Boksmarts historiesagor för barn är en succé

På ett drygt år gick Emelie och Andreas Sjölanders idé om att förena nytta med nöje från att vara teckningar på köksbordet till att ligga på Adlibris topplista. 

Boksmart är förlaget som vill integrera fakta och saga med varandra. Med smart, rolig och lärorik litteratur ska man kort sagt kunna slå två flugor i en smäll under sagostunden. Konceptet startades förra året av Andreas och Emelie Sjölander och från första bokreleasen i november 2016 till framgångssuccé har det gått snabbt. I våras låg böckerna på Adlibris topplista för litteratur som riktar sig till barn i åldrarna 3–6 år – under en period både som etta, tvåa och trea samtidigt.

– Det började som en hobbygrej, berättar Andreas Sjölander. Vi kom på idén när vi läste sagor för våra egna barn och någonstans i bakhuvudet fick tanken om att detta nog skulle kunna fungera om man gjorde det bra eftersom det är tidlösa böcker. Så vi tog sparpengar och testade. 1 500 böcker trycktes i första omgången och de sålde slut på tre veckor. Då hade vi ändå inte gjort reklam utan bara spridit det i våra egna sociala medier.

En av de tre historiska sagor som Boksmart gett ut hittills.

En av de tre historiska sagor som Boksmart gett ut hittills.

Emelie och Andreas tryckte en ny upplaga om några tusen fler denna gång. Stora aktörer inom historia som Stockholm och Kalmar slott hakade genast på och köpte in böckerna och sedan följde många andra efter, både bokhandlare och bibliotek.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

– I böckerna utgår vi från en historisk person som nästan alla hört talas om men som många inte vet vad hen gjorde, säger Andreas som både illustrerar och skriver medan hustrun Emelie roddar allt annat som har med förlaget att göra.

– Jag läser på kring personen och kollar om det finns en story man kan göra något bra på och finns det det så sätter jag igång.

De två egna barnen på 4 och 6 år är både testpiloter och de bästa kritikerna av nya manus.

– De är ärliga och hårda kritiker, skrattar Andreas. Vi läser för dem och sedan får man stryka, ändra och formulera om tills de är nöjda. Det är viktigt att de skrattar och tycker det är kul under hela sagan. Humor är bra, då minns man historien bättre.

Efter framgångarna har Andreas sålt sin del i sitt gamla företag och ägnar sig nu helt åt att teckna och skriva. Till Bokmässan släpptes två nya böcker och senare i höst ges ytterligare en ut i samarbete med organisationen Treskablinoll, där bland annat Elaine Eksvärd och Patrik Sjöberg är involverade. Denna gång handlar det om att stärka barns integritet.

– Vi får se i framtiden om vi kommer att fortsätta ge ut flera böcker åt gången, säger Andreas. Tre stycken visade sig vara bra i början, varje bok är bara 30–40 sidor och det kändes som att det gav mer tyngd att släppa flera åt gången. Det historiska temat är stort och vi har även börjat titta på historiska personer utomlands. Egentligen går det att skriva om all sorts historia på detta sättet, det kan vara allt från en geografisk plats till ett ämne.

Fler forum för att nå ut med böckerna har kommit mycket av sig självt under året. Emelie och Andreas har bjudits in till bland annat skolor för att föreläsa och hoppas i framtiden kunna arbeta ännu mer i den typen av kanaler.

– Vi har inte jobbat så hårt mot det, det har snarare blivit så naturligt och det är naturligtvis jätteroligt, säger Andreas. Från att inte ha kunnat bokbranschen alls till att ligga på Adlibris topplista har det gått väldigt fort, det känns lite som att det bara hände.