Copywriter Mattias Åkerberg om skrivande och det bästa sättet att ta sig an en bokmässa

Mattias Åkerberg är copywriter med 20 års erfarenhet. I Copyboken delar han med sig av sina kunskaper. Bild: Christina Kihlström

Copywritern Mattias Åkerberg har skrivit och gett ut den 1,3 kilo tunga och 362 sidor långa Copyboken som under det första året sålt i ungefär 3 500 exemplar. På årets Bokmässa gick han plus, naturligtvis med hjälp av sina egna tips. Här tipsar han om hur du får ut det mesta ur både en bokmässa och en lansering – det handlar både om guldvaskning och förväntan.

Mattias Åkerbergs monter på Bokmässan var välbesökt i år och han sålde ungefär så många exemplar av den egenutgivna Copyboken som han tänkt. Mässan blir en plusaffär. Det är inte en slump, Mattias Åkerberg är copywriter sedan snart 20 år och har stenkoll på marknadsföring. Därför är försäljningssiffrorna inte heller en sinkadus. Han har naturligtvis använt sig av sina erfarenheter och det nätverk han byggt upp under åren. 

Så Mattias har kunskap och han vill dela med sig av den.

– Mitt företag heter Please copy me. Min filosofi ända från start, när jag startade en blogg 2006 och skrev om copywriting, kreativitet och reklam, har varit att dela med mig, att vara generös.

För tio år sedan skrev han boken Sälj det med ord på Roos & Tegnér och för ett år sedan var det dags för en ny bok, Copyboken, som hade fått titeln Processen om den inte redan varit upptagen. De där åren mellan utgivningarna behövdes för att viljan att skriva bok skulle uppenbara sig igen.

– Man hinner glömma hur mycket längre tid det tar än man tänkt sig. Som en husrenovering, det tar ju alltid längre tid och blir dyrare än du tänkt. En slags lyckokalkyl.

Redan från start hade han hjälp av sin redaktör Inger Lundin som sågade den första idén till upplägget av det som skulle bli Copyboken.

– Alla aspirerande författare borde ha en lektör och redaktör som kan utmana dig. Det var den största behållningen av att bli utgiven på ett förlag, att ha tillgång till en redaktör.

Men i övrigt upplevde Mattias att han gjorde en oerhört stor del av arbetet själv när den första boken gavs ut av förlag.

– Jag hade publiken, jag skrev boken, jag marknadsförde den. Det är därför jag är egenutgivare idag, för att jag vill äga processen ännu mer.

Fem steg i skapandeprocessen

I Copyboken beskriver Mattias Åkerberg processen kring skapande som han har delat upp i fem steg: lyssna, tänka, planera, skriva och fixa. Lyssna på dina kunder – vad är det egentligen du säljer? Är det en robotgräsklippare eller är det tiden gräsklipparen ger till att göra annat? Att kunna sitta med ett glas rosé och titta på när roboten klipper? Att ha den finaste gräsmattan i kvarteret? Tänk igenom hur du kan berätta det och gör en plan för texten, då blir det lättare att skriva. Därefter är det dags att fixa till texten, att kapa, rensa och se hur du ska presentera den.

– Jag tror att många önskar och tänker att skrivande handlar om att skriva. Men skrivandet handlar om att tänka för att sedan skriva och de där delarna tar minst lika lång tid båda två.

Men det gäller att inte fastna i tänkandet.

– Skriv när du har tillräckligt, när du vet tillräckligt. Tänk inte ut hela texten i förväg. Börja, kom i gång med skrivandet. Jag upplever själv hur jag blir inspirerad när jag skriver.

Boken riktar sig främst till copywriters som vill bli ännu bättre copywriters men även andra som arbetar med ord har mycket att hämta.

– Jag skriver också för de som vill lära sig att skriva lika bra som copywriters, och de är många. De är entreprenörer, de är kommunikatörer, de är marknadsförare.

Hur har du använt dina copykunskaper i marknadsföringen av boken?
– Man bör ju leva som man lär, och det gör jag. LinkedIn är den kanal som jag jobbar mest med nu. Man ska självklart välja den social medieplattformen där de flesta av dina blivande kunder finns. För att marknadsföra Copyboken började jag inte prata alltför mycket om boken ett halvår innan. Jag gjorde en podd, Copypodden. där jag intervjuade de tio copywriters som är intervjuade i boken, men inte en kopia av den intervjun. Då fick jag naturligt säga att i höst kommer Copyboken.

Podden bestod inte enbart av intervjuer.

– Jag bjöd på mycket annat material. Vartannat avsnitt var ett tipsavsnitt, tre till sju minuter kort. Där kunde jag ge en glimt av vad som skulle komma i boken. I stället för att tjata sönder en bok som man kan göra, för man är så uppe i det själv, så byggde jag en förväntan genom en podd.

Mattias Åkerberg hade alltså lyssnare och följare sedan tidigare.

– Det är därför jag säger att det inte har gått över en natt. Det är frukten av tjugoårsarbetet och det tror jag att många författare missar. Jag har mycket kunskap utöver att skriva en bok och jag har en publik som jag har fått genom att blogga, föreläsa, utbilda, jobba på olika sociala medierplattformar och genom ett nyhetsbrev med nära 10 000 prenumeranter.

Men han har varit kreativ vad gäller försäljning och hittat upplägg där han fått sålt många böcker på samma gång.

– Jag har kontaktat marknadsföreningar, det finns kanske 30 sådana i Sverige. De har ofta frukostträffar och kvällsträffar med föreläsare och då har jag gjort en deal. Jag kommer och föreläser och ni köper minst 50 böcker. Om man går med på dealen ”kom och föreläs så får du sälja böcker efteråt” så vet jag att man inte får sålt så många. När folk ska öppna den egna plånboken finns det alltid skäl till att inte köpa. Men vissa föreningar har hört av sig och sagt att nu är det 140 personer som har anmält sig, så vi köper 140 böcker av dig. En fullträff, så klart.

Vilka är dina bästa tips när man står på en mässa?
– Det är skillnad på att stå på en mässa och att delta i en mässa. Tänk på det som att vaska guld. Du kommer att få tusentals människor framför dig och det är ditt jobb att hitta de som kan vara intresserade av din bok. Vilka är beredda att fatta ett beslut här och nu och köpa den? Det vet du inte förrän du har börjat undersöka. Så ställ en enkel, nyfiken fråga. I mitt fall är det ”vad jobbar du med?” Det vet ju alla svaret på. Säger de marknadsförare frågar jag ”på vilket sätt?” eller ”på vilket företag?” Jag ställer en nyfiken fråga. Och sedan händer det varje gång att de frågar mig ”vad har du för någonting, vad har vi här?” Då får jag deras tillstånd att börja prata om min bok. Svarar de ”jag är lastbilschaufför” är jag fortfarande nyfiken, börjar ett samtal och kan fråga ”vem känner du som skulle uppskatta en bok om skrivande?”

Mattias Åkerbergs monter på Bokmässan var relativt stor och placerad i ett hörn. Inte heller det en slump. Han ser alltid till att vara på ett hörn för att få en öppen monter som är inbjudande.

– Skulle jag ha en liten monter skulle jag ställa bordet långt in så att det inte blockerar ingången. Då kan du vara ute mer fritt. Så, tänk på det som att vaska guld. Prata med många. Ställ intressanta frågor om dem. Var glad, le. Och tänk inte bara på hur många kronor och ören du har dragit in. Tänk på hur många människor du har mött, vissa har köpt boken, många har sett den och kanske köper den senare.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,