Den mest välbesökta delen av Bokmässan 2021 var Crimetime-scenen. Foto: Emma Grann.

6 700 besökare på Bokmässan 2021 i Göteborg – och 10 000 på webben

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Bokmässan 2021 lockade 6 700 besökare till de ödsliga mässhallarna och runt 10 000 digitala besökare till Bokmässan Play. Nästa års tema blir Klimatkrisen – då hoppas arrangörerna på en vanlig mässa.

– För alla som varit på plats har årets Bokmässa påmint oss om hur viktigt det fysiska mötet är, hur mycket som går saknat när det inte finns liv runt litteraturen. Kanske är pandemins största lärdom för litteraturbranschen att vi behöver Bokmässan i Göteborg. Jag är stolt över årets Bokmässa, som på plats gick enligt förväntan efter de förutsättningar som fanns, och som digitalt lever kvar på Bokmässan Play året ut. Men – nu är vi laddade inför nästa års stora återkomst, jag känner en enorm uppslutning från författare, besökare och förlag i resan mot Bokmässan 2022, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg, i ett pressmeddelande.


ANNONS


Bokmässan 2021 är en unik bokmässa, det är nästan fel att kalla det hybridmässa eftersom det inte var någon mässa utan ett seminarieevent med både en fysisk och en digital del.

Låt oss börja med publiksiffran. För oss som vandrat runt på mässgolven i fyra dagar så låter det till och med i överkant med 6 709 åskådare. Många undrade om problemet var de dyra dagspassen (995 kr som även inkluderade en entrébiljett till 2022 års mässa samt access till Bokmässan Play).

ANNONS

Men i ett pressmeddelande skriver Bokmässan: ”De stora lokalerna kan uppfattas som gigantiskt överdimensionerade men dessa var en förutsättning för att genomföra Bokmässan med publik. (…) Den 1 juli fick mässor ett eget regelverk inom covidlagen och dessförinnan var det oklart om Bokmässan överhuvudtaget skulle kunna ha besökare på plats – eller om det skulle bli likt förra året, ett helt digitalt genomförande utan studiopublik. Tack vare det nya regelverket hade Bokmässan möjlighet att välkomna mellan 500 – 2000 personer i anläggningen samtidigt, per dag.”

Där finns även lite siffror:

  • På Bokmässan Play har publiken tillströmmat – under de fyra mässdagarna hade den digitala streamingtjänsten ca 90 000 visningar.
  • Cirka 10 000 digitala accesser har registrerats som ger fortsatt tillgång till programmet till och med den 31 december.
  • Den genomsnittliga visningstiden per seminarium på Bokmässan Play har varit 20 minuter.
  • Totalt har 6 709 personer besökt Bokmässan under de fyra mässdagarna.
  • Under fyra dagar har Bokmässan tillsammans med förlag och andra samarbetspartner genomfört 584 programpunkter från Svenska Mässan i Göteborg som direktsänts på Bokmässan Play.
  • Totalt medverkade 1 140 författare, lärare, journalister och sakkunniga i programmet.
  • 103 journalister var ackrediterade till Svenska Mässan för att göra författarintervjuer och reportage på plats, 18 hade digital pressackreditering och följde programmet via Bokmässan Play.
  • Årets teman var DemokratiLÄS! LÄS! LÄS! och Nordisk litteratur.

Den ”digitala upplagan av Bokmässan” på Bokmässan Play är dock inte över, snarare har den precis börjat då det fortfarande säljs digitala accesser och räknas in visningar ända fram till 31 december 2021.

HJÄLP OSS: Bli en Boktugg Supporter idag. Stödprenumeration från 10 kr/mån

Ett tjugotal bibliotek runtom i landet har köpt en licens för att sända Bokmässan Play i sina lokaler under mässdagarna och flera av dem planerar att arrangera tematiserade visningar under hösten. Förra året, när Bokmässan Play var gratis och även sändes på flera dagstidningars sidor, uppgick eftertittningarna till nästan lika många som under mässdagarna.


ANNONS


– Det finns en stor läsarkrets som uppskattar att följa Bokmässan hemifrån, årets Bokmässa gjorde vi framför allt för dem. Att vårt program med egen kraft kan locka tusentals bokälskare hemma i TV-sofforna runtom i landet, när vi samtidigt tar betalt för innehållet, är ett bevis för att Bokmässan Play har hittat hem till publiken, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.

Bokmässan 2022 – tema Klimatkrisen

Nu börjar arbetet med Bokmässan 2022 och redan nu är två tredjedelar av utställningsytan bokad. Bokmässan planerar nu för en stark återkomst med besökssiffror som överträffar de senaste ordinarie Bokmässorna.

På ett avslutande seminarium presenterade mässansvarig Frida Edman ett av nästa års teman: Klimatkrisen, som planeras i samarbete med bland andra The Perfect World Foundation.

”Som Nordens största kulturarrangemang är Bokmässan en plattform som engagerar hundratusentals människor och når ut till hela landet. Med ett stort klimattema vill Bokmässan koppla ihop litteratur och kultur med forskning och vetenskap kring klimatfrågan, både för att öka kunskapen och medvetenheten, och för att engagera och mobilisera”, skriver Bokmässan.

Det är redan tidigare sagt att Bokmässan Play kommer att leva vidare. Säkerligen kommer man att se över prissättningen på denna då räckvidden blir viktigare än intäkterna. Dessutom kommer Bokmässan att behöva se över övriga erbjudanden då det inte bara handlar om att vinna tillbaka de åskådare som tvingades bort av pandemin – utan även de åskådare man förlorade demonstrationsåret 2017.

Den här grafen visar väldigt tydligt vad det handlar om. Två förlorade år som har ersatts med nödlösningar. Nästa år handlar allt om att göra comeback och visa att den fysiska mässan behövs. Då måste bokmässan locka minst 80 000 besökare fler än den gjorde i år. I bästa fall finns då inga restriktioner som sätter stopp, men det lär krävas hårt jobb.

Besöksantal på Bokmässan. Grafik: Boktugg.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL