, och där gränserna flyter mellan vad som är sant och falskt.

– Då tror jag inte det är fel om vi ger mer utrymme till litteratur om verkligheten också, som baseras på fakta.

Avgörande för demokratin

Svenska Akademiens uppgift har aldrig har varit mer angelägen, tycker Ingrid Carlberg. Hon var kritisk till hur en del av de senaste årens kontroverser hanterades. Samtidigt upplever hon att institutionen nu har vänt blad.

– Man har tagit ett tydligt steg vidare och ser framåt. Det känns som en stark Akademi, säger hon.

Mer än någonsin ser hon arbetet med det svenska språket och läsfrämjandet som ödesfrågor för demokratin.

– Vi har skolelever som inte klarar av att läsa långa texter överhuvudtaget. Och hur digitaliserade vi än blir kommer förmågan att läsa hela tiden att vara avgörande för samhällsdebatten. Jag tror inte att demokratin överlever i twitterflöden.

Text: Elin Swedenmark/TT

Fakta: Ingrid Carlberg

Född: 1961

Bor: Utanför Stockholm

Familj: Gift och två vuxna döttrar

Aktuell: Tar sitt inträde i Svenska Akademien 14 april på stol nummer 5, efter Göran Malmqvist, tillsammans med författaren Steve Sem-Sandberg.

Bakgrund: Är medicine hedersdoktor och har en fil. kand. i bland annat statskunskap och nationalekonomi. Hon inledde sin karriär som journalist och var mellan 1990 och 2010 anställd på Dagens Nyheter.

Hon har skrivit fyra barn- och ungdomsböcker och debuterade inom genren sakprosa med boken ”Pillret”, 2008. Den belönades bland annat med Guldspaden. Hon har också skrivit en biografi över Raoul Wallenberg, Det står ett rum här och väntar på dig (2012), för vilken hon fick Augustpriset. Hennes senaste bok Nobel. Den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris (2019) blev också den nominerad till Augustpriset.

Skriver nu: ”Det är inte en biografi och den har mer kopplingar till nutiden än mina två senaste böcker, men med historiska inslag. Tanken är att skriva om påverkanskampanjer i ett historiskt perspektiv. Men nu har jag blivit sinkad, på många sätt. Så den blir lite försenad tyvärr. Men jag har väldigt roligt och jag tänker inte sluta skriva för att jag har hamnat i Akademien, jag hoppas att hinna med det också.”

Läser helst: ”Episka romaner, gestaltad sakprosa och bra reportage”.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

TT

TT

Om du frågar någon vem som är Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är chansen stor att svaret blir "TT". Sedan 1921 har vi varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Vi gör andra bättre. Så presenterar sig TT på sin hemsida. Boktugg samarbetar med dem för att få tillgång till fler spännande nyheter och reportage än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Martin Johansson skriver barnböcker med feelgoodkänsla där allt kan hända

Semester och humor är de viktiga beståndsdelarna i barnboken Charlie och Tiger åker till Mallorca, skriven av Martin Johansson och illustrerad av Ted Johansson.

För några år sedan började en berättelse om katterna Charlies och Tigers äventyr att växa fram i huvudet på Martin Johansson. 

– Jag och mitt ex började skoja om hur det skulle vara om våra katter åkte på en egen resa. Klart de ska ner till Mallorca! Plötsligt hade jag en story. Den bygger egentligen på mina egna upplevelser från när jag reste med mina barn när de var yngre. Genom resor får man vara med om saker och skapa minnen, i familjen kan vi prata om våra resor än idag, berättar Martin. 

Det har blivit en del resor genom åren för Martin och hans familj, och nu använder Martin minnen och händelser från de egna resorna som grund till sina barnböcker. På Mallorca var han till exempel med sina tre barn när de var 8, 10 och 12 år gamla, och han har plockat in en del självupplevda upplevelser i den första berättelsen om Charlie och Tiger som tog form för några år sedan.

– Jag brukar ofta skoja om att jag hade en tvåa i svenska, säger Martin. Skämt åsido, jag har en otroligt livlig fantasi. Men det var ett ganska hårt jobb att skriva boken, det tog mig över ett år att bli klar. Det började med att jag pratade in berättelsen på min mobiltelefon.

Martin kontaktade illustratören Ted Johansson som har lång erfarenhet av bildberättande och bland annat tecknar för Bamse. 

– Jag berättade om min idé och vi började tillsammans skissa på karaktärerna. Vi gjorde den första boken tillsammans och han kommer att fortsätta illustrera de kommande delarna.

Charlie och Tiger åker till Mallorca släpptes i tryckt format år 2016, men ges den 15 juni 2021 ut som ljudbok och ebok av Lilla Hoi, ett imprint till Hoi förlag.

En uppföljare om när Charlie och Tiger åker till Afrika är redan klar och planeras att ges ut i slutet av 2021. Under sommaren kommer Martin att skriva på en tredje bok i serien som handlar om när katterna reser till Mars. 

(...) Läs hela artikeln »