ANNONS

Bokförsäljningsstatistiken 2019: Streamade format ökar, alla andra minskar

Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rapportförfattare till Bokförsäljningsstatistiken. Foto: Nicklas Gustafsson

Den totala bokförsäljningen minskar i kronor, men ökar i antalet sålda exemplar. Detta beror på streamingtjänsternas framfart. Det visar ny statistik för första halvåret 2019.

Den totala bokförsäljningen minskade med 0,4 procent i kronor räknat under det första halvåret 2019 jämfört med samma tidsperiod föregående år, visar rapporten Bokförsäljningsstatistiken. Räknat i antal sålda exemplar ökade försäljningen med 5,1 procent. Förklaringen till volymuppgången är en starkt ökande försäljning i digitala abonnemangstjänster, skriver Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen i ett pressmeddelande.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Bokförsäljningen minskade under första halvåret 2019 i fysisk bokhandel, internetbokhandel/bokklubbar och dagligvaruhandel. De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 25,3 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 4,8 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,1 procent och dagligvaruhandeln minskade med 9,1 procent.

Totalt sett ökade antalet sålda exemplar under perioden, med 5,1 procent – enbart tack vare streamingtjänsterna som ökade sin volym med 25,7 procent. Bortsett från streamingtjänsterna minskade volymen med 7,6 procent. I fysisk bokhandel minskade antalet sålda exemplar med 5,6 procent, i internetbokhandel/bokklubbar med 8,5 procent och i dagligvaruhandel med 9,4 procent.

– Det är tydligt att branschen genomgår en genomgripande digitalisering. Det positiva i den senaste statistiken är att fler antal böcker konsumeras när digitala abonnemangstjänster växer. Det oroväckande är att de totala intäkterna trots det minskar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Endast digitala ljudböcker och e-böcker i digitala abonnemangstjänster ökade under försäljningsperioden. Inbundna böcker minskade med 5,6 procent i kronor räknat, pocketböcker med 6,7 procent och övriga format med 5,3 procent. Digitala böcker sålda i internetbokhandel och fysisk bokhandel minskade. Allra mest minskade fysiska ljudböcker, det vill säga ljudböcker sålda på fysiska lagringsminnen. Dessa minskade med 24,6 procent, vilket trendmässigt kunnat noteras även under tidigare mätperioder.

ANNONS

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 4,8 procent räknat i kronor. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se