Svenska Akademien viker sig i Legobråk

Lego är ett av varumärkesorden som Svenska Akademien tagit bort ur ordboken. Arkivbild: THOMAS BORBERG/POLFOTO/AP/TT.

Svenska Akademien har gett efter för påtryckningar från Lego och andra företag och strukit ord från Svensk ordbok som egentligen är varumärken.

Keso, lego, kesella och tabasco är exempel på varumärken som är så populära att de blivit ord i det svenska språket.

– Men det är inte helt okomplicerat och flera företag kämpar emot för att skydda varumärken som är på väg att bli allmänspråkliga, säger Språktidningens chefredaktör Anders Svensson. När ord blir allmängiltiga kan även konkurrenter använda sig av dem.

”Stora ekonomiska intressen kan stå på spel”, säger han i ett pressmeddelande, uppger SVT.

Nu visar en granskning som Språktidningen gjort att flera av den här typen av ord har försvunnit ur Svensk ordbok och ändrats i Svenska Akademiens ordlista (SAOL).

Nu ska Svenska Akademien ta fram en ny policy för att bättre kunna hantera varumärkeskonflikterna. Men om varumärkesorden försvinner ur ordböckerna riskerar de att sämre spegla det svenska språket.

– En risk är att vi inte beskriver det svenska ordförrådet i sin helhet. Att vi till exempel inte ger uppgifter om stavning och böjning, som är SAOL:s uppdrag, säger Kristian Blensenius på SAOL.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.