Bonnier Publishing startar två nya imprints i USA

Bonniers går på offensiven i USA. Nyligen startade de imprintet Blue Streak Books och nu meddelas att brittiska förlaget Igloo Books ska lanseras i USA.

Det var i oktober 2014 som Bonnier Publishing meddelade att de köpt det brittiska förlaget Igloo Books som då omsatte 30 miljoner pund och tillsammans med Bonniers tidigare 55 miljoner pund tog dem närmare målet att omsätta 100 miljoner pund i Storbritannien. Igloo Books ger ut ”prisvärda” böcker för både barn och vuxna och har redan tidigare försäljning på 36 språk i 58 länder, enligt deras hemsida.

Sedan länge står det klart att Bonniers möjligheter att växa på den svenska marknaden är begränsade och att det är utomlands som tillväxten ska ske.

Bonnier Books ökade omsättningen till 7,69 miljarder kronor 2016 jämfört med 6,969 miljarder kronor 2015. Rörelseresultatet blev 427 (422) miljoner kronor.

”De tyska förlagen inom Bonnier Media Deutschland förbättrade lönsamheten kraftigt, och även svenska Bonnierförlagen noterade ökad försäljning och förbättrat resultat, med en digital bokförsäljning som för första gången passerade 100 miljoner kronor.”, skrev Bonniers i en kommentar till 2016 års bokslut.

Nu verkar de skruva upp tempot i USA. Igloo Books ska alltså bli ett imprint på den amerikanska marknaden med en planerad utgivning på hela 150 titlar årligen, skriver Publishers Weekly. De bygger upp en redaktion i USA för att producera böcker anpassade till den amerikanska marknaden.

För tre veckor sedan meddelade Bonnier Publishing USA att Weldon Owen skulle starta ett nytt imprint för presentböcker, Blue Streak Books, som ska fokusera på böcker om populärkultur, underhållning och stil med en planerad utgivning på runt 25 illustrerade titlar för den globala marknaden varje år.

En del av utgivningen blir licensprodukter kopplade till tv-serier som Ink Master och RuPaul’s Drag Race, skriver Publishers Weekly.

– Det finns en verklig möjlighet just nu för en välproducerad utgivning av revolutionerande, trenddrivna och snabbt-till-marknaden-böcker, säger Roger Shaw, förläggare och vd för Weldon Owen.

 

Bilden: Läsare i New York (där Bonnier Publishing USA har sitt huvudkontor), foto: katy_89, Fotolia.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL