Sommarserien 2020 – Jimmy Wilhelmsson: Våren har varit rekordbra på alla sätt

Jimmy Wilhelmsson på Fandrake förlag. Foto: Lars Jansson. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Jimmy Wilhelmsson, förlagschef på Fandrake, berättar om en omtumlande och positiv vår som inte har påverkats nämnvärt av corona.

Dagens gäst i Boktuggs sommarserie är Jimmy Wilhelmsson som driver förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström. De har en något annorlunda vår bakom sig jämfört med många andra i branschen, och det är positivare tongångar härifrån än från många andra håll.

– Fandrakes vår har varit ganska omtumlande, säger Jimmy. Vi publicerar ju mest nördböcker och släppte exempelvis den stora Boken om ALGA i julas, vilken sålde slut någon gång i april. Och det är ju alltid kul! Vi släpper så pass stora och påkostade böcker att de oftast ligger på en bit över 200 spänn i f-pris, och då är det roligt att sälja slut inom loppet av några månader. 

I våras ville de ge ut en bok om ALGA:s spelklassiker Drakborgen från 1985, vilket slutade med att de samtidigt utannonserade en nyutgåva av hela spelet i en omtalad Kickstarter-kampanj i samarbete med ALGA. Kampanjen drog in drygt 3,5 Mkr och råkade slå svenskt rekord.

– Jag skulle nog vilja säga att våren varit rekordbra på alla sätt. Vi diskuterade tidigare i vår om huruvida oroligheterna skulle ge några negativa effekter, men jag tror ärligt talat inte att corona gjort någon skillnad för oss alls, vare sig positivt eller negativt, säger Jimmy.

Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– För de mindre förlagen tycker jag att den fortsatt viktigaste frågan är hur man når ut till sin publik utan att vara så beroende av andra. När vi startade för tre år sedan stod vi med mössan i hand och försökte få butiker och återförsäljare att köpa in våra grejer. Det visade sig vara en svårare uppgift än att bara leta upp läsarna direkt och sälja utan mellanhand: så där är vi nu. Den stora majoriteten av våra produkter säljs direkt till konsumenten via förbokningar, crowdfunding eller reguljär onlineförsäljning på vår hemsida. 

Fandrake har gjort det många förlag förmodligen gärna skulle vilja göra, och satt ner foten gällande den omtalade returrätten.

– Vi har en del fungerande samarbeten med utvalda återförsäljare som förstår vad vi gör, och på senare tid har vi även börjat sälja in böcker till dem på förbokning – vi säljer alltså kommande produkter som inte ens skrivits. Det är precis tvärtemot den returrätt som är standard inom bokbranschen – att återförsäljare ska få skicka tillbaka tummade böcker upp till ett år efter lansering, och få pengarna tillbaka. På Fandrake finns inte längre någon returrätt: det är inte så att vi kör en fajt mot återförsäljare, det är mer så att vi som litet förlag bara vill få lite rättvisare villkor. Vi vill ha återförsäljarsamarbeten som gagnar båda parter: vi har ju ingen glädje av att butiker köper böcker de sedan inte vet hur de ska sälja. Returrätten är en konstig kvarleva, kan jag tycka som är relativt ny i branschen. Köpt är köpt, liksom.

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Jag läser ur min gigantiska backlog som står i mitt lilla bibliotek i sommarhuset i Småland. Generellt sett läser jag aldrig romaner, det blir nästan alltid facklitteratur. Jag tänkte hinna med att djupdyka i ett gäng fina nördböcker, som till exempel Art of He Man and the Masters of the Universe och Fria Ligans nya rollspel som bygger på Alien-filmerna. Jag läser ganska mycket rollspelsregler om somrarna: själv har jag nästan aldrig tid att lira längre, men det är ofta riktigt kul material att plöja igenom och drömma sig bort till en tid då man hade tid att spela. Dessutom är rollspelsregler ofta väldigt effektiva som läroböcker i hur du skapar världar. Rollspelregler fungerar lite som romaner utan handling: kvar finns världsbeskrivningen och karaktärerna, vilket jag ofta kan tycka är gott nog. Man får veta mer om någon annans världsbild, utan en störande story att reta sig på, säger Jimmy.

Fandrake har normalt sett ingen sommarutgivning, men som tips till Boktuggs läsare vill Jimmy gärna lyfta fram den nyligen utannonserade Boken om Drakborgen som ska komma i december – så kanske något att önska sig i julklapp. 

– Dessutom har vi precis i dagarna gått ut med att vi i höst kör en Kickstarter-kampanj för den stora boken The Art of KULT. KULT är ett svenskt skräckrollspel som gavs ut första gången 1991 av förlaget Äventyrsspel. Spelet blev snabbt känt för sitt mörker och de explicita spelreglerna kring droger, ockultism, sex och våld – vilket även väckte kritik från en del politiker och religiösa samfund. The Art of KULT kommer att bjuda på mängder av originalartwork från spelets 30-åriga historia samt helt nya intervjuer med teamet som tog fram det. I höst kommer vi även att utannonsera en ny stor nördbok: jag kan inte säga så mycket mer än att det återigen handlar om retrospel av digital karaktär …

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du har tänkt att du måste läsa i sommar?
– Faktiskt. I augusti ska förlaget Helmgast släppa Krister Sundelins fantastiska rollspelsbok The Troubleshooters, vilket är ett slags spelversion av fransk-belgiska serieäventyr som Tintin, Spirou och Yoko Tsuno. Det är en fantastisk idé – och det är egentligen mycket märkligt att ingen skrivit något liknande tidigare. Jag kommer givetvis aldrig att hinna spela The Troubleshooters heller, men jag är säker på att det blir fantastisk läsning i hängmattan under sommarens sista skälvande dagar!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

1870: ny historisk roman av Joakim Weman

Precis lagom till Bokmässan i Göteborg utkommer ”1870”. Den är Joakim Wemans tredje roman och den andra i Damremontserien; historiska romaner som utspelar sig i Frankrike åren 1855-1919.