Bonnierförlagen och Norstedts minskade försäljningen på Bokmässan 2019 – men flera förlag slog försäljningsrekord

Bloggaren och youtube-profilen Margaux Dietz signerade sin nya bok i Bookmarks monter. nästan tusen exemplar. Foto: Bookmark.

De två största, Bonnierförlagen och Norstedts förlagsgrupp, hade sämre försäljning 2019 än året innan. Däremot rapporterade flera andra rekord och ökningar. Boktugg har frågat runt om hur mycket böcker förlagen sålde på Bokmässan 2019.

– På det hela taget en okej mässa torsdag, fredag, lördag. Inte lika bra försäljning som förra året, som var ett rekord. Våra storsäljare var Sommarskuggan och David Lagercrantz sista del i Millenniumserien. Men vi tappade mycket idag söndag, jämfört med förra året, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts förlagsgrupp.

Bara några steg bort ligger Bonnierförlagens monter där man också upplevde en minskad försäljning jämfört med 2018 års rekordförsäljning.

– Försäljningsmässigt tappade vi cirka 8 procent mot vårt rekordår, 2018. Med tanke på att vi drog ner ytan på montern med 25 procent är det helt enligt plan. Vi är nöjda, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Den minskade ytan har tagits över av Bookbeat (som dock var schyssta och lånade ut plats för Ulf Lundells signering) och Adlibris. Den minskade ytan innebar en neddragning av antalet titlar (Bonnierförlagen hade dock ändå ca 1000 titlar med sig till Bokmässan), färre författare och lite mindre personal. Sammantaget en kostnadsbesparing.

Mest sålda skönlitterära titeln i inbundet hos Bonnierförlagen var Niklas Natt och Dags nya 1794. Ålevangeliet (Svensson) och Skärnhjärnan (Hansen) sålde bra. Bland barnböckerna sålde Lars Lerins Trollet är inte hemma mer än Martin Widmarks Filmmysteriet. De tre mest populära pocketböckerna: Små eldar överallt, Silvervägen och Hjärnstark som alla sålde över 500 exemplar vardera.

Försäljningsrekord hos flera förlag

Medan de allra största förlagen såg minskad försäljning fanns det andra som sålde mycket bra. Polaris passerade förra årets försäljningssiffra redan efter två dagar. Men det var inte helt jämförbart eftersom de i år utökat sin monter och förutom ett rejält pocketsortiment även hade en större scen som delades med Volante och Gamla stans bokhandel.

HarperCollins slog försäljningsrekord alla dagarna och hade bra med folk i montern.

– En mycket positiv känsla kring mässan i år, säger Carina Nunstedt på HarperCollins.

Piratförlaget sålde ungefär i nivå med förra året trots att de hade färre stora titlar jämfört med 2018 års mässa då Liza Marklund och Jonas Jonasson hade nya böcker. Istället verkar man ha sålt bredare, av fler olika titlar.

Ordfront, Galago och Alfabeta hade satsat på en utökad monteryta och det gav resultat i försäljningen.

– Vi ökade försäljningen med över 30 procent på mässan, säger Pelle Andersson, VD och förlagschef på Ordfront Förlag.

Hos Bookmark var det glada miner och förlagschefen Claes Ericson säger att de ökat med över hundra procent, vilket låter lite bättre än det är.

– I år har vi två montrar eftersom vi tog över Paginas och har kört den som Outlet för att sälja ut äldre titlar. Men även utan den så har vi ökat försäljningen jämfört med förra året. Pascal Engman har sålt mycket bra och så har vi förstås Margaux Dietz [Youtube-stjärna, red:s anm] som sålde nästan tusen exemplar. Kanske årets mest signerade bok på Bokmässan, säger Claes.

Sekwa var ett annat förlag som var nöjda med mässans bokförsäljning. På lördagen var det all time high.

– Det här var ju första mässan som Sekwa inte delade monter så även om vi hade samma monterstorlek blev det dubbel yta för våra böcker. Fredagen var lite sämre och söndagen normal så totalt sett blev det kanske lite bättre än förra året. Vi har haft ett fint monterprogram och ett hektiskt schema med författarna Max Porter, Maggie O’Farrell och Per Petterson på plats, säger Karin Porshage på Sekwa.

Whip Media räknade med drygt 20 procents ökning jämfört med 2018 och hos Bokfabriken var ökningen 10 procent.

– En slutsats jag dragit i år är att besökarna vill ha böcker som är utgivna i augusti-september. Det är betydligt svårare att generera försäljning på titlar från april-maj-juni, säger Björn Gadd på Bokfabriken.

Nära Bonnierförlagen ligger Libris monter. De är ett av få förlag numera som varit med varje år sedan Bokmässan startade 1985. Libris hade lite bättre försäljning än förra året. Storsäljare var Tomas Sjödin samt produkter med Herre Gud & Co av Royne Mercurio. Dessutom hade de amerikanska författaren Bryan Stevenson på plats, ett författarskap de tror kan bli riktigt stort på sikt.

Svenskfinska Förlaget var nöjda med mässan och hade bättre försäljning än förra året. Hos Vertigo säger förlagschefen Alexandra Nedstam att försäljningen var sådär men hon var ändå nöjd.

– Det har varit en kul mässa med många bra möten. Vi har provat att dela monter, tre förlag, och det har fungerat bra. Framför allt är det enklare med bemanningen och man blir inte lika låst i montern, något som annars är ett problem för småförlag. Dessutom kan man boosta och peppa varandra. Ekonomiskt är det nog som i fjor, säger Alexandra.

Historiska Media var nöjda med försäljningen och mässan. Hos Hoi förlag minskade försäljningen i kronor något eftersom man sålde mer pocket än inbundet jämfört med förra året. Det året hade man också ett par enskilda titlar som sålde väldigt bra och i år var försäljningen istället fördelad på ett flertal titlar.

Upplevelser viktigare än bokförsäljning?

Så, digitaliseringen verkar inte ha drabbat Bokmässan ännu – eller?

– Med tanke på hur mycket bokförsäljningen i år har minskat i den fysiska bokhandeln påverkas förstås även Bokmässan. Den digitala transformationen styr vårt arbete 361 dagar om året – det vore märkligt om de här fyra dagarna skulle vara ett undantag från den stora konsumentrevolution som vi ser i omvärlden, säger Olle Lidbom på Norstedts förlagsgrupp. 

Han menar att det kommer att påverka Bokmässan och förlagen på sikt.

– Författarna, förlagen och Bokmässan ger besökaren en fantastisk upplevelse. Men besökarna kanske inte längre kommer för att köpa böcker utan för att uppleva något. Selfies! Glass? Kändisspaning? Det skulle förändra förutsättningarna för oss och Bokmässan i grunden. Och är något jag funderat och diskuterat mycket under årets mässa, säger Olle.

Samtidigt hade de en särskild Harry Potter-monter med anledning av 20-årsjubileet som blev en succé och ökade Harry Potter-försäljningen. Bland annat sålde de över 30 st exklusiva Harry Potter-paket med alla sju Harry Potter-böckerna för 1 000 kr.

Boktugg pratade med ytterligare ett antal små och medelstora förlag. De allra flesta menade att försäljningen låg i nivå med eller strax över föregående års siffror. Några enstaka sålde sämre än 2018 men då oftast för att de hade exceptionell försäljning det året.

Så sammantaget en positiv mässa. Att antalet utställare minskat har varit bra för dem som är kvar och ett par förlag har redan signalerat utökade montrar nästa år medan ett par mindre förlag överväger att stå över. Precis som vanligt alltså.

Vid mässans stängning fick vi också veta att det är exakt 362 dagar kvar tills 2020 års mässa öppnar den 24 september. För de flesta förlag börjar nu förberedelserna inför denna med en utvärdering av 2019 års mässa.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL