Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 19-21

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Redaktionen slår samman luckor på ett sätt som aldrig skådats i en julkalender och levererar ytterligare ett nyhetsbrev.

Vi möttes inte av någon proteststorm över de utbeblivna luckorna i lördags och söndags. Faktum är att det var en helg då redaktionen var ledigare än på flera månader, vilket också syntes i den ringa mängd publicerade texter. Helt logiskt slår jag därför ihop 19-21 i en enda lång dagboksanteckning.

Idag var det dags för måndagens nyhetsbrev och den tillbakablick som det innebär. Det är då jag ser hur många texter vi publicerat respektive dag under veckan och vilka nyhetsrubriker man nästan hunnit glömma.

Det jag slås av är att det fortfarande var väldigt många artiklar, men att vissa dagar var mer välfyllda än andra.

Jag skrev att vi varit lediga, men det ska egentligen läsas som lediga från Boktugg. För egen del ägnades nästan hela helgen, framför allt söndagen åt att layouta inlagan och omslagsarket till min senaste bok: InnebandyPiraterna 6.

Den kommer ut på mitt eget förlag, som jag startade för elva år sedan med syftet att ge ut min debutroman. Det var faktiskt vägen in i bokbranschen för mig, även om jag rent tekniskt redan hade gett ut ett tiotal böcker under min tid på Egmont (där vi gjorde Fotbollsstjärnor och NHL-stjärnor samt ett par andra böcker).

Nu, precis som då, är det print on demand via Publit som gäller. Det har sina för- och nackdelar. Varje exemplar blir dyrare än med traditionellt tryck, men ledtiderna är kortare och jag slipper binda pengar i lager.

20 december – världens sämsta utgivningsdag?

Den här boken borde naturligtvis ha kommit ut redan den 1 december, men allting tar längre tid än man tänkt sig och andra saker dyker upp som får högre prioritet.

Sent på söndagskvällen laddade jag upp alla filer i Publits gränssnitt efter att ha kollat igenom pdf:erna åtskilliga gånger, hittat fel och exporerat dem igen. Fyllt i meta-data och slutligen publicerat.

Under måndagen kunde jag följa hur lång tid det tog innan boken sedan dök upp hos återförsäljarna. Gladdes åt att Boktugg var snabbast. Även Bookoutlet var snabba, men de har tyvärr höga priser på just Publits titlar. Näst snabbast Bokus som dessutom kör låga priser på helt nyutgivna titlar. Adlibris dröjde till sent på eftermiddagen och då saknades omslagsbilden.

En annan fördel med Publit är widgetshopen som innebar att jag kunde göra boken tillgänglig för beställning i samma stund som jag laddat upp filerna. Vilket just i det här fallet har betydelse eftersom det var enda chansen att någon skulle hinna beställa och få en bok till julafton. Ingen garanti, men en teoretisk möjlighet.

Den 20 december 2020 måste vara absolut sämsta utgivningsdag för en ny bok. För sent för att återförsäljare ska hinna leverera till julafton och jag själv hinna få hem böcker för signeringar. Men nöden har ingen lag. Bättre att göra den tillgänglig och låta hundratals barn kunna få tag på boken innan jullovet är över.

Digitala format då? Jo, jag ska producera en ebok så fort jag hinner. Däremot får inläsning av ljudbok vänta tills jag har InnebandyPiraterna 7-8 klara för utgivning så att de kan läsas in alla tre samtidigt. Inbillar mig att det borde spara någon krona.

Men frågan om när ljudboken kommer, den fick jag redan fem minuter efter att jag lagt ut nyheten om att boken var ute. På InnebandyPiraternas Facebooksida.

Facebook dödade räckvidden för sidor

Facebook ja, vilken förändring som skett där under alla år. InnebandyPiraternas FB-sida är skapad redan 20 november 2009, när den första boken kom ut. Jag minns att jag köpte marknadsföring för att få fler följare och efter att ha lagt runt 500 kronor hade jag fått fyrahundra nya. Det var billigare och enklare att nå ut, trots att inte alls lika många hade Facebook då som nu.

Idag är den organiska räckvidden på Facebook nästan helt död för sidor. Efter att ha läst en del om det på senare tid har jag nu även fått bekräftat att knappen ”Marknadsför inlägg” är nästan lika död, den är helt enkelt bortkastade pengar i jämförelse med att göra en annons i Facebooks annonsverktyg. En förändring som skett under 2020, för ett år sedan var sponsrade inlägg mer effektiva. Och för tre år sedan hade Facebooksidor fortfarande en organisk räckvidd, även utan provocerande innehåll.

Den stora nyheten idag, förutom min egen bok, var att grundaren av Kidsread stämmer de nya ägarna för att de olovligen fortsätter använda en bild av hans son i sin marknadsföring. Dessutom har han skickat Kronofogden på dem eftersom de bara betalat halva köpeskillingen. Det jobbiga med att skriva en sådan artikel är att när man känner alla inblandade och kan inte låta bli att undra hur det kunde gå så snett, från det att affären gjordes upp hösten 2019 och tongångarna var positiva.

Men vi entreprenörer är optimister, annars skulle vi aldrig orka driva företag. Nu mot slutet av året försöker jag stanna upp och tänka, fundera över hur bokbranschen har förändrats under de snart tolv år jag varit inne i den. Hur jag kom in i en extremt analog bransch och nu är på väg in i en digital.

Vilken roll kommer förlagen att ha i framtiden? Jag läser diskussioner på Facebook (och försöker undvika att ge mig in i dem) där tvärsäkra påståeenden levereras av folk som uppenbart inte har en aning. Tänker på hur förlagschefer på stora förlag i år uttrycker sig i termer av att förlagen framöver måste anstränga sig för att berättiga sin existens, kort sagt leverera ett mervärde som kan övertyga författaren om att välja dem.

Har 2020 gjort författare mer benägna att ta saken i egna händer och satsa på egen- och hybridutgivning, eller har den snarare fått dem att söka tryggheten i att ha ett förlag i ryggen? Jag har min teori, men sparar den till min årliga trendspaning. Där jag redan inser att jag och alla andra fullständigt missade en sak i våra spaningar inför 2020.

Svårigheten i framtidsspaningar

Den enskilt största händelse som påverkade bokbranschen i grunden var det ingen (vad jag minns) som tog upp i sina framtidsspaningar.

Pandemin.

Vad har vi mer levererat idag? Jo, Storytel meddelade att affären på Island sprack. Mellan raderna läser jag att konkurrensmyndigheten sa nej så de hittade en alternativ lösning med ett samarbetsavtal istället för köp.

En kul TT-story om hur Jakob Márky gjorde kortfilm av ett kapitel i Magnus Dahlström-bok och pratar om att göra en följetong genom att filmatisera kapitel för kapitel. Nyheten om att KB ska satsa på minoritetsbibliotek kom som ett pressmeddelande, men jag hann inte göra en rewrite innan TT skickade ut sin version.

En annan bra TT-artikel idag var intervjun med Diana Lavesson, Bokhandeln Laholm: ”Det här året liknar inget annat”. Den lyfte fram hur en ”rädda bokhandeln”-kampanj som trendat på sociala medier knappast är det som gör skillnad lokalt.

Just det, det här dagboksinlägget är ju en trilogi som sammanfattar helgen. Jag funderade under söndagen på att skriva något just om biblioteken, men det blev en TT-text även där: Biblioteken stänger efter nya restriktionerna. (Märker du hur lat jag blivit när det närmar sig jul?)

Intressant gästblogginlägg denna söndag: Söndagstuggare: Malva B. efterlyser författare som skriver under pseudonym som är en logisk fortsättning på vårt Analysbrev från tidigare i veckan.

Ett mål för Boktugg 2020 är att göra just Analysbrevet och Insider Business till en oumbärlig del av varje förlags och professionell författares vecka. Kort sagt – ni ska alla ha en prenumeration. Skissar just nu på hur vi ska åstadkomma det.

I lördags listade vi Böckerna som säljer bäst i julhandeln 2020 och berättade att ”Lilla huset på prärien” av Laura Ingalls Wilder filmatiseras på nytt.

Två arbetsdagar kvar. Anna har gått på julledighet så förvänta er inga stordåd den 22 och 23 december. Snarare ska jag försöka bunkra och blicka framåt. Och rensa i mejlboxen. Julhelgen är ju trots allt en långweekend på fyra dagar i år, torsdag-söndag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL