Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson har fått en bra start på nystartade förlaget Fandrake med en Kickstarter på 541 000 kr. Deras exklusiva verk är en motreaktion på alla digitala böcker.
Med en lyckad crowdfunding som trampolin tar nystartade nörderi- och coffee table-bokförlaget Fandrake sig an det nya året. Förlaget avslutade i dagarna en Kickstarterkampanj (MUTANT – Minnen från den förbjudna zonen) som inbringade runt en halv miljon kronor – ett väldigt fint resultat även om förstås den slutgiltiga summan krymper när avgifter, moms, bonusgåvor, utgifter och fraktavgifter ska betalas.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Kampanjens framgång var inte en slump – snarare bidrog en räcka av händelser, personer och framgångar till succén innan kampanjen ens hade startat.
– Vi räknade förstås med att den skulle gå bra, men den dagen du tar crowdfunding för givet är du illa ute, konstaterar förlagets ena ägarhalva Orvar Säfström, författare och tidigare programledare på bland annat ZTV och SVT:s Filmkrönikan. Det bygger mycket på förtroende och förväntan. Fandrake må vara ett nystartat förlag, men Jimmy och jag har gjort flera uppmärksammade och hyllade böcker tidigare. Vår bok om spelföretaget Äventyrsspel kom julen 2015, och sålde slut hela upplagan på två månader. Exemplar gick för över tusen kronor på Tradera fram till nytrycket nu i november.
– Jimmy har gjort två uppmärksammade böcker om hemdatorerna Commodore 64 och Amiga 500. Lägg till det att min senaste bok Nils Gulliksson – Illustrationer och skisser finansierades med en enormt framgångsrik Kickstarterkampanj. Vi har alltså en upparbetad publik och är respekterade personligheter i fan- och nördkretsar. Trots allt detta i ryggen krävs det ändå en rejäl insats för en lyckad kampanj. Du måste planera väl och lägga ner mycket jobb under pågående Kickstarter. Den sköter inte sig själv. En framgångsrik Kickstarter handlar lika mycket om viral marknadsföring som om att få in pengar.
Andra halvan av Fandrake består av Jimmy Wilhelmsson, känd för bloggen Spelpappan. Tillsammans arbetar Orvar och Jimmy med förlaget så mycket det bara är möjligt, i kombination med vad verkligheten tillåter.
Fandrake är visserligen ett förlag i sin linda, men har höga och bestämda ambitioner. Det är i grunden en reaktion på vad de tycker är en allt mer splittrad förlagsbransch. Och för att skapa den motvikt som Orvar och Jimmy önskar, ett kaxigt förlag som väger tungt på marknaden, koncentrerar de sig nu på att bygga stabila ramar och ett bra nätverk. Samtidigt skriver de på sina egna böcker, arbetar med planerade utgivningar från andra författare och ser om de hus de har utanför förlagsarbetet – något som i slutändan gör Fandrake till vad det är.
– Just nu handlar allt om att etablera Fandrake som en tung aktör inom sin nisch, och vi förhandlar redan om utgivning utanför Sverige. Men mycket av det vi gör bygger också på att vi har fingrar i så många andra syltburkar. Självklart hoppas vi på en stark ekonomisk utveckling för förlaget, men skulle jag försvinna helt från andra film-, spel- och musiksammanhang förtas också en del av mitt personliga varumärke och det vore i längden dåligt för Fandrake, säger Orvar.
Möjligheterna att nå läsarna förbättras avsevärt om man låter kanalerna utåt samverka med varandra samtidigt som man noga vårdar det förtroende man har byggt upp hos sina fans sedan innan, menar Orvar. Fandrakes skyltfönster kommer framöver att fortsätta handla om crowdfunding och förbeställning men också förlagets egen webbshop, nätbutikerna och de fysiska bokaffärerna – alla är viktiga men ingen utesluter någon annan.
– Alla spelar sin roll i kedjan, men det är viktigt att ställa dem mot varandra och inte stirra sig blind på en lösning, säger Orvar. Ett exempel är crowdfunding och förbeställningar i olika former. Då är det viktigt att den som väljer att gå in med pengar tidigt känner sig lite omhändertagen och speciell. Du ska inte backa ett Fandrake-projekt med 500 kronor och sedan ser du boken till lockpris i nätbutikerna samma dag som du får ditt exemplar i posten. En trogen publik genererar inte bara fler sålda böcker utan stärker också intresset för merchandise i olika former.
Första titeln ut är Serietidningar! av Jimmy Wilhelmsson och Adam Evertsson – ett nostalgiskt verk med de annonser som fyllde seriemagasinen på 70- och 80-talet.
– Den släpps innan sommaren, berättar Orvar. Sedan följs den av Mutant – Minnen från den förbjudna zonen och en stor bok om Medeltidsveckan i Visby där titeln ej är fastställd. Dessa släpps under hösten och presenteras på Bokmässan. Utöver det ligger tre till böcker i produktion där utgivningsplanerna justeras efterhand.
Fandrakes vision är att coffee table-böckerna är en direkt motreaktion på satsningar på digitala böcker från förlagen idag. Den exklusiva coffee table-boken är bokbranschens motsvarighet till LP-skivan, menar Orvar och trycker på att det ska handla om lyxiga samlarutgåvor att spara på och inget slit- och slängvänligt budgettryck.
– Coffee table-boken lockar en insatt och medveten publik som inte bara vill läsa, utan ha den i hyllan, säger han och tillägger: Ägandet blir något av en identitetsmarkör. Vår ambition på utgivningssidan är att vara ledande i denna utveckling i Sverige, och även om det låter lite kaxigt skulle jag vilja påstå att vi är där redan från start. Ingen annan gör det vi gör med så hög kvalitet och stark läsarkontakt. Ur ett längre perspektiv hoppas vi knyta till oss tunga svenska namn som antingen inte fått gehör för sina bokidéer i branschen, eller som känner att deras nuvarande förlag inte vågar satsa fullt ut på stora och påkostade böcker.
– För oss handlar det inte om massvolym utan om exklusivitet. Fandrakes böcker ska sälja slut, inte ligga på bokrean, säger Orvar.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!