ANNONS

Debutroman av tv-kändisen Graham Norton ges ut på svenska

Programledaren Graham Norton är mest känd från tv. Nu hoppas Whip Media att svenskarna ska upptäcka vilken duktig författare han är. Foto: Sophia Spring, © Hodder & Stoughton, 2016.

Sedan 2007 har The Graham Norton Show visats på bland annat SVT. Men programledaren är även författare, och förlaget Whip Media hade planerat att ta honom till Bokmässan när hans debutroman kommer på svenska.

– Planen var att ha Graham Norton i montern och även arrangera en föreläsning. Men nu får vi hitta på andra aktiviteter när det inte blir någon mässa. Det går ju att göra video, han har ju en del erfarenhet av att stå framför kameran, säger Anders Nyman, förlagschef på Whip Media.

ANNONS

Det är en underdrift med tanke på att Graham Norton under många år gjort sig känd för avslappnade intervjuer av kändisar i sin talk show. Men vad många i Sverige inte känner till är att han även är författare. Norton debuterade 2016 med spänningsromanen Holding, som bland annat belönades med Irish Book Awards pris för bästa skönlitterära bok.

– Jag har följt Graham Norton under flera år och gillar honom som programledare. Frun och jag har väl sett de flesta avsnitten av The Graham Norton Show men mer än så var det inte. För ett drygt år sedan såg jag dock en intervju med honom i ett engelskt morgonprogram, där han i förbifarten nämnde att han skrivit en bok men inte fick nämna den på sin show på grund av juridiska skäl. Jag blev nyfiken och ville läsa den och upptäckte då att han inte bara släppt en utan två romaner (snart tre) och att ingen av dem fanns på svenska, säger Anders Nyman.

Där väcktes tanken och han hörde av sig till förlaget och frågade om de svenska rättigheterna var till salu.

– Jag räknade med att få ett vänligt med bestämt ’nej tack’ i retur med tanke på hur relativt små vi ändå är. Det visade sig dock att Sverige var ett av få länder i Europa där boken ännu inte fanns så de välkomnade min förfrågan och erbjöd sig att sälja rättigheterna. Förvisso efter en rätt svettig utfrågning rörande vår tidigare utgivning, hur vi jobbade, vilket kvalitetstänk vi hade och så vidare. Jag lyckades såklart skingra alla eventuella orosmoln och alla verkade nöjda och belåtna. Det enda som återstod var själva kontraktet … Sen kom Corona, säger Anders Nyman.

Den sista fasen tog plötsligt mycket längre tid eftersom det inte är helt lätt att styra upp ett avtal när alla inblandade sitter hemifrån och jobbar och inte riktigt synkar som de brukar.

– Och eftersom det är ett stort förlag det handlar om så är det många inblandade, säger Anders.

Så varför ville Anders ge ut hans böcker på svenska? Han listar tre skäl:

  1. Det är väldigt bra böcker som är annorlunda, varma och välskrivna och som jag tror tilltalar den svenska marknaden.
  2. Jag gillar Graham Norton (som tv-personlighet) och ville få en chans att jobba med honom. 
  3. Jag ville prova att göra något större än vanligt och lära mig hur det funkar att arbeta med mer etablerade förlag och större författare. Och det har verkligen varit en spännande resa där jag bland annat haft stor hjälp av vår jurist för att tolka och justera avtalet. Det har stundom känts som jag tagit mig vatten över huvudet, det kan jag erkänna, men i slutändan har jag lärt mig att de jobbar precis som vi, bara med fler människor inblandade som har finare titlar.

Nortons debutroman är utgiven av Hodder & Stoughton och har sålt över 600 000 exemplar.

Här kan det vara läge att stanna upp och titta lite på Whip Medias tidigare utgivning. Anders har en bakgrund inom tidningsbranschen, framför allt som formgivare och projektledare. Förlaget har därför redan från start haft flera ben att stå på: traditionell utgivning, hybridutgivningar och olika former av extern produktion både i print och digitala format. Omsättningen 2019 landade på 2,9 Mkr och drivs fortfarande som en enskild firma.

– Vår traditionella utgivning utgör ca 30 procent, hybrid ca 40 procent och extern produktion ca 30 procent. Problemet med jämförelsen är ju att den traditionella utgivningen är befäst med stora kostnader men ovanstående utgår bara från intäkterna från de olika delarna, säger Anders.

Att han tog kontakt med det brittiska förlaget var heller inte första gången.

– Jag har för vana att spontant kontakta personer jag ser i media i syfte att inleda en diskussion. Oftare än man kan tro leder det till något. My Sundberg från ”Hela Sverige bakar” är ett lysande exempel på detta. Det ledde till att vi gav ut Gröna bakboken : goda bakverk med råvaran i fokus.

Släppa taget (översättning Ann Margret Forsström) kommer att finnas tillgänglig som tryckt bok (danskt band), e-bok och ljudbok i mitten av oktober. Den senare är inläst av Frans Liljenroth.

Den som studerar omslaget till boken noterar också att översättaren fått en framträdande placering. Finns det en speciell tanke bakom detta?
– Ann Margret Forsström har gjort ett enastående jobb och jag tycker att hon förtjänar att lyftas fram på grund av det. Utan hennes fingertoppskänsla hade boken nog varit svår att översätta på ett rättvist sätt. Hon har lyckats fånga Grahams unika stil i sin översättning, något som jag är väldigt imponerad av. För det är mycket den stilen som gör böckerna så bra, säger Anders Nyman.

Blir det fler böcker av Graham Norton via Whip Media?
– Ja, det är planen. Vi har option på hans andra roman som på engelska heter A keeper och har precis inlett förhandlingar om hans helt nya bok, som släpps i oktober i England. Den heter Home stretch. Vi kan alltså räkna med fler Graham Norton-böcker framöver.

En del av lanseringskampanjen blir ett förhandssläpp med direktförsäljning av boken på förlagets hemsida. En metod som Whip Media testat tidigare, det blir lite av en variant på en Kickstarter-kampanj.

– Förköp är ju en metod som både skapar intresse och därför blir en del av marknadsföringen och dessutom ger förlaget tidiga intäkter innan boken ens är tryckt. I flera fall har förköpskampanjer helt och hållet bekostat tryckningen. Vi har till och med varit med om titlar som vi har planerat som print-on-demand men som gett så många förköp att vi har kunnat trycka en stabil upplaga, vilket givetvis är bättre för alla inblandade parter, inte minst läsaren som får en bok av högre kvalitet, säger Anders Nyman.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Bland fysiska bokhandlare är förbeställningskampanjer ihop med nätbokhandlare inte jättepopulära. Men med Kickstarter och förbeställningar via förlagens egen webbshop försvinner mellanhänderna helt. Trots att de säljer boken till rabatterat förköpspris.

– Även om direktförsäljning normalt älskas av förlagen och författarna eftersom det ger en avsevärt bättre marginal jämfört med försäljning via återförsäljarna, ger våra förköpskampanjer med rabatterade priser ändå en tillräckligt bra marginal för att kännas motiverat, säger Anders.

Han menar också att förköp bidrar till att skapa intresse för boken redan innan den kommit ut. Vilket i sin tur ökar försäljningen i alla kanaler när den väl släpps.

– Det hoppas jag i alla fall med Graham Nortons bok. Det här är förlagets största satsning hittills, säger Anders.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se