Storytel rekryterar Nelson Missier från Tele2 – blir Europachef

Nelson Missier, Head of European Operations, Storytel
Nelson Missier, Head of European Operations, Storytel. Foto: Mattias Bardå/Storytel.

Nelson Missier har fått jobb som Head of European Operations på Storytel och lämnar därmed Tele2. Storytel hoppas dra nytta av hans erfarenheter av att växa abonnemangstjänster internationellt.

– Jag ser fram mot att bli en del av den kommersiella ledningen och alla fantastiska talanger i företaget när Storytel nu växlar upp för ytterligare global tillväxt. Som omättlig läsare och bokälskare har jag noga följt hur kunderna anammar lyssnande och ljudunderhållning, i synnerhet kopplat till abonnemangstjänster. Jag känner mig verkligen sporrad av möjligheten att vara med och forma den här vågen och ta Storytels attraktiva innehåll och användarupplevelse vidare över länder och kulturer, säger Nelson Missier, i ett pressmeddelande.

Tillsammans med bland andra Åse Ericson (Head of Nordic Operations) och Alexis Gresoviac (Head of International Operations) tar Nelson plats i företagets globala kommersiella ledningsgrupp under Ingrid Bojner (Chief Commercial Officer).

Nelson Missier kommer närmast från rollen som Director of Consumer Growth på det europeiska telekombolaget Tele2 men på sitt CV har han även flera år på Comhem som kommersiell chef och sex år på Vodafone i Indien där han ansvarade för att värva prenumeranter på konsumentsidan.

– Jag vill hälsa Nelson varmt välkommen till Storytels drivna och multikompetenta kommersiella ledning. Jag är övertygad om att han kommer att vara en fantastisk tillgång och lagkamrat på Storytels tillväxtbana. Med Nelson kommer våra europeiska marknader att få en ledare med gedigen internationell erfarenhet av att växa abonnemangstjänster, att leda internationella team och att bygga affär inom dynamiska och höggradigt digitala områden som underhållning och telekom, säger Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer (CCO) på Storytel.

”Nelson Missier har mer än 17 års chefserfarenhet av strategisk styrning och produkt- och affärsutveckling inom konsument- och affärstjänster i Europa, MENA och Asien. Nelson har även en MBA från The University of Chicago Booth School of Business”, skriver Storytel.

En tydlig signal om att Storytel nu börjat rekrytera allt fler personer med internationella erfarenheter och kontaktnät för att öka tillväxten även utanför Norden. Det är ingen vild gissning att samarbeten med telekomoperatörer är en tillväxtstrategi som kan användas än mer än idag (Storytel har arbetat en del med Telia i Sverige genom åren).

De kan låta kunder hos en teleoperatör få tillgång till ett Storytel Free-abonnemang (en abonnemangsform som använts i Brasilien) med exempelvis 6 timmars lyssning per månad och Storytelappen förinstallerad på mobilen (ifall ett abonnemang säljs med mobil på avbetalning). Därefter kan man fokusera på att uppgradera kunderna och i praktiken konvertera dem till betalande prenumeranter.

Som ett exempel har Vodafone i Indien 273,3 miljoner abonnenter (juni 2021). En procent av det är mer än det totala antalet Storytelabonnenter i hela världen just nu.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,