ANNONS

Bra start på året för Bloomsbury som tror på ”helt briljant” julhandel

Brittiska förlaget Bloomsbury tog in nytt kapital då lockdown inleddes och trodde att försäljningen av tryckta böcker skulle falla dramatiskt. Men onlineförsäljning och eböcker har istället lett fram till att de under sitt första halvår (som slutade 31 augusti) kan redovisa det högsta resultatet sedan 2008 med 4 miljoner pund i vinst samtidigt. En anledning är hård kostnadskontroll men även att omsättningen ökade med 10 % jämfört med samma period förra året. Den digitala försäljningens andel ökade från 15,7 % till 22,4 %.
– Jag är en optimist så utan att ha några som helst fakta som stödjer det så tror jag julen kommer att bli helt briljant för bokbranschen. Fler och fler människor blir tråkigt nog arbetslösa, men böcker i paperbackformat är en lyx som man har råd med och jag tror att böckernas superkraft är att folk vill ha dem i en lockdown, säger Nigel Newton, VD för Bloomsbury, till The Bookseller.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL