Så gick julhandeln 2018 hos Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris och Book Outlet

Under julhandeln får stamkunderna sällskap av julklappsshoppare i bokhandeln. Foto: iStock.

Ökad försäljning av annat än böcker och fortsatt stark näthandel. Så ser trenden ut bland de bokhandlare vi har talat med om julhandeln 2018.

Det nya året är här sedan några veckor tillbaka och kanske har de flesta börjat vänja sig vid att skriva 2019 istället för 2018. Men vi har en del av förra året kvar att avklara, den viktigaste delen av året för bokhandeln, slutspurten, nämligen julhandeln. Hur blev den förra året? Vi har pratat med de tre stora nätbokhandlarna och Akademibokhandeln om försäljningen inför julen 2018.

Författare signerade flitigt på Akademibokhandeln

Akademibokhandeln har haft en stabil julförsäljning jämfört med föregående år i butik och en stark utveckling på nätet. Böcker i butik har minskat något men kompenserats av en stark utveckling på övrigt sortiment, som ökar kraftigt mot föregående år.

– De produktgrupper där vi ser starkast utveckling mot föregående år är spel & pussel, anteckning & kalendrar och det kreativa produktsegmentet. Detta är typiska julpresentkategorier och det är glädjande att se att kunderna har upptäckt Akademibokhandeln som en attraktiv destination för att köpa alla sina presenter, säger Kristel Schepers, försäljningschef Akademibokhandeln.

Det har också varit fortsatt stor efterfrågan på intelligent facklitteratur som Factfulness och Hawkings Korta svar på stora frågor.

– Leif GW Perssons deckartips dagarna före jul får årligen stort genomslag, så även 2018. Vi fick omedelbart stor efterfrågan på framför allt Silvervägen (Jackson) vilket han tipsade om, en titel som även gått bra under december som Månadens pocket och som vinnare av Årets bästa svenska kriminalroman fått uppmärksamhet under hösten.

Kundtillströmningen i Akademibokhandelns butiker följde i stort sett samma trend som under 2017 med en viss förskjutning mot fredagen innan jul. Även på Akademibokhandeln.se syntes en stark utveckling.

December är författarsigneringarnas högtid och allra flest signeringar på Akademibokhandeln i december 2018 gjorde Björn Hellberg, 24 stycken. Andra flitiga signerare på omkring fem var var Malin Berghagen, Alex Schulman, Stefan Ahnhem, Helena von Zweigbergk, Anna Kinberg Batra och Elias och Agnes Våhlund.

Vilka förväntningar eller förhoppningar har ni för 2019?
– Vi anstränger oss hela tiden för att göra butiksbesöket relevant och det kommer vi fortsätta med 2019 genom att vässa vår personliga service, uppgradera butiksupplevelsen och erbjuda evenemang i våra butiker. Vi är starka i fysisk bokhandel, ökar i nätbokhandel och vi satsar stort på att även ta större andelar inom de digitala formaten. Vi har en stor kundbas som vi vill hjälpa i alla delar av köpprocessen och läsupplevelserna oavsett vilket sätt de föredrar att handla och i vilket format de vill uppleva läsglädje, säger Kristel Schepers.

Fler än 100 000 unika titlar beställdes på Bokus i december

– Boken har behållit sin ställning som en av de mest populära julklapparna trots en stark konkurrens från övrig handel med ett högt kampanjtryck både online och i butiker från mitten av november då många handlare drog i gång sina julkampanjer, säger Peter Brühl, försäljningschef på Bokus.

Bokus har enligt Peter Brühl nått upp till liknande försäljningsvolymer som under julen 2017 med en viss negativ påverkan som följd av uteblivet Nobelpris. Storsäljarna har varit samma som de titlar som sålt mest i Akademibokhandelns fysiska butiker, som Min historia (Obama), Lazarus (Kepler), årets tre vinnare av Augustpriset: Svälten (Västerbro), Aednan (Axelsson) och Gropen (Adbåge), Silvervägen (Jackson), Factfulness (Rosling), Korta svar på stora frågor (Hawking), Bränn alla mina brev (Schulman), Jag är fotboll (Zlatan), Handbok för superhjältar (Våhlund), På hal is (Kinney).

– Värt att nämna är bredden i kundernas efterfrågan där mer än 100 000 olika titlar har beställts bara under december. Vad gäller försäljningstrender så följer vi övrig handel där perioden för julförsäljningen dras ut över tiden och där Black Friday tar en viss volym från början av december. Leveransförmåga är en viktig framgångsfaktor där vi ser att kunderna beställer ”ända in i kaklet” och där vi är nöjda hur väl vi lyckats leverera även denna jul, säger Peter.

Adlibris sålde mycket annat än böcker

Adlibris försäljning ökade något från förra året, dock endast med någon procentenhet. Enligt försäljningschef Sakari Luovio präglades julhandeln 2018 av att de sålde mycket annat än just böcker.

– Vi hade bra kampanjförsäljning och lyckades bra med till exempel barnbokskampanjerna. Hade önskat lite mer från skönlitteratur generellt och även pocket, säger Sakari Luovio.

Mycket av försäljningen hos nätbokhandeln har flyttats från december till november, vilket kanske har att göra med att Black Friday etableras mer och mer. Adlibris upplevde vissa leveransproblem efter anstormningen av ordrar i samband med Black Friday-kampanjen förra året, vilket drabbade en del kunder vars leveranser blev försenade.

– Det påverkade säkert en del försäljning, svårt att isolera exakt hur mycket men en viss påverkan hade det säkert. Vi utvärderar fortfarande men kommer givetvis investera ännu mer på logistiken i år och ser över hela flödet.

Vilka förväntningar eller förhoppningar har ni för 2019?
– Vår målsättning är att fortsätta ta marknadsandelar från fysisk handel och förstärka vår position som den största ehandlaren för böcker så som vi gjorde 2018 och öka både bokförsäljningen och non-bokförsäljningen, den sistnämnda kraftigt, säger Sakari Luovio.

Kraftig tillväxt för Book Outlet

– Vi är i en kraftig tillväxt sedan slutet av augusti 2018 som också återspeglades i julförsäljningen. Försäljningen och antal sessioner ökar vilket är fantastiskt kul, men också skapar utmaningar, säger Magnus Nygren, VD för nätbokhandeln Book Outlet som lanserades hösten 2016.

Hos Book Outlet är det bredden som säljer med en övervikt på barnböcker, outlet och fackböcker. De ser just nu över hur de ska förändra sitt arbetssätt kring kommersiell skönlitteratur, ett segment som Book Outlet önskar ett bättre resultat ifrån.

Några andra intryck eller minnen från julhandeln?
– Vi körde julkampanjer vilket fick betydligt bättre resultat än tidigare år, men det hänger också ihop med att strömmen av återkommande kunder och tillströmningen av nya kunder är i en annan nivå än tidigare år.

Vilka förväntningar eller förhoppningar har ni för 2019?
– 2019 har startat bra med böcker bland annat för skolstart. Tillväxttrenden är stabil så vi ser fram emot 2019, säger Magnus Nygren.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL