Timbro förlag ger essän en ny scen med nytt format

Essän som form för samtidsfrågor – allt förpackat i Pixiboksformat. För ett år sedan startade Timbro förlag ett essäeri som nu sakta men säkert vinner ny mark.

Alla intressanta ämnen lämpar sig inte för att djuplodas i en 350 sidor lång bok. Ändå kan de vara både viktiga och intressanta att läsa om. Detta tog Timbro förlag fasta på och startade för ett år sedan ett essäeri där brännande samtidsfrågor förpackas i formatet av Pixiböcker. I varje bok avhandlas ett tema på mellan 50 och 90 sidor och de små böckerna kan köpas en och en eller samlade tre stycken i presentaskar.

Essän som litterär form är på uppseglande – genom ett personligt berättande som inte tummar på faktan, tilltalar det många och är ett utmärkt sätt att lyfta ett specifikt tema på utan att det blir för tungt att läsa. Det menar Martina Stenström, marknadsansvarig på Timbro förlag som följt diskussionen om essäns återintåg via nätet och pressens kultursidor.

– Timbro förlag är nischade på att ge ut sakprosa, faktaböcker och klassiker, säger Martina. För ett och ett halvt år sedan började vi prata om idén att ge ut kortare böcker, för många frågor räcker det med 5 000 till 10 000 ord. Essän som format boomar just nu i Storbritannien och USA och det är en bra tid att uppmärksamma den även i Sverige.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

Målet är att med det lilla formatet nå en större målgrupp och därigenom vidga intresset för att läsa faktaböcker. Detta grundar sig i att det inte bara är essän i sig som Timbro sett ett ökat intresse för just nu. Fler och fler av deras läsare efterfrågar facklitteratur, något Martina menar delvis beror på att vi lever i en samtid då mycket händer.

– Det känns som att intresset för vad som pågår i världen ökar och fler vill läsa om den här typen av frågor, säger Martina. Vi vill utveckla idén där tankarna får löpa fram till punkt även i de fall det inte räcker till en hel roman. Essän är en lättläst form som passar jättebra till detta. Förhoppningsvis kommer tillväxten av essäböckerna att öka, men det har hela tiden varit ett arbete på lång sikt eftersom det är ett format man måste jobba in hos både kunder och återförsäljare.

Upplagornas storlek har hittills varit medvetet försiktiga och varje släpp har skett om tre böcker åt gången. Förlaget arbetar också mycket med det visuella, detta är en produkt som ska vara intressant men också lättsåld som exempelvis en gåva.

– Alla möjliga kunder har hittills köpt böckerna och av många olika anledningar, säger Martina. Det kan handla om intresse för skribent eller ämne likväl som att de är visuellt snygga eller en bra present att ge bort.

Redan nu finns essäböckerna som e-bok och diskussioner om att kunna göra inläsningar till ljudböcker pågår.

– Det är en kostnadsfråga men det hade varit kul, säger Martina. Förhoppningsvis ska fler bokhandlare våga ta in dem framöver. Detta är en bra produkt för merförsäljning som man enkelt exponerar i kassan vilket gör att den lämpar sig bra för handeln.