Johan Kleberg: Julhandeln är jätteviktig för Adlibris

Adlibris Market i Stockholm
Adlibris Market

Bokbranschens tre viktigaste veckor – julhandelns slutspurt – väntar. Adlibris säljer nästan dubbelt så många böcker i december som en genomsnittlig månad. Den största utmaningen, enligt VD Johan Kleberg, är att lära kunderna att de kan beställa fram till 22 december.

De senaste åren har många handlare, inte bara inom bokbranschen utan all handel, talat om att julhandeln kommer igång senare för varje år. Kunderna väntar helt enkelt med julshoppingen till sista veckan eller veckorna trots att det står julgranar i skylfönstren redan i oktober. Frågan är om nätbokhandeln ser samma mönster?

– Vi ser inte samma mönster som den fysiska handeln att julhandeln senareläggs. Vår stora utmaning är att lära våra kunder att de kan beställa hos oss mycket senare än vad de tror. Vi kommer kunna ta beställningar även den 22:a december med leverans innan julafton. Tyvärr brukar vi ha våra bästa försäljningsdagar redan i mitten av december, säger Johan Kleberg.

Johan-Kleberg-Adlibris
Johan Kleberg, VD Adlibris

För fysiska butiker kan december stå för 20-25 procent av årsomsättningen. Nätbokhandeln är kanske inte riktigt där men inte långt ifrån.

– Julhandeln är jätteviktig för oss och vi säljer nästan dubbelt så många böcker i december som vi gör en genomsnittlig månad, säger Johan Kleberg.

Nu är inte Adlibris enbart nätbokhandel längre, den fysiska bokhandeln Adlibris Marknad öppnade mittemot Akademibokhandelns flaggskeppsbutik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm för ett år sedan. Samtidigt säger Johan Kleberg i samband med en intervju om Black Friday ”Vi är bara i början av omställningen att ge konsumenter en helt annan upplevelse när det gäller pris, bekvämlighet och sortiment jämfört med fysisk handel”.

Så hur kommer Adlibris Marknad in i ert erbjudande där? Har ni planer på fler fysiska butiker ännu och blir det i så fall i motsvarande storlek eller mindre/större?

– Vi vill nå ut med vårt starka kunderbjudande där det är relevant för bokläsarna. Jag är dock övertygad om att vi måste anpassa erbjudandet till olika kanaler istället för att stirra blint på affärsmodellen och anpassa kanalen utifrån den, säger Johan Kleberg.

– Adlibris Marknad är en sådan relevant plats även om vi även framöver tror att potentialen är helt klart störst i digitala kanaler. Vi är fortsatt ödmjuka inför att driva en fysisk försäljningskanal men vi lär oss massor. Vi hoppas kunna öppna fler butiker men avgörande är att vi får en grym kundupplevelse inte bara när det gäller själva butiksupplevelsen utan också att vi snabbt kan få ytterligare böcker och andra produkter till butiken eller hem till kunden samt att det är ett ställe man vill hänga på oavsett om man handlar just då.

Akademibokhandeln startade nyligen ehandel med butikspriser på nätet. Adlibris har omvänt nätpriser i butik. På sociala medier har domen varit hård – det går aldrig. Även om vi på Boktugg pekade på ett par faktorer som gör att det kan fungera, inte minst eftersom Akademibokhandeln faktiskt äger Bokus.

Tror du att den fysiska bokhandeln i framtiden kommer att kunna fortsätta hålla högre priser än Adlibris och Bokus gör?

– Akademibokhandeln har gjort ett bra jobb med sina butiker och det är intressant att följa deras e-handel. Den liknar rätt mycket vad vi har gjort med att jobba med flera säljkanaler. Ett stort projekt för oss i år var ju att sälja böcker via CDON. Men jag tror absolut att det kommer bli en utmaning för dem att matcha näthandelns prisnivåer i butik. Men jag underskattar så klart inte en duktig konkurrent men det skulle förvåna mig om de går den vägen. Dock är det ju tydligt att de driver fler prisdrivna kampanjer mot sina medlemmar vilket sporrar oss att jobba med fler relevanta kampanjer till alla våra kunder.

Slutligen är alla nyfikna på hur Adlibris utvecklas under 2016 jämfört med 2015, när det återstår drygt tre veckor av julhandel och ytterligare några dagars mellandagsrea?

– I Sverige har vi lyckats över våra högst ställda förväntningar. Vi räknar med att ta marknadsandelar även i år, säger Johan Kleberg.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL