Bokmässan 2020: Sydafrika, Läsning och Digital kultur blir temat

Det myllrade av folk på Bokmässan 2019. 2020 års tema ska vara Sydafrika, läsfrämjande och digital kultur Foto: Niklas Maupoix.

När Bokmässan 2020 äger rum den 24-27 september nästa år så blir Sydafrika temaland och hedersgäst. Dessutom två teman: LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur.

Under den avslutande presskonferensen på Bokmässan 2019 presenterades nästa års teman. Temaland och Guest of Honour 2020 blir Sydafrika. Dessutom lanserades temasatsningarna LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur.

Sydafrika och Sverige har nära relationer och starka förbindelser som sträcker sig tillbaka till 60-talet, då Sverige bidrog med politiskt och humanitärt stöd i kampen mot apartheid. Mässansvarig Frida Edman påtalar att temasatsningen inte minst handlar om att lyfta dagens berättelser från ett litteraturrikt land med elva officiella språk, en framväxande kvinnokamp och många unga poeter.

Formellt är National Library of South Africa och Sydafrikas kulturdepartement, The Department of Sport, Arts and Culture, partners till Bokmässan när Sydafrika blir hedersgäst. Programmet kommer också att byggas tillsammans med en rad organisationer från civilsamhället, däribland Olof Palme Center och Svenska Kyrkan.

– Vi är hedrade att få vara temaland på Bokmässan 2020 och tar med glädje oss an denna fantastiska möjlighet att få presentera vår regnbågsnation och dela med oss av våra språk, författare, konstnärer, berättare och rika kulturarv. Bokmässan 2020 kommer att fira Sydafrikas enastående litterära talanger och bli en plattform för dialog och kompetensutveckling, social sammanhållning och tolerans, säger Mr. Vusumuzi Mkhize, generaldirektör på Sydafrikas kulturdepartement, i ett pressmeddelande.

Rapporter som pekar på både minskad försäljning av barn- och ungdomslitteratur och barn och ungas minskade läsvanor har synts på senare tid. Läsfrämjande insatser är alltid en prioriterad fråga för Bokmässan. Genom temat LÄS! LÄS! LÄS! vill Bokmässan lyfta läsning med Läsrörelsen som huvudpartner.

– När Läsrörelsen startade på Bokmässan år 2000 och tog mottot ”Ge dina barn ett språk” var det utifrån en dramatisk minskning av föräldrars högläsning för sina barn. Under 20 år har vi med experters hjälp genomfört landsomfattande projekt och satsningar med bokförlag, bibliotek, skolor i alla stadier och även kommersiella aktörer. Tillsammans med många samarbetspartners mobiliserar vi nu inför en hotande språkfattigdom genom en satsning på läsandet i alla dess former, säger Elisabet Reslegård, Läsrörelsens ordförande, i ett pressmeddelande.

Genom att möta barn och unga där de är vill Bokmässan bygga broar mellan läsning och digital kultur. Därför lanserades även temat Digital kultur under den avslutande presskonferensen. Partners inom temasatsningen är bland andra Göteborg & Co, Rainy Lab, experter på digitala spel och digital demokrati samt Playcentric Studios som arbetar för inkludering, tillgänglighet och mångfald inom spelkultur och spelutveckling.

– Digitala och nätbaserade miljöer utgör idag en stor del av människors vardag, inte allra minst upptar det barn och ungas tid. Förståelsen för varandras kulturyttring och lärande är central för att också skapa förståelse mellan generationer. Genom temana LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur bygger vi broar mellan läsning och digitalisering och låter berättelsen fortsatt stå i fokus, säger Frida Edman, mässansvarig.

Nästa års Bokmässa äger rum 24–27 september 2020.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL