Harlequin fyller 40 och storsatsar på ljudböcker

Harlequin genom tiderna. Foto: Harlequin/Harper Collins

I år fyller förlaget Harlequin 40 år i Norden och detta firar man med en stor ljudbokssatsning. Under våren 2019 kommer 40 nya ljudböcker.

I samband med Harlequins 40-årsjubileum inleder förlaget en ny satsning: romance i ljudboksform. 40 ljudböcker ska släppas under våren, på alla de nordiska marknader där moderförlaget Harper Collins finns (Sverige, Norge, Finland och Danmark).

”När Harlequin gav ut sina första böcker i Sverige 1979 såg bokmarknaden helt annorlunda ut än idag. Det som skiljde Förlaget Harlequin, eller Harlekin som det hette på den tiden, från andra förlag var att de gav ut pocketböcker till ett bra pris som såldes där kvinnor rörde sig i vardagen – i livsmedelsaffärer, på tågstationer och i kiosker på stan”, skriver Harper Collins i ett pressmeddelande.

– Det har alltid varit en del av Harlequins strategi att finnas där läsarna finns. Med tanke på att romance är den största litterära genren i världen i kombination med den ökade ljudbokslyssningen är det naturligt att ljudboksutgivningen av Harlequin nu utökas för att matcha efterfrågan, säger Anette Ekström, VD för Harlequin och HarperCollins Nordic, i samma pressmeddelande.

Till Boktugg säger Anette att Harlequins ljudböcker är till för alla kanaler, både streaming och à la carte.

– Att göra läsning/lyssning tillgängligt för så många som möjligt är det viktigaste för oss. Harlequinromanerna lämpar sig väldigt väl för ljudbokens format eftersom de är lagom långa och fångar många läsare i farten.

Hur hittar ni bra inläsare som passar till Harlequins titlar? Något särskilt som krävs för att läsa in romance?
– Vi har ett mycket nära samarbete med vår ljudboksproducent som är suverän på att hitta rätt inläsare till rätt typ av bok. Som för alla genrer är det viktigt med rätt känsla. En inläsare som tycker om romance brukar också vara bra på att läsa in just den genren, säger Anette.

Förlaget firar även jubileet genom att ge ut fem samlingsvolymer, med fyra berättelser i en. Den första jubileumsboken släpptes igår.

Harlequins viktiga årtal

1908 Förlaget Mills & Boon startar utgivning av romantisk litteratur i England.

1949 Förlaget Harlequin startar i Kanada och samarbetet med engelska Mills & Boon inleds.

1971 Mills & Boon går upp i Harlequin Enterprises Ltd. Man satsar nu stort på att massproducera och marknadsföra romantiska böcker.

1979 Förlaget Harlequin etableras i Norden och första titeln ges ut i Sverige. En stor del i framgången är att man satsar på försäljning utanför den traditionella bokhandeln för att göra litteraturen lättillgänglig för alla.

2014 HarperCollins Publishers köper Harlequin. Tillsammans bildar de världens idag näst största bokförlag med utgivning i över 110 länder och på över 34 språk.

2015 Förlaget Harlequin byter namn till HarperCollins Nordic AB. Förlagsnamnet Harlequin lever kvar och förlaget ger idag ut fler böcker än någonsin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,