Bonnierförlagen: Digitala böcker står för 29,3 procent av försäljningen

Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

Den digitala andelen av bokförsäljningen fortsätter öka. Första kvartalet 2018 utgjorde den 29,3 % för Bonnierförlagen och en del författarskap har uppemot 80 % digitala intäkter.

Det var i helgen som Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen, i en tweet avslöjade den nya digitala milstolpen: ”Tre månader in i 2018 kan vi konstatera att 70,7 % av Bonnierförlagens omsättning utgörs av fysiska böcker medan 29,3 % kommer från digitala. Att jämföra med 76,3 % respektive 23,7 % samma tid 2017.”

Vi bad Håkan Rudels komplettera bilden av utvecklingen. Tydligt är att trenden från förra året fortsätter när det gäller tillväxtområden, när man jämför nedladdning och streaming respektive audio vs eböcker:

– Det är fortfarande streamingtjänsterna och ljudböcker som ökar mest, säger Håkan Rudels.

ANNONS

Det har nu nått en nivå där pappersupplagorna faktiskt blir lägre på vissa titlar. Men samtidigt konstaterar Rudels att försäljningen totalt ökade även för pappersböcker, trots den digitala ökningen.

– Det är klart att vissa författarskap fungerar bättre digitalt än andra och därmed får en större digital andel av sin försäljning än snittet. Det finns vissa författarskap som idag har 75-80 procent av sin försäljning digitalt. Men det finns också författarskap som ökat totalt sett – print och digitalt – tack vare den digitala ökningen, säger Håkan Rudels.

Bonnier Books har förlagsverksamhet i ett flertal länder och man blir förstås nyfiken på om utvecklingen kommit ännu längre i exempelvis UK och USA?

– Bonnierförlagen och Sverige har den högsta andelen digitalt inom Bonnier Books, säger Håkan Rudels.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.