fbpx

Barnböcker hjälpte Norstedts förlagsgrupp till 31 Mkr i vinst 2018

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Stefan Tell.

Norstedts förlagsgrupp ökade omsättningen till 430 Mkr (416 Mkr) och gick med vinst 31 Mkr (31,7 Mkr). Köpet av Printz Publishing och överföringen av B Wahlströms under året bidrog till både omsättning och vinst.

– Den stora skillnaden jämfört med förra året är att Norstedts skönlitteratur har haft ett lite svagare år samtidigt som Rabén & Sjögren haft ett jättestarkt år och varit vårt klart bästa affärsområde. Vi har gått tillbaka och tittat historiskt och 2018 är till och med starkare än Harry Potter-åren, säger Otto Sjöberg, VD för Norstedts förlagsgrupp, till Boktugg.

B Wahlströms förlag flyttades från Storytel till Norstedts förlagsgrupp i maj och även köpet av Printz Publishing har bara bidragit under delar av året.

– Utan tillskotten av Printz och B Wahlströms hade vi nog en omsättning i nivå med 2017, trots att ingen av dem varit med hela året. De förbättrar båda resultatet för oss, säger Otto Sjöberg.

ANNONS

Resultatet för Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts, Rabén & Sjögren, Printz Publishing och B. Wahlströms) blev det fjärde i rad med vinst. 2018 landade rörelseresultatet på 31 miljoner kronor (7 procents rörelsemarginal) och totalt har förlagsgruppen gjort 128 Mkr i vinst sedan 2015 då förlagsgruppen vände till vinst efter många år av förluster.

– Vi växer med vinst, vi har koll på kostnaderna och har gjort två framgångsrika förvärv med B Wahlströms och Printz Publishing. Nu står vi väl rustade för att våra författare och illustratörer även i ett nytt medielandskap ska kunna nå ut med sina berättelser. Branschen står inför stora förändringar och genom att ha en stabil vinst har vi en plattform för att möta framtidens utmaningar och allt snabbare digitalisering, summerar Otto Sjöberg i ett pressmeddelande.

Omsättningen landade på 430 miljoner kronor (förra året 416 Mkr). De digitala intäkterna fortsatte växa för förlagsgruppen och ökade under 2018 med 60 procent tack vare en ökad utgivning och flera framgångsrika ljudböcker. Ljudboken står nu för nästan var femte krona av förlagsgruppens intäkter. Det är framförallt Norstedts skönlitteratur och sakprosa som ökar digitalt, där mer än var tredje krona (37 procent) kommer från de digitala formaten.

Det här är förstås inte enbart positivt eftersom vi vet att digitaliseringen driver ner ersättningen per konsumerad bok – samtidigt som den ökar volymerna.

– Prenumerationstjänsterna har inledningsvis växt vid sidan om den fysiska försäljningen men nu ser vi tydligt hur vissa konsumenter bytt beteende och det påverkar våra breda underhållningstitlar. Vi jobbar med ett antagande om att 50 procent av skönlitteraturen kommer att konsumeras digitalt och vårt arbete är att hitta affärsmodeller och ersättningsnivåer som är hållbara långsiktigt, säger Otto Sjöberg.

I det fallet blir det Otto Sjöbergs uppgift att förhandla med sin ägare – Storytel.

– Vi har ju olika utgångspunkter där eftersom våra yttersta uppdragsgivare är författarna. Men det är inte konstigare än att vi tidigare hade samma ägare som Akademibokhandeln, säger Otto Sjöberg.

ANNONS

Redan nu står alltså digitala böcker för 37 procent av intäkterna på skönlitteraturen. Sannolikt kommer det öka till mer än 50 procent, i alla fall på delar av skönlitteraturen.

– Det enda man kan vara säker på om man försöker gissa hur stor andel som blir digital är att man kommer att ha fel. Men redan när hälften är digital så förändras affären dramatiskt. Det är inte bara affärsmodellerna i prenumerationstjänsterna vi ska titta på. Det ställer ännu tuffare krav på den tryckta bokens marginaler och hur vi jobbar med returer och upplagor, säger Otto Sjöberg.

Hur mycket jobbar ni med POD (print on demand)?
– I volym är det inte jättemycket men det har blivit ett viktigt format just för att det skapar otroligt bra möjligheter att kunna leverera djup backlist till konsumenterna. Det är ett bra sätt att hålla äldre titlar tillgängliga i alla format.

Otto Sjöberg kom till bokbranschen från tidningsbranschen (han har bland annat varit chefredaktör för Expressen och affärsområdeschef för Aftonbladet Nya Medier) och har därmed ett visst perspektiv på digitalisering av tryckta medier. Dagspressen ligger några år före bokbranschen.

– Det är några år sedan jag sa att den tryckta dagstidningen har ett bäst före datum runt år 2025 och det tror jag fortfarande, plus minus några år. Inom en överskådlig framtid kommer alltså den dag när vi inte längre har tryckta dagstidningar. Men jag ser inte samma scenario för bokbranschen, även om konsumenterna är oberäkneliga, säger Otto Sjöberg.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.

Han menar att vi förmodligen börjar närma oss taket för abonnemangstjänsternas totalmarknad. Än så länge har trion Storytel, Nextory och Bookbeat kunnat växa ganska obehindrat i rask takt.

– Men någon gång så övergår det till att kriga om marknadsandelar. Sedan vet vi ju aldrig om det kommer ett annat disruptivt format. Men vi försöker ta det steg för steg, jobba utifrån vår hypotes om att halva den skönlitterära marknaden blir digital. Samtidigt måste vi vara snabbfotade och redo att förändra den utifrån hur marknaden utvecklas, säger Otto Sjöberg.

Norstedts förlagsgrupp håller också ett vakande öga på hur återförsäljarna utvecklas. Den traditionella fysiska bokhandeln tappar som Boktugg berättat tidigare när små bokhandlare lägger ner och i vissa fall går i konkurs samtidigt som nätbokhandeln ökar. Än så länge är den digitala andelen av försäljningen betydligt lägre vad gäller barnböcker och alla förlag undrar givetvis hur den kommer att utvecklas när alla streamingtjänster satsar hårt på familjeabonnemang.

Norstedts, Rabén & Sjögren och B Wahlströms gav tillsammans ut 539 titlar under 2018. Till förlagets stora framgångar under 2018 räknas Handbok för superhjältar som hittills sålt mer än 350 000 exemplar, men även Jonas Gardell, Jujja Wieslander, Magnus Uggla och Anna Jansson har toppat listorna under året. Förlagsgruppen gläds åt att Augustpriset tilldelades Emma AdBåges bilderbok Gropen, den första bilderbok som fått priset på elva år.

De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp 2018

1. Elias och Agnes Våhlund – Handbok för superhjältar 1-4 (Rabén & Sjögren)
2. Jonas Gardell – Till minne av en villkorslös kärlek (Norstedts)
3. Emma AdBåge – Gropen (Rabén & Sjögren)
4. Jujja Wieslander – Mamma Mu låtsas (Rabén & Sjögren)
5. Magnus Uggla – Enda sättet att genomlida en konsert är att själv stå på scenen (Norstedts)
6. Hjorth-Rosenfeldt – En högre rättvisa (Norstedts)
7. Ingelin Angerborn – Skuggornas hus (Rabén & Sjögren)
8. Henrik Berggren – Landet utanför (Norstedts)
9. Julia Tuvesson – Plåtmat (Norstedts)
10. Cilla och Rolf Börjlind – Kallbrand (Norstedts)



❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny