ANNONS

Anders Nyman, förlagschef på Whip Media. Foto: iStock samt pressbild från förlaget.

Sommarserien 2020 – Anders Nyman: Vi måste hitta sätt att lyfta fram smala nischer

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Anders Nyman, förlagschef på Whip Media, är nöjd med våren på förlaget. Han hoppas att branschen kan enas om tydligare namn på både bandtyper och genrer. Och hitta sätt att lyfta fram bredden.

Under sommaren låter Boktugg ett antal personer på både små och stora förlag komma till tals och berätta hur våren varit i coronatider, lyfta fram några egna titlar och branschfrågor. Först ut är Anders Nyman på det lilla förlaget Whip Media.


ANNONS


Hur har våren varit för er på förlaget?
– Vi har inte märkt någon nedgång i försäljningen på grund av corona, som många andra vi har pratat med har vittnat om, snarare tvärtom. Om det sedan hör ihop med att folk vill läsa mer eller om det är andra skäl är svårt att sia om, men den totala försäljningen har i vilket fall som helst ökat jämfört med föregående år. Vad gäller den andra delen av vår verksamhet, det vill säga hybridutgivningen, har vi märkt en tydlig ökning, men även detta kan bero på flera olika faktorer, där corona bara potentiellt är en av dem. Vi har i år nått upp till en slags kritisk massa vad gäller folks medvetenhet om oss, vilket är riktigt spännande, säger Anders.


ANNONS


Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– Jag vet inte om frågan är viktig ur det perspektivet men jag tycker att man borde ta ett samlat grepp kring metadata, då detta fortfarande inte har lösts efter flera decennium. Jag tänker på allt från att mjukband fortfarande kallas häftade när man anger bandtyp till att många genrer fortfarande saknas för både digitala och fysiska format och att genrerna varierar beroende på tjänst man använder. Varför finns inte feelgood, skräck, erotik med mera som standard, till exempel. Varför kan inte branschen sätta sig ner och enas om EN modell för detta, säger Anders och tillägger:

– Tittar man på en kanske viktigare fråga är det att skifta fokus från eliten till massan och då menar jag att vi går mot en likriktning som vi aldrig sällan skådat. En handfull författare som skriver mer eller mindre samma bok om och om igen. Jag förstår att förlagen och författarna anpassar sig till efterfrågan men det måste finnas utrymme även för smalare nischer. Och vi måste hitta sätt att lyfta dessa på lika villkor som de andra. Jag vill se en utveckling där det finns incitament för återförsäljare att lyfta både debutanter och smalare nischer, och inte alltid tvingas att marknadsföra samma fem författare hela tiden. Jag har ingen lösning, men skulle välkomna en diskussion om saken med representanter från både de stora förlagshusen och mindre förlag, så att vi återigen kan återgå till att böcker är en bärare av kultur i sann bemärkelse.

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Jag har sällan tid att läsa eller lyssna på somrarna underligt nog. Jag är fullt upptagen med att aktivt vila upp mig (vilket i praktiken innebär att jag gör det motsatta). Men härom året lyssnade jag och frugan på Fingal Olsson-serien av Cathy Catarina Söderkvist, när vi bilade ner genom Europa under två veckor. Det är ett varmt minne.

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt ”den måste jag läsa i sommar”?
I fikonträdets skugga av Camilla Davidsson, utgiven som ljudbok av Printz Publishing. Den kom i våras men jag ska ta mig an den i sommar tänker jag. Jag är till skillnad från många andra killar en sucker för feelgood. För att balansera detta hoppas jag även hinna med På fiendens mark av Lee Child (Norstedts). Men det kommer förhoppningsvis att bli tid för fler böcker än så i år, säger Anders.

Anders tipsar – tre böcker ur vårens/sommarens utgivning på Whip Media

  • Reliken – Stjärnornas budbärare: En riktigt bra spänningsroman av Håkan Mattsson som gör en svensk tolkning av Dan Browns berättarteknik på ett förträffligt sätt.
  • Militärbasen i Minnared: En obehagligt aktuell roman av Sven-Anders Svensson som på ett effektivt sätt blandar det kanske svenskaste vi har i form av genuina småorter på landet med världspolitiska strategier.
  • Netraya: En fantasyroman av Lovisa Wistrand som förutom att vara välskriven, även tar genren till en ny nivå. Helt lysande från vår svenska fantasydrottning.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Varför byggdes det aldrig någon järnväg till Sigtuna?

Det byggdes aldrig någon järnväg mellan Sigtuna och Ängsö – och våra industrisamhällen finns inte längre för de har ersatts av en global by.

Författaren Crister Mattsson bor sedan många år i Sigtuna och har skrivit om flera olika saker.  Även i denna bok har Sigtuna en central roll.

Att järnvägen passerade utanför staden innebar att staden inte utvecklades utan levde kvar i det förgångna. Här finns minnesmärken ända sedan medeltiden och vikingatiden.

Kommunikation har alltid varit den främsta drivkraften för samhällsutveckling,

– Numera lever vi alla i en global by. Den gamla byn har ersatts av den globala, säger han och tillägger:

– Boken är egentligen en filosofisk betraktelse över utvecklingen.

Crister Mattsson bor i Sigtuna. Han har bland annat skrivit böckerna En vägvisare i Sigtuna, och romanen, Det oväntade i Sigtuna.

(...) Läs hela artikeln »