Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 1

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Nödlösning eller genidrag? Boktuggs chefredaktör publicerar en dagbok under tjugofyra dagar i december 2020. Följ med bakom kulisserna på redaktionen.

Vi har två stora traditioner på Boktugg: 1 april-skämten och julkalendern. Du förstår vilken av dem som tar mest tid och förbereds tidigast, eller hur? Alldeles rätt, aprilskämtet.

Faktum är att nästan alla våra julkalendrar har satts i verket väldigt sent. Vi har också försökt förnya oss varje år. Ibland har det varit intervjuer, ibland har vi satsat på att skriva texter som lyfter fram historiska personer. Och förra året provade vi en följetong som idag ges ut som ljud- och ebok!

Så vad skulle vi göra 2020 med vår julkalender? Jag hade många galna idéer, övriga redaktionen (som idag främst utgörs av Anna) förordade något som inte var riktigt lika ambitiöst. Det ska ju bli en krydda, inte ett jätteprojekt som sänker oss.

Ett spår var att skriva en fortsättning på Juvelerkvist, vår fiktiva julkalender från förra året. Men det föll dels på att jag inte hade någon jättebra idé, dels att jag inte kände att det var riktigt bra med en följetong på en nyhetssajt. Det är trots allt inte alla våra besökare som är inne varje dag.

En idé var att kontakta tjugofyra personer i bokbranschen och be dem om boktips och goda råd. Exempelvis tips till den som vill starta ett förlag, en bokhandel eller en streamingtjänst. Eller ge ut sin första bok. Det var en bra idé, något som vi kunde ha fixat om vi börjat för tre veckor sedan. Vi sparar den till 2021.

En riktigt galen idé var att göra en julkalenderpodcast, 24 intervjuer. Podcast är en sån där grej som vi haft på todo-listan ett bra tag, tillsammans med Youtubekanalen. Det lät kul, men återigen inte realistiskt med tanke på att vi ännu inte gjort någon podd.

Så i morse fick jag idén: en dagbok. Det är klassiskt. Det finns många välkända dagböcker som blivit litterära klassiker. Varför inte en som tar läsarna med bakom kulisserna på redaktionen? Jag skrev faktiskt dagbok när jag var yngre, typ för trettio … trettiofem år sedan.

Alltså. Vad har jag gjort idag på jobbet?

Vi firade nytt besöksrekord på sajten i november: 175 341 unika besökare, enligt Google Analytics. Egentligen är det unika webbläsare, så i realiteten kanske det är 125 000 personer, killgissar jag. En del är trogna läsare som kommer in dagligen, andra besöker oss en gång varannan månad för att de hittar oss på Google eller i flödet på Facebook och Twitter.

Under dagen har jag marknadsfört mitt eget boksläpp, Familjen Juvelerkvist – en julsaga, som idag släpptes på streamingtjänster och nätbokhandlar som ljudbok och ebok.

Jag är nämligen författare och detta är min tionde bok, även om det var fyra år sedan den senaste. Boktugg har tagit det mesta av min tid, förutom den jag behövt lägga på konsultuppdrag för att betala räkningarna.

I januari 2020 bestämde jag mig, det här året vill jag skriva mer skönlitterärt. Jag skickade förresten Juvelerkvist-manuset till flera förlag. Många uppskattade det, men menade att det kanske var för branschinternt och inte tillräckligt stor målgrupp. Word Audio (som gett ut mina två humoristiska Färglösaromaner som ljudböcker) nappade, och jag fick dessutom välja min favoritinläsare Mattias Linderoth.

Jag har aldrig skrivit så mycket skönlitterärt som jag gjort under 2020. I stort sett varje morgon har jag stigit upp tidigt och skrivit en timme. Det är sådant som gör skillnad. Det är också anledningen till att jag har ytterligare ett boksläpp i december, men det återkommer jag till en annan dag.

Den här dagen har främst ägnats åt det nya numret av Magasinet Boktugg, vår digitala hybrid mellan tidning och katalog. Jag får nyttja mina gamla layoutkunskaper. Jag vågar knappt skriva att det är tjugofem år sedan jag jobbade som layoutare på Allers och Hemmets Veckotidning.

Och så har jag förstås läst mejl och mängder av artiklar i utländsk branschpress. Funderat på vad som kan intressera svenska läsare.

Förutom seriösa mejl får vi en del spam. En ville sälja reklamutrymme på stortavlor i Stockholm. Märkligt nog lyckades jag inte övertyga Mattias Lundgren på Word Audio om att exponera Familjen Juvelerkvist-releasen på en billboard utanför Globen eller Sergels torg. Han har förmodligen rätt i att det vore pengar i sjön när man räknar ut att det hade krävts runt 30 000 lyssningar på Storytel för att betala annonskostnaden.

Lyckligtvis levererade Anna en bra artikel om julkalendrar i bokbranschen. Det var många som hade mer fantasi än oss och som hade förberett sig bättre.

Jag satt och tänkte att det här var en ganska svag dag nyhetsmässigt jämfört med gårdagen och förra veckan. Men precis innan jag skulle lämna datorn kom breaking news från USA där BookExpo läggs ner. Nyhetsjägaren tog över och jag skrev så fingrarna blödde för att vara först ut med nyheten på svenska, vilket vi blev.

Vilka internationella nyheter är relevanta för Sverige? Det är en ständig avvägning. I detta fall är det intressant som en trend där en av världens största arrangörer av bokmässor lägger ner den största bokmässan i USA. Coronapandemin må ha varit den utlösande faktorn, men flera menar att de haft problem redan tidigare. Precis som Bokmässan i Göteborg haft flera tuffa år. Nyheten om att BookExpo och BookCon går i pension kan vara en signal om att även Sveriges största bokmässa behöver förändras radikalt.

Med det säger vi godnatt!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL