Söndagstuggare: Sofia Sigfridsson om att marknadsföra sin debutbok

Sofia Sigfridsson. Foto: Olle Nordell

Som debutant är det ofta utmanande att nå ut. Men med en genomtänkt plan, en hisspitch som hookar och kunskap om relevanta kanaler, går det att komma en bit på vägen. Många bäckar små är Sofia Sigfridssons strategi.

Tips om egen marknadsföring

Yes! Jag gjorde det! Känslan när jag fick det där mejlet efter otaliga refuseringar, var oslagbar. Jag vet exakt var jag befann mig, jag satt i bilen med min pappa och ena syster, det var mellandagar och snö utomhus, vi var på väg till Stockholm från Trosa och jag scrollade lite förstrött bland mejlen i min telefon. Jag klickade upp ett nyinkommet mejl med måttlig entusiasm eftersom jag trodde att det skulle vara ytterligare ett av de jag samlade i min särskilda refuseringsmapp. Men efter att upprepade gånger ha läst frasen: ”/…Vi vill erbjuda dig en utgivning”, sjönk orden långsamt in. Allt stannade där och då i några sekunder. Ett skrik av lycka fick de andra i bilen att vända sig förskräckt om.

Egen pr

Förlaget som erbjöd mig utgivning var litet, och författaren själv förväntades sköta en stor del av sin egen pr och marknadsföring. Jag, som tidigare jobbat med pr och kommunikation, tänkte att det inte borde vara svårt, det handlar förstås om att tänka igenom budskap och hitta kanaler för att nå rätt målgrupp. Samtidigt hade jag aldrig jobbat med böcker, så det var en ny värld på många sätt.

Ta steget och våga berätta

När jag skrev min bok var det två saker som framför allt gjorde skillnad för mig: att berätta för vänner och bekanta att jag höll på att skriva en bok, samt att jobba på min pitch. Att säga att jag skrev en bok kändes läskigt. Skulle jag, som aldrig tidigare blivit utgiven, våga mig på något så stort som att skriva en bok? För att minska förväntningarna och det föreställda tvivlet jag utgick ifrån att alla jag pratade med hade, sa jag istället att jag höll på med ett skrivprojekt. Efter ett tag sa en vän till mig att: Så där kan du inte hålla på, du skriver ju en bok, var stolt över det och säg det. Om den blir utgiven eller inte, det får framtiden utvisa! Det gjorde stor skillnad. Att öppet berätta att jag skrev en bok gjorde mig säkrare i tron på min berättelse, samtidigt som jag insåg att människor runtomkring mig stöttade min ambition snarare än tvärtom. Det gav mod att gå vidare och en chans att öva på min pitch.  

En pitch som hookar

Hisspitchen är otroligt viktig genom hela bokskrivandet och – inte minst – i efterarbetet. Pitchen sätter fingret på kärnan i berättelsen, det som fastnar, som får den nyfikne att intressera sig och vilja veta mer. Det är svårt att sammanfatta en hel historia på två-tre meningar, men det går. Testa på vänner och bekanta för att se om din pitch funkar. Om inte, skruva på texten och försök igen. Låt det ta tid. När pitchen sedan sitter, är det den du behåller i eventuella intervjuer, inlägg i sociala medier och andra tillfällen och forum då du pratar om din bok. Det är också den dina vänner och bekanta kommer ihåg och återberättar för andra. Den muntliga spridningen är jätteviktig i marknadsföringsarbetet.    

En huvudkanal för spridning

Jag valde en huvudkanal för min egen spridning av boken efter lansering. Det blev Facebook eftersom det där är enkelt att nå många. Om du väljer fler kanaler, var noga med att vara konsekvent i det du berättar. När du bestämt dig för huvudkanal, lägg ner tid på att lära dig hur du bäst använder den, ladda upp bilder, lägg in information om vem du är och framför allt, hur läsaren kan få tag i din bok. Att skicka ut sponsrade inlägg på Facebook kostar inte särskilt mycket och det finns chans att återanvända ett inlägg eller en bild eller film flera gånger. Detta är ett bra sätt att nå ut.  

Lokala förankringen tacksam

Inför lansering och tiden efteråt, är det bra att tänka igenom den lokala förankringen. Var är bokens handling förlagd? Finns det någon plats/stad du beskriver i boken? Har just du ett särskilt ställe för inspiration? Den lokala vinkeln är ofta tacksam för att få lokaltidningar att vilja göra en intervju eller artikel. Ring upp och presentera dig och din bok med den lokala vinkeln som huvudbudskap för att se om intresse finns.

Ge dig ut och sälj in din berättelse

När boken väl är ute är det bara att ta med en trave böcker och ge sig ut till bokhandlare och butiker. Min erfarenhet är att många är positiva och gärna tar in några exemplar på kommission. Ta reda på vilket ditt ”in-pris” är från förlaget, hör sedan av dig efter några månader för att höra hur det gått. Tänk på att det inte bara är bokhandlare som säljer böcker, finns det något café där du kan lägga ett läsex eller en matbutik där du bor som kan ta in några stycken för att du brukar handla där?

Bokbloggar och mässor

Det finns en mängd bokbloggare du kan hitta genom sökningar på nätet. Dessa kan du kontakta för att höra om de har lust att läsa och recensera din bok. När det inte är corona-tider finns det också flera mindre bokmässor och bokfestivaler som ofta inte är kostsamma. Biblioteken kan också ha författarkvällar där de kan ta in en debutant. Ett tips är att printa upp en plansch eller någon form av marknadsföringsmaterial som du kan lämna i en butik eller ha med dig om du signerar böcker, det ser lite proffsigare ut än att ha en handskriven lapp.

Boken som filmtrailer

Inför lanseringen av min bok tog jag fram en teaser, en kort trailer för sociala media – lite som en film – som på en minut berättade om handlingen av boken. Jag skrev själv manus men lät sedan ett produktionsbolag filma och sätta ihop den. Det kostade lite grann, men det är ett effektivt och roligt sätt att visa berättelsen. Teasern har jag kunnat återanvända igen och igen.

Långsiktigt arbete

Det är ett långsiktigt och tidskrävande arbete att marknadsföra sin bok. Visst vore det fantastiskt att bli upptäckt över en natt eller ha turen att bli uppringd av en stor förläggare eller filmscout som läst just vår bok och vill satsa. Och det händer – det är dock väldigt ovanligt. Men med ett strukturerat arbete och modet att prata om boken i olika sammanhang ökar chanserna. Och vem vet, med lite tur är det kanske just din artikel i den lokala tidningen som blir läst av rätt person nästa gång. 

Om författaren

Sofia Sigfridsson (f -75), är kommunikatör och bor med sin familj vid Odenplan i Stockholm. Hon debuterade med sin bok, spänningsromanen Illvilja, i juni 2019. Boken gavs ut av Visto förlag. Ett år senare, den 25 juni 2020, kom Illvilja ut som ljudbok och återfinns där ljudböcker finns, exempelvis hos Storytel.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL