Digitala intäkterna ökade för Norstedts som gjorde vinst 2016

Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts och Rabén & Sjögren) gjorde en vinst på 28,5 miljoner kronor 2016 trots sjunkande omsättning. Framgångarna med Harry Potter och Elena Ferrante var en viktig faktor, liksom de tidigare årens kostnadsbesparingar.

– Jättekul, det här visar att de senaste årens hårda arbete med både omstruktureringen av förlagsgruppen och kostnadsbesparingarna gett resultat. När vi nu får framgångar med stora titlar som säljer riktigt bra så får det genomslag även på sista raden istället för att bara rädda resultatet, säger Otto Sjöberg, VD på Norstedts Förlagsgrupp till Boktugg.

Rörelseresultatet landade på 28,5 miljon kronor (8% marginal) trots att omsättningen minskade till 381,5 miljoner kronor (439,5 miljoner kr 2015). Förlagets resultat visar att den vändning som förlagsgruppen gjorde redan 2015 då förlaget vände från -32 till +37 Mkr inte bara var tillfällig.

Ferrante – en oväntad försäljningssuccé

När 2016 summeras så kan Norstedts se tillbaka på både litterära och kommersiella framgångar. Elena Ferrantes succé kan ses som kombinationen av dessa båda. En bok som ingen på förhand hade trott skulle sälja så mycket.

ANNONS
TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

– Det är klart att vi såg kvaliteten i böckerna. Men vem kunde tro att en italiensk pseudonym som skriver om två barndomsvänner skulle bli en storsäljare? Samtidigt visar det vår förmåga att hitta och få rätten till globala succéer, säger Otto Sjöberg.

Bredden i utgivningen återspeglas på flera sätt när han summerar de titlar som sålde allra bäst under 2016.

– Årets fina resultat visar vikten av en bred utgivning som inte bara inriktas på förväntade bästsäljare. När vi summerar året är det JK Rowling, Elena Ferrante, Bob Dylan och en tysk bok om träd som är draglok för det fina resultatet, säger Otto Sjöberg.

ANNONS

Dessutom kryddades året av ett par litterära priser. Rabén & Sjögren gav ut Augustprisvinnaren Ann-Helen Laestadius och Norstedts är Nobelprisvinnaren Bob Dylans svenska förlag.

– Även om Bob Dylan inte kan jämföras med exempelvis när Patrick Modiano fick priset så ger det likväl en bra försäljning, säger Otto Sjöberg.

Harry Potter-lanseringen en framgång

Det går inte heller att bortse från Harry Potter-effekten under det gångna året. Det fanns en viss oro för att den engelska utgåvan Harry Potter and the Cursed Child (som kom redan 31 juli) skulle stjäla försäljning från den svenska utgåvan Harry Potter och det fördömda barnet (släpptes 13 oktober). Dessutom det faktum att det inte var en vanlig bok utan manus till en teaterpjäs.

– Det är en utmaning för oss att engelska och amerikanska förlag inte släpper manus så tidigt till oss. Nu jobbade vi verkligen så snabbt det var möjligt och jag tycker att vi fick till en fantastisk lansering av boken. Det fanns en viss osäkerhet kring hur fansen skulle ta emot den eftersom det inte var en originalroman. Jag tycker det här visar att folks multimediala vanor spelar in, vår förmåga att njuta även av ett teatermanus, säger Otto Sjöberg.

De digitala intäkterna fortsatte växa för förlagsgruppen med +37% och de står nu för 10% av förlagets försäljning. Och hela 20 procent av intäkterna på skönlitteratur.

Bonniers meddelade tidigare att hela 17 procent av deras intäkter kommer från digitala böcker. Norstedts ligger alltså lite efter i en jämförelse.

– Ja, Bonniers började tidigare med digitaliseringen av sin backlist där vi in i en jämförelse har en liten andel. Jag skulle säga att de ligger ett år före oss men nu när vi har fått upp farten så ska vi kunna knappa in på försprånget, säger Otto Sjöberg.

Läs även: Storytel ökade omsättningen 2016 till 743,9 miljoner kronor

Storytel köpte Norstedts under 2016

Under året fick Norstedts nya ägare då KF sålde bolaget till Storytel. En stor förändring på många sätt men samtidigt också en lättnad eftersom förlagsgruppen varit till salu en längre tid.

– Det är klart att det är ganska omvälvande. Först försäljningsprocessen och därefter att synka oss med den nya ägaren. Men vi har hela tiden arbetat vidare med vår affärsplan. Jag är imponerad över personalen som klarat av att hålla fokus på verksamheten, säger Otto Sjöberg som tror att den nya ägaren kan bli en faktor när det gäller att öka de digitala intäkterna.

– De (Storytel) är ju digital natives, de kommer från den digitala sidan och kan ge oss kraft i digitaliseringen.

Det är framförallt ljudböckerna som står för den stora tillväxten och av förlagsgruppens digitala intäkter är åtta av tio kronor från ljudboksförsäljningen, främst via streamingtjänster som Storytel.

Fortfarande är det skönlitteratur för vuxna som ökar snabbast digitalt – trots att användning av surfplattor och mobiltelefoner är stor bland barnen även långt ner i åldrarna.

– Det hänger säkert ihop med att det är föräldrarna som köper böcker till barnen och att det finns en del av läsupplevelsen som är kopplad till fysiska tryckta böcker. Plus att det ofta är presenter och då är det enklare att ge bort en tryckt bok.

Eböcker och egenutgivning – Sverige vs USA

Med jämna mellanrum kommer det siffror från USA som tyder på att eboksboomen är över och att pappersböckerna återtar marknadsandelar, så sent som för några dagar sedan meddelande den amerikanska motsvarigheten till Förläggareföreningen att eböckerna bara står för 17,8 procent av intäkterna jan-sept 2016 jämfört med 21,7 procent ett år tidigare.

– Men det stämmer inte om man tittar på hela marknaden. Det är de stora förlagen som tappar när egenutgivare och inte minst Amazons imprints ökar sin andel, säger Otto Sjöberg.

Tittar man på den svenska marknaden har vi visserligen sett enstaka framgångsexempel bland egenutgivare som Billmarks Lär dig leva och ytterligare en handfull. Men inte alls i samma omfattning som i USA.

– Det är klart att egenutgivning kommer att öka i Sverige också. Det blir vårt jobb att vara en så bra partner att fördelarna med oss överväger fördelarna med att ge ut själv. Sen finns det andra faktorer som att USA är en mer mogen digital marknad och även vårt sociala arv, säger Otto Sjöberg och vidareutvecklar:

– USA är mer av selfmade, det är mer naturligt att ge ut själv om man inte blir antagen. Här hemma är vi mer vana vid att någon tar hand om oss.

Och när det gäller att ta hand om författare ser Otto Sjöberg 2016 som ett tecken på att man jobbar på rätt sätt.

– Vi har alltid fokuserat på litterär kvalitet, att ha en bredd i utgivningen och att arbeta långsiktigt. Det ska vi fortsätta med samtidigt som vi håller kontroll på kostnaderna och behåller lönsamheten, säger Otto Sjöberg.

De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp under 2016

1. Rowling J K./Harry Potter och Det fördömda barnet (Rabén & Sjögren)
2. Ferrante Elena/Min fantastiska väninna (Norstedts)
3. Ferrante Elena/Hennes nya namn (Norstedts)
4. Ferrante Elena/Den som stannar, den som går (Norstedts)
5. Wohlleben Peter/Trädens hemliga liv (Norstedts)
6. Rowling J K/Harry Potter och Hemligheternas ill (Rabén & Sjögren)
7. Wieslander Jujja/Mamma Mu & Kråkan Adventskalender (Rabén & Sjögren)
8. Jansson Anna/Rädslans fångar (Norstedts)
9. Witt-Brattström Ebba/Århundradets kärlekskrig (Norstedts)
10. Börjlind C – Börjlind R/Sov du lilla videung (Norstedts)

Tre snabbfakta

  • 382 Mkr landade förlagsgruppens omsättning på. Rörelseresultat 28,5 Mkr (8%)
  • 10% av intäkterna kommer från digitala bokformat. För skönlitteratur står de digitala intäkterna för 20%.
  • 394 titlar gav Norstedts och Rabén & Sjögren ut förra året.

Bilden: Otto Sjöberg, foto: Magnus Fond