Hur påverkas bokbranschen av coronakrisen?

Frustrationen över coronakrisen berör hela bokbranschen: förlag, bokhandlare, författare, mässarrangörer och många andra. Foto: iStock.

Vilka konsekvenser får coronakrisen för bokbranschen? Drabbas vi mer eller mindre än andra branscher? Svaret blir en kvalificerad gissning.

De senaste veckorna har coronakrisen sakta eskalerat och allt fler inser att den kommer att påverka samhället i grunden, i alla fall kortsiktigt. Och allt fler inser också att den kommer att påverka oss under lång tid framöver.

Experter kan göra olika kvalificerade gissningar kring vilken utveckling vi kan vänta oss. Men här är en snabbgenomgång för olika delar av bokbranschen och hur coronakrisen troligen kommer att påverka.

Branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen har redan gått ut i ett gemensamt brev till kulturminster Anna Lind och Riksdagens kulturutskott där de efterlyser riktat ekonomiskt stöd till bokhandlare, förlag och författare.

Fysisk bokhandel

Det är ingen tvekan om att den fysiska bokhandeln drabbas hårt. Enskilda butiker vittnar om halverad försäljning från en vecka till en annan. Nu är dessutom mars och april månader som traditionellt inte heller är speciellt starka. Tur i oturen var att coronaviruset inte nådde Sverige ett par veckor tidigare och ödelade starten på Bokrean. Nu var det istället slutspurten på rean som drabbades.

Men de butiker som redan tidigare har haft det väldigt tufft på grund av höga kostnader för lokaler och samtidigt en vikande försäljning får svårt att överleva coronakrisen. Vi kommer att få se ett antal konkurser med hänvisning till corona, som i de flesta fall blir sista spiken.

Eftersom krisen inte drabbar bokhandeln specifikt utan i stort sett alla butiker utom livsmedelsbutiker så tvingas även fastighetsägare vidta åtgärder för att rädda sina hyresgäster. Liksom möjligheter att permittera personal. Det sistnämnda är dock en klen tröst för de allra minsta familjeägda bokhandlarna då den information vi har idag tyder på att ägare och ägarens familj är undantagna.

Kort sagt – allt det som är den fysiska bokhandelns styrka, det personliga mötet blir i coronatider en nackdel då man rekommenderas att undvika att träffa människor. Mycket få butiker kan kompensera halverade dagskassor med ehandel.

Nätbokhandel

Kortsiktigt är det klart att en del av de inköp som fram tills nu gjorts i fysisk bokhandel kommer att göras på nätet. Men långt ifrån alla.

Presentköp exempelvis, vad händer med dessa när myndigheter avråder från barnkalas och andra typer av firande i grupp?

I dagsläget kommer åtminstone nätbokhandlarna att drabbas mindre än de fysiska butikerna. Från andra branscher hör jag signaler om att ehandelssajter inte tappat i försäljning. Förutom en butik faktiskt, Partykungen som säljer just tillbehör för fester och evenemang.

Prenumerationstjänster

Trenden var stark redan under 2019 och det finns inget som tyder på att coronakrisen skulle minska intresset för att läsa och lyssna på böcker digitalt, via prenumerationstjänster. (Missa inte vårt test där vi jämför Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play.)

I alla fall inte kortsiktigt. Men om coronakrisen fortgår och leder till ekonomisk nedgång och arbetslöshet, då kan det bli så att människor ser över sina kostnader och då framför allt de återkommande kostnaderna – alla digitala abonnemang. I det läget ställs ljudbokstjänster mot videotjänster. Vad är viktigast – Netflix eller Storytel?

I ett internationellt perspektiv kan förstås coronakrisen slå hårt mot Storytel, Bookbeat och Nextory när de försöker etablera sig på nya marknader som ännu inte har samma vanor som vi i Norden.

Bokmässor och andra evenemang

Borta i USA räknar man med att flera stora mässarrangörer kommer att gå i konkurs under 2020 som en effekt av coronakrisen. Det är många led som drabbas. Företag som arrangerar en eller flera mässor, där i stort sett hela årsomsättningen bygger på några dagars arrangemang. När dessa ställs in försvinner i stort sett alla intäkter och många kostnader kvarstår.

Även underleverantörer drabbas, företag som bygger mässmontrar eller hyr ut teknik och personal. För svensk del har redan en rad mässor ställts in med stora ekonomiska konsekvenser för arrangörerna. I många fall är det dock kommuner som är inblandade och förhoppningsvis har råd att ta smällen.

Men hur kommer Bokmässan i Göteborg att påverkas? Det är det ingen som vet idag. Det enda vi kan säga är att coronakrisen kommer att få en effekt på antalet besökare och utställare. Det trodde vi inte för fyra veckor sedan. Idag framstår det närmast som absurt att Bokmässan i Bologna planerade att flytta fram och genomföra sin mässa i början av maj.

Framför allt blir det svårt att överblicka de långsiktiga konsekvenserna. Kommer någon att våga arrangera dessa globala megamässor i framtiden? Eller blir effekten att man skalar ner och gör fler mindre evenemang för att vara mindre utsatt? Kommer fler arrangörer att komplettera med digitala plattformar där besökare inte behöver vara på plats för att uppleva mässan? På samma sätt som skolor kommer att höja kraven på de verktyg som finns kommer mässbesökare kanske att göra detsamma?

Hemmakontor blir en självklarhet precis som distansutbildning. Men går det att genomföra distansmässor utan att man tappar det som varit styrkan, det personliga mötet och serendipity-effekten?

Förlag

Bokförlagen påverkas så här långt framför allt av att de tvingas ställa in olika evenemang som författarkvällar och signeringar. Vilket i sin tur drabbar lanseringen av nya titlar. I vissa fall väljer förlag att flytta utgivningar till hösten i hopp om att exempelvis internationella författare ska kunna komma till Sverige då.

Att den fysiska bokhandeln går på knäna kommer givetvis att drabba även förlagen. Även om andelen böcker som säljs där har minskat så är det ändå en betydande del, och i vissa segment ännu viktigare. Tittar man på den fysiska bokförsäljningen 2019 så såldes trots allt 37,7 procent av dessa via fysisk bokhandel. Eller fyra av tio pappersböcker.

En bokhandel som ser dagskassorna sjunka med 30-50 procent gör givetvis vad den kan för att dra ner inköpen och helt enkelt inte beställa hem vissa nya titlar. Det är inte heller någon vågad gissning att många bokhandlare kommer att dammsuga sina butiker på titlar som går att returnera för att få loss pengar – vilket påverkar förlagens kassaflöde negativt.

Dessutom kommer eventuella konkurser hos bokhandlare att leda till att förlag förlorar pengar på redan levererade men ännu inte betalda böcker. Även om det inte går så långt som till konkurs för en bokhandel kan de få svårt att betala sina fakturor vilket innebär att förlaget får vänta längre på sina pengar. Det kan skapa en likviditetskris även för förlagen när tryckerifakturor och längre fram royalties ska betalas.

Tryckerier & distributörer

Det är högst sannolikt att tryckerier kommer att få se en fortsatt trend mot minskade upplagor när förlagen behöver jobba med likviditeten. Förutom risken att det sker en ökad förskjutning från fysiska till digitala böcker kommer troligen allt fler böcker att tryckas digitalt, i vissa fall som POD (print on demand).

När bokhandlare drar ner på sina inköp slår det mot distributörerna som har en stor del av sina intäkter från provision på böcker som skickas ut. Kortsiktigt kan det bli ett uppsving genom returer från likviditetstyngda bokhandlare som innebär provision på returnerade böcker, en kostnad som skickas till förlagen.

Kommer förlagen att krympa sina fysiska lager för att minska sina fasta kostnader? Kanske. Men det innebär samtidigt en nedskrivning som inte alla förlag har möjlighet att ta på balansräkningen ifall de inte varit förutseende nog att skriva ner värdet på gamla titlar i lager löpande.

Författare

På ett sätt drabbas författarna mindre än övriga aktörer. Det kommer alltid att finnas en efterfrågan på berättelser. De har inga dyra kontor eller personalkostnader. De flesta jobbar redan från sitt hemmakontor.

För den som lever på intäkter från bokförsäljningen och har hängt med i digitaliseringen, alltså att de skriver böcker som går att lyssna på, så är det ingen omedelbar kris.

Men verkligheten är ju att de flesta författare inte kan leva på intäkter från bokförsäljningen. En del är beroende av att tjäna pengar på publika framträdanden på bibliotek, skolor, företag och andra sammanhang. Dessa intäkter har på kort tid raderats ut helt och därmed en stor del av inkomsten.

Andra författare har ett helt annat jobb på deltid eller heltid som betalar räkningarna och innebär att de har råd att fortsätta skriva.

En annan faktor är givetvis stipendier i olika former och hur dessa påverkas av coronakrisen. Liksom ifall förlagen får ekonomiska problem som gör att de skär ner på nyutgivningen tillfälligt. Om bokhandelns likviditetskris smittar förlagen kan det leda till minskade förskott och försenade royaltyutbetalningar.

Summering

Vi är på väg in i en okänd framtid. Men så har det alltid varit. Även om man tror att man kan förutspå vad som kommer att hända så dyker det alltid upp oförutsedda händelser som ger oväntade effekter.

Kommer människor att se att böcker är en tämligen billig vara att köpa i kristider och därför fortsätta köpa böcker? Kommer kanalförskjutningen att accelerera eller kommer folk att stödköpa i den lokala bokhandeln som en del av en trend att stötta det lokala näringslivet?

Frågorna är många och svaret på de flesta är att vi bara kan vänta och se.

Men samtidigt är det viktigt att inte bara vänta och se. För det går att påverka skeendet genom att agera utifrån dina egna förutsättningar. Och vara redo att omvärdera allt du vet idag om några dagar eller veckor.

Bokbranschen kan i alla fall stoltsera med att ha överlevt både krig och farsoter genom århundradena.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL