Readly om Amazon: Början på genombrottet för prenumerationstjänster

Kåre Halldén. Foto: Lars Trangius.

Amazons satsning på Kindle Unlimited har väckt reaktioner.
– Att världens största boklåda släpper en prenumerationstjänst är ett jättekvitto på att Readlys boktjänst ligger helt rätt i tiden, säger Kåre Halldén, VD på Readly Books, en svensk konkurrent.

Boktugg.se berättade tidigare i veckan att Amazon lanserat Kindle Unlimited, en prenumerationstjänst för att läsa böcker. Många liknar det med Netflix. Men den har också tydliga likheter med svenska Readly som lanserade sin tjänst för böcker i slutet av mars, de har tidigare erbjudit tidningar för läsning på surfplattor. Efter några månaders mjukstart har de nu synts mer flitigt senaste veckorna.

– Nu under sommaren har vi växlat upp vår marknadskommunikation med en bred annonskampanj, med bland annat en hel del teve-reklam, vilket ökar kännedomen om Readly ytterligare och attraherar nya användare, säger Kåre Halldén, VD för Readly Books AB.

Att vänja läsarna vid att betala en fast månadsavgift för tillgång till ett avgränsat utbud av böcker är förstås en utmaning.

Hur känns det så här långt och vilka reaktioner har ni fått från kunderna?

– För att använda idrottstermer: det känns jättebra. Vi släppte tjänsten sista mars, så historiken är ju fortfarande väldigt ung. Men hittills är våra kunder nöjda, vilket förstås är glädjande, säger Kåre.

Särskilt populärt har Readlys utbud av illustrerat visat sig vara, i synnerhet illustrerade barnböcker för de yngsta.

– Många föräldrar har sagt att de tycker det är väldigt praktiskt att ha tillgång till bra barnböcker på plattan. Vi får höra av föräldrar att barn som använder Readly läser mer böcker än tidigare, vilket känns fantastiskt roligt.

Några exakta siffror om antal kunder vill inte Readly avslöja.

– Det vill vi inte bjuda våra konkurrenter på, säger Kåre hemlighetsfullt.

Ni har ju redan lanserat er tidningstjänst i USA, finns det planer på att erbjuda även böcker på den marknaden?

– När det gäller Readlys boktjänst har vi i närtid mest fokus på Europa. Därmed inte sagt att USA är ointressant – vi följer förstås utvecklingen nogsamt. På den amerikanska marknaden tätnar ju konkurrensen snabbt och hårt, vilket inte minst Amazons lansering av Kindle Unlimited visar.

Amazons intåg på marknaden, vad innebär det för er?

– Att världens största boklåda släpper en prenumerationstjänst är ett jättekvitto på att Readlys boktjänst ligger helt rätt i tiden. Det här är troligen början på det riktigt stora genombrottet för prenumerationstjänster för böcker, vilket förstås gynnar Readly i allmänhet. Sedan blir ju Amazon en formidabel konkurrent för oss på de internationella marknader som vi kikar på just nu.
– Jag är övertygad om att det finns plats för flera aktörer på marknaden – inte minst är det önskvärt ur ett författar- och förlagsperspektiv, att man inte är bunden till en enda distributör för den här typen av tjänster.

På filmsidan har det blivit så att man tvingats ha flera olika filmtjänster för att få ett komplett utbud då varken Netflix eller någon annan tjänst kan erbjuda alla serier och filmer.

Kommer vi att få se samma utveckling på böcker?

– Jag är övertygad om att vi framöver kommer att få se nischade prenumerationstjänster även för böcker. Främst inom populära genrer som Romance och Crime, kan jag tänka mig. Om just det svenska språkområdet är tillräckligt stort för en sådan specialisering låter jag vara osagt, men inom större språkområden, definitivt.

– Det finns redan exempel på renodlade barnbokstjänster i USA, till exempel. Och just illustrerade böcker, såväl barn som fack, är något som är lite av Readlys paradgren. Just denna typ av litteratur har ju i mångt och mycket saknats för digital läsning, fram till nu.

Många förlag och författare är oroliga över låga ebokspriser och att ersättningen per läst bok blir lägre. Det har vi redan sett i debatten kring eboksutlåning på bibliotek och farhågorna finns förstås även på prenumerationstjänster där den pott pengar en läsare betalar per månad ska fördelas på de böcker som läses. Kritiker menar att en förutsättning för att ekvationen ska gå ihop är att det finns läsare som inte är så flitiga och läser mindre än en bok i månaden – för att väga upp för storkonsumenter som läser flera böcker per månad.

Hur ser du på den oron?

– Eftersom jag själv även är författare, är jag medveten om den tuffa ekonomiska realiteten i branschen. Och som alla vet är det få förunnat att leva på sitt skrivande. Av just den anledningen välkomnar jag som författare nya inkomstkällor. Prenumerationstjänster, som Readly, är just en sådan ny digital inkomstkälla.

Kåre Halldén tror också att på sikt så kommer den totala pengen som spenderas på läsning att öka. Det ger i sin tur mer pengar att fördela till alla branschens aktörer.

– Prenumerationstjänster förlänger dessutom livet på många titlar. För att ge ett exempel: den mest lästa boken i Readly har hittills varit Leif Mannerströms Husmanskonst – en åtta år gammal kokbok, som inte funnits tillgänglig digitalt tidigare. Nu hittar boken nya läsare och nya intäkter, säger Kåre.

Han avslutar med att hälsa alla välkomna till Readlys monter på Bokmässan i Göteborg.

– Där startar Läsrevolutionen, säger han.

Prenumerationstjänsterna är här på allvar. Frågan är om det är för att stanna och hur stor del av marknaden de kommer att ta. Och – om det är som Readly tror: de bidrar till att marknaden växer.

 

Foto: Lars Trangius

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL