fbpx

Bonnier Books lämnar USA – säljer Little Bee Books till ledningen

Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

Bonnier Books har sålt det amerikanska förlaget Little Bee Books till Shimul Tolia, vd och Thomas Morgan, CFO. Det innebär i praktiken att Bonnier lämnar USA.

– Ja, det stämmer. Vi (Bonnier Books) har sålt allt i USA nu. Det är ett led i vår strategi att fokusera på färre och större förlagsverksamheter, bekräftar Håkan Rudels, vd Bonnier Books, för Boktugg.

Det är Publishers Weekly som rapporterar om affären i USA där Bonniers alltså väljer att sälja sitt imprint till de chefer som under knappt fem års tid varit med att bygga upp det. Bonniers satsning påbörjades 2014.

– Det här är något som planerats länge och det är en viktig del av vår internationella expansionsstrategi, sa dåvarande vd:n för Bonnier Publishing Richard Johnson i samband med att satsningen offentliggjordes.

ANNONS

Barnboksförlaget Little Bee Books sitter på Manhattan och ger ut runt 150 titlar per år under tre olika imprints: Little Bee (bilderböcker och kapitelböcker), BuzzPop (många licensierade titlar via samarbeten med exempelvis Nickelodeon) och Yellow Jacket (fokus på åldrarna 8-14 år).

Hur mycket pengar Bonniers fick vid försäljningen av Little Bee Books är inte offentliggjort.

I augusti 2018 sålde Bonniers förlaget Weldon Owen (som man köpte 2006) till Insight Editions, bara ett drygt år efter att Weldon Owen lanserat imprintet Blue Streak Books. Bonnier Publishing USA utgjordes därefter av Little Bee Books tre imprints och därmed verkar det amerikanska äventyret för Bonniers vara över – för den här gången.

Enda frågetecknet är vad som händer med Igloo Books (brittiskt barnboksförlag som Bonniers köpte 2014) som lanserades som imprint i USA samtidigt som Blue Streak Books.

– Inom Igloo har vi egen försäljning i flera länder med egen lokal personal, bland annat i USA. Men vi driver inte lokal originalutgivning, säger Håkan Rudels.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.