Allt dyrare för förlagen att vaska fram guldkornen i växande flod av manus

Rekord manus förlag bok
Förlagen får in rekordmånga manus just nu. Även om det sällan är pappersmanus så bilden får ses som symbolisk. Foto: iStock. Animation: Boktugg.

Svenska förlag får in rekordmånga manus. Några har valt att ta betalt för lektörsläsning eller införa manusstopp. Andra kämpar på i jakten på nya författare, men bara någon promille av de inkomna manusen blir utgivna.

Nyligen skrev vi om hur många böcker en författare måste sälja för att kunna ta ut en heltidslön. Det är drömmen för många – när de väl blivit utgivna. Hur många manus som skickas in till svenska förlag är omöjligt att veta eftersom de flesta författare skickar till mer än ett.

Redan i höstas talades det om att manushögarna växte på förlagen. Kanske är det bättre att tala om det som en strid ström, en flod av manus där förlagens medarbetare ska vaska fram guldkornen och hitta det som inte bara är utgivningsbart utan faktiskt kan sälja.

Varje förlag har sin process för att hantera alla manus. Som författare är det såklart frustrerande hur långsamt det går, att vänta i månader på ett svar som för de allra flesta är en refusering. Det är ett nålsöga vi talar om. När man tittar på hur många manus förlagen får in och hur många utgivningar som kommer från spontanmanus så är det ett på tusen. Vissa förlag kanske två eller tre, per tusen.

– Vi har fått in nästan 500 manus de senaste tio månaderna. Vi hinner dessvärre inte med och därför har vi för närvarande skrivit på vår hemsida att vi just nu inte tar emot manus. Vår ambition är att svara inom 4–6 månader, men i ärlighetens namn klarar vi inte det. Det är kanske en bok per år som kommit till oss via spontanmanushögen, säger Louise Bäckelin på LB Förlag.

Pandemin har ökat antal bokmanus

Efter pandemin råder det ingen brist på manus hos bokförlagen.

– Vi får in mellan 15 och 25 manus i veckan, under hösten och våren i år så har det varit över 25 i veckan … pandemikreativitet! Så mellan 750-1200 manus om året. Vi har ett eget digitalt system som gör hanteringen enkel, och vi har två fasta lektörer som läser och betygsätter, men när det är mycket som nu så har vi fyra lektörer som läser. Sedan har vi manusmöten en gång i månaden då vi går igenom alla betygsatta manus – och refuserar genom vårt digitala system som skickar ut refuseringsmailen, säger Pelle Andersson på Ordfront förlag.

Hur lång tid får en författare räkna med att vänta på ett svar?
– Ungefär tre–fyra månader. Vi försöker klara tre månader, men det är svårt särskilt när det är sådana drivor med manus som det är nu.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Typ en, knappt är väl vårt historiska facit. Men jag ser nu en tendens att vi ökar när vi storsatsar på spänningsutgivningen igen eftersom vi under de senaste åren utvecklar ljudboksutgivningen. Men vi försöker som vanligt hitta det bästa – och senaste spontanmanuset som blev utgivet var succéthrillern Feber av Johan Brännström som nu nått ca 20 000 läsare/lyssnare, säger Pelle Andersson.

Ur ett förlagsekonomiskt perspektiv blir manushanteringen en utmaning. Även om man nu inte ska inbilla sig att förlagen läser varje manus från första till sista sidan, en del faller bort långt tidigare, så är det ändå åtskilliga timmars arbete med de manus som faktiskt läses av en person och i vissa fall flera innan man tar utgivningsbeslutet.

Om ett förlag får in tusen manus och lägger i snitt två timmar på att läsa och hantera det (registrera, svarsmejl och eventuell ytterligare konversation) så talar vi om 2000 timmar på ett år. Mer än en heltidstjänst. Alltså en investering på en halv miljon eller mer.

Samtidigt finns ju de här guldkornen. Böckerna som säljer i tusentals och hundratusentals exemplar och ger förlagen miljonintäkter i många år framöver. Drömmen om manuset som förlaget är snabbast på eller kanske ser något som andra förlag missat.

Förlaget som valde att ta betalt för manusläsning

För ett litet förlag kan det dock bli för mycket. Ewa Åkerlind på Ordberoende förlag valde en annorlunda strategi för att hantera manusfloden. Hennes lilla förlag ger ut femton-tjugo titlar (i flera format) per år och omsätter ca 3,5 Mkr. Men varje dag kommer det in 2–4 manus vilket blir 75–100 manus i månaden.

– Tidigare hade vi ibland manusstopp. Vi skrev på hemsidan att vi inte tog emot manus, men det kom in ändå. Och personer ringde upp mig istället och undrade om vi verkligen inte ville ha deras manus, vilket tog ännu mer tid i anspråk. Jag törs ju inte låta bli att svara för det kan vara en journalist som ringer. Det har aldrig varit så mycket som nu. Speciellt efter att någon av våra författare medverkat i en tevesoffa eller stor intervju i pressen ökar inflödet, säger Ewa Åkerlind.

Så hon var tvungen att ställa sig frågan hur de egentligen skulle hantera det och bestämde sig för att prova något nytt. När det kommer in manus som hon bedömer intressanta när hon sett synopsis men som hon, eller hennes medarbetare, inte hinner läsa så erbjuds författaren att köpa en lektörsläsning, som ett sätt att få snabbare respons. Främst gäller det debutanter. Som en kvalitetskontroll kan man säga. 

– Vi skickar det till en lektör och tar i princip ut självkostnadspris med ett litet påslag för administration. Det är inte något vi tjänar pengar på. Det är för att spara tid. På det här viset får författaren ett rejält lektörsomdöme och vi får ett underlag där vi ser styrkor och svagheter, säger Ewa och tillägger:

– En annan kategori är författare som utkommit hos andra och vill byta till oss, de kan vara extra intressanta att fånga upp. Och är ofta positiva till att betala för lektörsläsning. Att prioritera våra befintliga författare som skriver nytt är förstås prio ett. De betalar naturligtvis inte för lektörsläsning.

Hon menar att de jobbar väldigt tätt med sina författare.

– Jag är angelägen om att de får den uppbackning, tid och de råd de behöver. Det är där vi vill lägga vårt största fokus. Väldigt roligt är det när vi tillsammans skapar ett manus utifrån en idé, säger Ewa.

Hur reagerar författarna på att ni tar betalt för lektörsläsning?
– Det är blandat. Vissa tycker inte att det är något problem. Det är åtminstone fem av våra utgivningar som kommit in via betalda lektörsläsningar. Några författare blir arga och tycker det är oförskämt. Eller så säger de att ”jag kan vänta, jag har ingen brådska”.

Så mycket kostar lektörsläsning

Ordberoende förlag tar 5500 kr inkl moms för lektörsläsning. Men det är fortfarande ett traditionellt förlag med royaltyavtal, framhåller Ewa.

Utomlands är det betydligt vanligare att författare betalar för manusbedömning innan det går till förlaget. Ibland genom agenter som tar betalt för sina tjänster. I den svenska bokbranschen är fortfarande den dominerande synen att förlag ska läsa manus gratis.

Hoi Förlag är ett av få som tagit betalt för lektörsläsningar ända sedan starten 2010, där kostar det idag 6900 kr inkl moms att få sitt manus läst och få ett skriftligt omdöme (för barn- och ungdomsböcker upp till 20 000 ord är kostnaden 3625 kr).

Dessutom finns det mängder av lektörer och manuscoacher som erbjuder sina tjänster. Både författare och förläggare som Boktugg talat med menar att det tyvärr är skiftande nivå på dessa.

– Många är jätteduktiga och hjälper verkligen författaren att förbättra sitt manus. Det märks genom att vi får in fler välskrivna manus än någonsin. Men sedan finns det även lektörer eller coacher vars tjänster är helt bortkastade pengar, säger en erfaren redaktör.

Många manus hos traditionella förlag

Så låt oss också kolla läget hos ytterligare några traditionella lite större förlag. Hur mycket manus kommer det egentligen?

Erik OsvaldsHistoriska Media uppskattar att de får in 15-20 manus per vecka till förlaget.

– Två personer tittar på sakprosan, två personer på romanerna. Efter ett första urval går vi vidare med mer fördjupande läsning i de fall då manuset verkar intressant. Denna läsning kan göras av en medarbetare på förlaget eller av en extern lektör.

Hur länge måste författaren vänta på svar?
– Fyra-åtta veckor. Ibland går det betydligt snabbare, ibland tar det alldeles för lång tid. Variationerna beror på den interna arbetsbelastningen. Vi plockar upp tre–fyra författare per år via spontanmanus, säger Erik Osvalds.

Zandra WeldonLind & Co märker också av ett ökat inflöde av manus. Hon gissar att det handlar om mellan 35 och 50 manus i veckan.

– Vi har hyfsat god planering så att vi ska hinna med. Oftast lämnar vi besked till författaren inom 4–6 veckor men det kan dröja längre när vi är i en produktionsintensiv period, säger Zandra och tillägger:

– Men vi tittar alltid igenom de inkomna mejlen tämligen omgående och bekräftar att de landat där de ska. Ser vi då att det är manus vi inte är rätt förlag för så svarar vi det mer eller mindre med vändande post, schysstast så.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Det varierar en del. På papperssidan blir det ganska få debutanter i år, jag tror att det bara var en på vårlistan och blir fyra stycken på sommarlistan. Vi har högre kapacitet på ljudsidan så där är det fler. Vågar inte riktigt säga ett exakt antal.

Tusentals skönlitterära manus till Bonnierförlagen

Hur ser det ut hos Sveriges största förlagshus? Ett förlag som ger ut många titlar varje år är Albert Bonniers förlag. Hur många manus får de in?

– Vi tar emot knappt 3 000 skönlitterära manus per år av författare vi inte ger ut sedan tidigare. Förlaget har fyra manusgrupper där respektive grupp träffas varje vecka för att bland annat gå igenom inkomna manus, säger Helena Ljungström, förläggare på Albert Bonniers Förlag.

Hur lång tid får en författare räkna med att vänta på ett svar?
– Vår ambition är att svara inom 1–2 månader.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Om vi pratar om skönlitterära debutanter (romaner, noveller, poesi, spänning) brukar vi ge ut mellan 4 och 8 debutanter per år.

I samma hus sitter Bokförlaget Forum som tar emot runt 2 000 manus per år. Det krävs struktur för att hantera över 150 manus i månaden.

– För den svenska skönlitteraturen har vi ett manusmöte varje vecka där vi ses i ett par timmar och läser och diskuterar. Självklart läser vi också mellan mötena. Här finns förläggare, redaktörer, koordinatorer med och på så vis betar vi av manushögen. Ibland tar vi också hjälp av externa lektörer. De manus vi tycker är extra intressanta diskuterar vi vidare i vår skönlitterära förläggargrupp, säger Ebba Östberg, ansvarig förläggare skönlitteratur på Bokförlaget Forum.

Hur lång tid får en författare räkna med att vänta på ett svar?
– Vi försöker alltid svara så fort vi kan, men ofta får man räkna med att det kan ta upp till två månader från att du skickade in.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Från spontanmanusen brukar vi ge ut en eller två böcker per år.

Ingen vill missa nästa Jonasson eller Smirnoff

Ett förlag som fick till en fullträff med debutanten Karin Smirnoff är Polaris.

– Vi får in runt 30 manus i veckan. Har manusmöte en gång i veckan, oftast tittar vi igenom manusen var för sig inför mötet, säger Ulrika Åkerlund, redaktör på Polaris.

Hur lång tid får en författare räkna med att vänta på ett svar?
– Mellan en och tre månader.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Cirka 4.

På tal om att hitta och missa storsäljare så ställer vi samma fråga till Piratförlaget, som upptäckte Jonas Jonassons debutmanus men missade Stieg Larssons Millennium.

– Vi får nog in drygt ett tjugotal manus i veckan under ”normalperioder”, men efter längre ledigheter och nu under pandemin har det emellanåt varit det dubbla. I den mån vi kan försöker vi gå igenom dagens skörd ganska omgående, men då arbetet på redaktionen är som mest intensivt växer mängden manus snabbt i inkorgen, säger Anna Hirvi Sigurdsson, förläggare på Piratförlaget.

Hur lång tid får en författare räkna med att vänta på ett svar?
– De manus vi gallrar bort omgående som inte aktuella för oss, lämnar vi oftast besked om inom en månad. De som känns intressanta och blir lästa av lektör kan få vänta upp till ett par månader. Vårt mål är att alla ska ha fått ett besked inom tre månader och det klarar vi oftast.

Hur många nya författare plockar ni upp via spontanmanus per år?
– Det varierar från år till år, ibland hittar vi ett författarskap att ta oss an och ibland kan det bli tre. Men det är inte många, för vår utgivning är trots allt relativt liten, säger Anna Hirvi Sigurdsson.

Inte helt enkelt att vara författare eller förlag i dessa tider. Det går inte heller att säga att det bara är en eller två på tusen som blir utgivna eftersom de manus som refuseras på ett förlag ofta skickas till ett eller flera andra förlag. Det kan även hända att författaren tar till sig av eventuell feedback, arbetar om sitt manus och skickar in det på nytt för att bli antagen på andra försöket.

En del av de manus som refuserats av de stora förlagen landar hos hybridförlag eller egenutgivning. Det är dock värt att poängtera att det finns många författare som inte bryr sig om att skicka in manus till traditionella förlag på grund av väntetiden och oddsen.

Hur ser framtiden ut? Kommer författare att acceptera en väntetid på flera månader eller blir förlag tvungna att hitta processer som gör det möjligt att svara på några veckor? Samtidigt som de inte får fatta ett förhastat beslut, varken om utgivning eller refusering. Vem vill vara förlaget som tackade nej till Harry Potter eller Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,