Bookbeat lanserar i Spanien och Italien – med tak på lyssning

Nu kan italienarna välja på ännu en svensk ljudbokstjänst då Bookbeat lanserar i både Italien och Spanien. Foto: iStock.

Bookbeat har nu lanserat sin elfte och tolfte ”kärnmarknad”: Spanien och Italien. De har säkrat avtal med stora förlag i båda länderna.

– Italien och Spanien har funnits på vår radar ett bra tag nu och vi är glada att kunna lansera officiellt. Potentialen på dessa marknader är stor och med tanke på dess höga tillväxt i ljudformatet kombinerat med relativt få ljudbokslyssnare idag har vi en positiv bild av vad framtiden kan ge, säger William Jakoby, Head of Expansion & Business Development på BookBeat i en pressrelease som gick ut på engelska.

Tillväxten för ljudböcker i Italien var 94 % under 2020 jämfört med året innan och motsvarande siffra för Spanien var + 137 %.

Bookbeat skriver att de har en långsiktig ambition att bygga de båda marknaderna tillsammans med lokala förlag och därigenom kunna erbjuda en växande katalog av både nya titlar och backlist.

– Ett av våra mål är att bygga marknaden tillsammans med förlagen genom att öka efterfrågan och utöka marknaden för digitala ljudböcker. Vi vill inte fokusera på att försöka återuppfinna hjulet genom att bygga stora kataloger själva – det är kärnverksamheten och passionen hos våra partnerförlag, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Det där sista är en tydlig passning till Storytel som vid utlandslanseringar fokuserar alltmer på Storytel Original – eget exklusivt innehåll. Även Audible har mycket eget innehåll.

– För Italien specifikt är vår bedömning att en fragmenterad marknad med massor av exklusivitet har hindrat marknaden från att nå sin fulla potential. Förlag går miste om intäkter på sina böcker om de bara är tillgängliga på en plattform och vi tror inte att det gynnar användarna heller. Vårt fokus kommer snarare att ligga på att erbjuandet till användarna och att förbättra möjligheten att hitta innehåll i tjänsten, säger Niclas Sandin i pressmeddelandet.

Erbjudandet liknar den modell som nyligen införst i Sverige: tre olika paket med 20, 50 respektive 100 timmars lyssning per månad för 6,99 euro, 9,99 euro och 14,99 euro. Inget alternativ med obegränsad lyssning. Det kan jämföras med att Storytel i Italien exempelvis erbjuder två paket med obegränsad lyssning för 9,90 euro (en användare) och 14,99 euro (familj med två vuxenkonton och två barnkonton kopplade till dessa).

Intressant är att Storytel på den italienska marknaden anger 400 000 titlar medan Bookbeat erbjuder 700 000 titlar. Där framgår givetvis inte antal på olika språk. Och eftersom både Bookbeat och Storytel anger samma antal på den spanska sajten så går det inte att dra några som helst slutsatser av det …

Sandin avslutar med att de vill jobba med alla förlag och lyfta fram de böcker som de tror och ser att användarna gillar att lyssna på.

De svenska ljudboktstjänstern fortsätter alltså växa ute i Europa. Är det en klok strategi av Bonnierkoncernen i detta läge då Storytel brottas med sina skulder och svårigheter att refinansiera, pressade av aktiekursen? Eller hade det varit klokare av Bookbeat att fokusera på alla de marknader där Bonniers Books förlag är starka? Återstår att se.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,