Ljudböcker mer engagerande än film enligt ny studie

Har du lyssnat på en riktigt spännande ljudbok? Foto: iStock

Försökspersonerna menade själva att filmscenen påverkade dem mest, men mätresultaten visade att det snarare var samma scen som ljudbok som gav störst effekt på bland annat hjärtat, enligt en ny studie på UCL.

Det är The Guardian som rapporterar om den studie som University College London nyligen genomfört, i samarbete med Audible som dock säger att studien skulle publicerats oavsett utfall.

I studien mättes de fysiska reaktionerna hos 102 personer mellan 18 och 67 år, då de fick se filmversioner och ljudboksversioner av scener ur böcker, bland annat A Game of Thrones, The Girl on The Train och Great Expectations. Man valde scener som hade stark emotionell intensitet som samtidigt innehöll minimal skillnad mellan film- och ljudboksversionerna.

Deltagarnas hjärtrytm och elektrotermiska aktivitet mättes. Efteråt fick de svara på frågor om sina känslor kring klippen.

Så vad blev resultatet? Ja, deltagarna själva tyckte att videoklippen var ”mer engagerande” än ljudböckerna, i genomsnitt 15 procent. Men deras fysiska respons visade tvärtom större effekt på när de lyssnade på ljudböckerna. Högre hjärtrytm och högre kroppstemperatur.

Forskarna menar att det beror på att lyssnande på en ljudbok ger en större medskapande effekt och därmed sätter fart på fantasin.

Så slutsatsen blir alltså att om du inte orkar läsa boken i textformat så ska du välja ljudboken framför filmen för bästa upplevelse. Den här studien kan också delvis förklara de framgångar som ljudböckerna just nu upplever.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL