Bonniers utökar satsning på egen fysisk bokhandel

Adlibris ska öppna en egen fysisk butik i Stockholm. Det innebär att Bonniers ökar sin satsning på ett eget butiksnät, sedan tidigare äger de Pocketshop-kedjan. Kommer de på sikt att utmana Akademibokhandeln?

Att nätbokhandlarna inte redan har öppnat fysiska butiker förvånar alla som sett hur utvecklingen sett ut i andra branscher. Inom e-handel har man i många år talat om vikten av multi-channelförsäljning där fysiska butiker satsar på e-handelsplattformar och e-handlare kompletterar med fysiska butiker och utlämningsställen.

Men inom bokbranschen har det hittills hänt väldigt lite på den fronten. KF Media ägde både Akademibokhandeln och Bokus under många år utan att lyckas integrera dem särskilt mycket. Bortsett från MedMera-kortet och en kortvarig satsning på lanseringen av Dito i några utvalda bokhandlare så har det inte synts mycket av koncerngemenskapen.

En utmaning för bokhandlare som vill finnas både på nätet och på stan är såklart prissättningen. Går man in på NetOnNet, Kjell&Co, Biltema eller Clas Ohlson är det samma pris i butik och på nätet numera med undantag av vissa kampanjer som sker enbart i den ena eller andra kanalen. Alla dessa har dessutom lagersaldon integrerade så att du direkt kan se på webben ifall en viss butik har varan i lager. Elgiganten har en funktion där du kan köpa en vara på nätet och sedan åka till butiken och hämta den, färdigpackad några timmar senare.

Eftersom fysisk bokhandel så här långt har ett större påslag än nätbokhandeln, vilket krävs för att betala dyra hyror och personalkostnader, så uppstår ett dilemma. Ska man höja priset på nätet eller sänka priset i fysiska butiker? I många fall har nätbokhandeln bättre rabatter än fysisk bokhandel vid inköp från förlagen vilket gör kalkylen ännu svårare.

Men att priset inte är den enda faktorn för var folk handlar böcker är väldigt tydligt. CDON ligger ofta lägst i pris, men ändå säljer både Adlibris och Bokus fler böcker av samma titel. Även på nätet går kunderna efter vana.

Nu öppnar alltså Adlibris en första butik på stan, i centrala Stockholm är det sagt.

– Det här är något
vi kollat på under hela året. Det är en stor satsning för oss och vi
 ser långsiktigt på det. Vi vill inte bara vara en traditionell bokhandel, det skulle det inte finnas någon mening med, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris till SvB.

Bonniers äger sedan tre år tillbaka ägs Pocketshop-kedjan. Där har man sett en utveckling mot fler inbundna böcker. Frågan är förstås om Pocketshop-butikerna i ett längre perspektiv ska kopplas ihop med Adlibris? Samtidigt är dessa butiker byggda på ett helt annat sätt än vad man kan förvänta sig av en nätbokhandels skyltfönster med fokus på att vara utlämningsställe. De saknar nämligen i stort sett lager.

Andra e-handlare som öppnat fysisk butik har ofta fokuserat på sämre lägen med stora ytor till lågt pris. Exempelvis NetOnNet. Adlibris hade kunnat öppna ”Sveriges största bokhandel” och jobba med att ha fler titlar i lager än någon annan, inklusive Hedengrens och Akademibokhandeln City på Mäster Samuelsgatan. Men samtidigt är det inte givet att folk skulle ta bilen för att köra till en jättelik bokhandel inrymd i en hangarliknande plåtlada.

Man kan också jämföra med hur mobiljättarna jobbar med sina butiker där det handlar om att sälja abonnemang. Adlibris har hittills gjort förhållandevis små satsningar på eböcker och enligt uppgift går deras abonnemangstjänst betydligt sämre än förväntat och har inte alls haft samma utveckling som Storytel. Att sälja läsplattor och abonnemang över disk i storstäder kan vara en väg.

Enligt uppgifter till SvB har Adlibris tittat på att ta över Bok-Skottens lokaler – mittemot Akademibokhandelns största butik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Det blir spännande att följa utvecklingen i den fysiska bokhandeln framöver. Bonniers har tagit ytterligare ett steg framåt i att kontrollera återförsäljarledet. När kommer Akademibokhandelns motdrag – att verkligen integrera Bokus och Akademibokhandeln?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL