Jonas Darnell räddar Herman Hedning-tidningen med Kickstarter – startar eget förlag

Jonas Darnell Foto: Jonas Darnell

En lyckad crowdfundingkampanj gör det möjligt för Jonas Darnell att starta ett förlag för att själv ge ut Herman Hedning när Egmont lägger ner tidningen.

Efter 20 år på Egmont stoppas seriekaraktären Herman Hednings tidning av förlaget på grund av dålig lönsamhet. Serietidningens fans har reagerat på nedläggningen med en upprörd lavin av protester och nu tar Hermans skapare, pappa och ständiga personliga utvecklare Jonas Darnell saken i egna händer och startar ett förlag. Efter en snabb och extremt lyckad crowdfundingkampanj har Jonas fått in tillräckligt med resurser och redan 19 mars 2019 kan Herman Hedning på nytt se dagens ljus.

Att det har knakat i serietidningsbranschens fogar är något Jonas känt av sedan han började på förlaget Semic 1986. Från början (1998) var tidningen om Herman Hedning en sällsynt stigande komet bland i övrigt dalande varumärken i serietidningsvärlden och ökade stadigt i upplaga ända fram till succénumret sommaren 2005 som slog alla rekord och sålde i 25 000 exemplar. Tidningen har sedan långsamt sjunkit i upplaga liksom övriga traditionella serietidningar, så för Jonas var beskedet om att Egmont lägger ner den surt, men inte helt oväntat.

Men för fansen kom det som en chock och Jonas har sedan offentliggörandet i november 2018 fått mängder med mail och meddelanden från upprörda läsare.

— Det har varit fullt hallå i samtliga kommunikationskanaler, säger Jonas.

Tanken på ett eget förlag – som i slutänden är tänkt att hitta sin plats mellan alla fanzines, självbiografiska serier och kommersiella jättar – dök upp ganska snabbt efter att Egmont låtit bilan falla. Utan en egen serietidning kände Jonas att han inte längre skulle vara riktigt den han är, så när första chocken lagt sig monterade han ihop en förlagsidé:

— Min första reaktion på nedläggningen var faktiskt ”fan vad skönt, att inte ha en deadline
hängande över en hela tiden, och gudars vad mycket tid jag får över till allt annat jag aldrig hunnit med de senaste decennierna”, men det gick snabbt över, berättar Jonas. Några andra serietidningsförlag än Egmont finns inte riktigt i Sverige, men att göra det själv kändes inte helt omöjligt – jag har ju lärt mig någonting under de senaste 32 åren. Crowdfunding var den uppenbara lösningen på uppstarten. Jag har åtta lyckade Kickstarters i ryggen för bland annat mina tjocka samlingsböcker med Herman Hedning, och vet att jag har en trogen kärna hängivna dårar i ryggen.

100 000 kronor var målet för kampanjen. Att producera och distribuera ett nummer av Herman Hedning kostar cirka 150 000 kronor och den ekvationen kräver en försäljning på 3 500–4 000 exemplar för att det ska gå runt. Men Hermans fans är bevisligen en generös skara som är mån om sin idol och de 100 000 kronorna hade Jonas fått in redan första dygnet på kampanjen. Det stora engagemanget stärker också troligheten att läsarna kommer fortsätta konsumera Herman Hednings äventyr när han ges ut på Jonas eget förlag.

— Kampanjen var helt fantastisk, jag är alldeles gråtmild, säger Jonas. Jag är alltid så jävla
ängslig inför varje Kickstarter och tänker att ”den här gången går det nog inte, de har nog tröttnat på mitt dravel nu”, medan folk omkring mig hånskrattar åt min nervositet – och de får ju alltid rätt. Men själv blir jag alltid lika förvånad, säger han och fortsätter:

— Sedan kommer jag att få ta över befintliga prenumeranter från Egmont, de gör verkligen vad de kan för att hjälpa till i processen för att skapa en ny konkurrent till sig själva.

Att få igång Herman Hedning-tidningen igen är prioritet ett för Jonas. Innehållet kommer att påminna om hur det såg ut i tidningen Bacon & Ägg som Jonas gjorde tillsammans med Patrik Norrman, Mårten Schmidt och Henrik Brandendorff under några år på 90-talet.

— Och så vill jag försöka bereda plats för andra svenska serieskapare, nya och etablerade, säger Jonas. Min ursprungliga tanke med Herman-tidningen var att ge mina läsare samma upplevelse som jag fick av Svenska Mad när jag läste den som finnig nörd på 70-talet: en satirtidning som ändå var skitrolig, genomskådande, antiauktoritär, uppmanande till självständigt tänkande och, som tillägg då eftersom begreppet var helt självklart och uppenbart på 70-talet och inte ens behövde tas i munnen, antifascistisk.

Men Jonas har också en vision om att, när det väl rullar, skapa en större plats för serietidningen i utrymmet mellan de tecknade produktioner som finns på marknaden.

— Det är ungefär det jag tänkte förlaget ska försöka bli, något i gränslandet mellan det stora och det lilla, säger Jonas. Jag har god hjälp av diverse kumpaner i branschen, som förser mig med kunnande. Mina projekt hade inte lyckats utan hjälp av bland annat Jonas Svensson på Media720.se (även gammal Atlantic-räv), Johan Kimrin (Apart Förlag), Magnus Almgren (Italgraf Media) och Christer Lindblom och Stefan Lindström (Stevali Sales AB).

Han fortsätter:

— Kunskap är ju enkelt att förmedla, det var den förmågan som gjorde att Homo Sapiens spöade den levande avföringen ur övriga apmänniskor för ett par hundratusen år sedan, som Herman kanske skulle ha uttryckt det. Men inte jag, givetvis, även om jag till fullo håller andan … håller med om andemeningen.

I skrivande stund har Kickstartern för Jonas Darnells nya serieförlag fått in över 420 000 kronor. Länken finns här.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL